Pagini

Acesta este un Blog cu şi despre scriitorii români contemporani.

marți, 24 septembrie 2013

Mirecea OPREA :



                                    ÎMPĂCAREA CU LUMEA
                                      - Jurnalul de Curteşti -                                                                                                                                 


…Împăcarea lui Mircea Oprea cu lumea s-a produs/scris la Curteşti şi a fost parafată la Editura  Zona Publishers, din Îaşi, în anul 2013 (editor: Paul Gorban; Ciprian-Iulian Şoptică – redactor; Radu Vasile Chialda – copertă; Valentin Postolache – tehnoredactor; ilustraţie coperta1-4, Corneliu Dumitriu; fotografie coperta 1 extinsă – Emanoil Marcu; corectură – Mircea Oprea & Zona Publishers).
            Împăcarea cu lumeanotează editorul, Paul Gorban - este un titlu captivant care, printr-o energie extraordinară, impusă chiar şi de stilul cărţii – jurnal de gânduri poetice şi metafizice -, te surprinde şi te pune, într-un mod ontologic, în faţa semenilor şi, mai ales, în faţa propriei conştiinţe. Împăcarea cu lumea divulgă nostalgia autorului de a surprinde ca pe un organism viu lumea interiorului său, cu toate detaliile şi aspectele privind o legitimare reversibilă şi răvăşitoare, o lume din regnul tradiţiilor îndelungate, tari, în care predomină un fond cu iz mistic, poetic, uneori raţional, alteori scufundat într-un iluzionism oniric. Pe de altă parte, Împăcarea cu lumea apare şi ca un istoric al curiozităţilor savante ale autorului cu privire la lumea exterioară în care, aproape la tot pasul, Mircea Oprea presimte ameninţarea unei ciudate raportări la legitimarea normalităţii (…)”.
            Iar autorul, Mircea Oprea „avertizează”  cititorul Jurnalul de Curteşti nu-i o cronică. E doar Jurnalul pe care nimeni nu l-ar scrie în locul meu. Şi nu priveşte o viaţă reală, cu stare civilă, cu cele văzute de faţă cu martori, pentru că eu nu scriu Istorie, nu scriu Memorii. Scrisul sublimează starea mea de spaimă, extaz în oglindă, pe care nu o trăieşte altul în locul meu şi nu mi-o pot reprima, ea venind dintr-un interior şi un anterior unde n-am avut tăria încă să sondez, vine din debaraua cu de toate, şi acum e vremea să fac ordine. E spaima dintotdeauna dar pe care mi-am reprimat-o, spaima neezitând să se arate în resentimente în faţa semenilor, în faţa celor apropiaţi.” (pag. 100)
            În altă parte (pag.70),autorul scrie: „Aici, la Curteşti, în  Jurnalul de faţă aş vrea să-mi topesc monomaniile şi obstinaţiile adunate ani în şir pentru a nu deveni, în somn, coşmaruri.”  Iar, puţin mai jos: „Jurnalul, ce pare a se scrie singur, înafara timpului şi a spaţiului recunoscute în acte oficiale ca fiind ale mele, Jurnalul fără evenimente exterioare, sustrăgându-se clipei întâmplătoare, curge subteran prin mine de ani. Uneori scapă prin crăpăturile pământului şuviţe firave de apă, deconspirând traseul râului ascuns pe care plutesc, care mă poartă. Şi mă las în voia apei (…)”. Alteori, autorul pare a se contrazice sau, în orice caz, a se dezice de propriu-i scris, dorindu-şi/dorindu-se altceva : „Scriu şi simt cum scrisul mă trădează, nu spune ce-aş vrea eu să spun şi atunci, în momentele de slăbiciune, gândesc să-l trădez şi eu: să nu mai scriu, ci să pictez, să compun muzică ori, şi mai simplu, să dansez după ecoul subteranelor mele. Abia acela aş fi eu, dansul umbrei, şi n-ar mai rămâne din mine decât mişcarea în ritmul iluziei cât o sculptură de fum, uitată şi ea de cum te-ai aşezat din nou, cu grijile tale, în locul cuvenit ţie între grijile oamenilor.”
            … În fine, ca să nu citez chiar toată cartea – nici o şansă, sunt peste 350 de pagini – mă mai opresc la o precizare esenţială a lui Mircea Oprea, în legătură cu întreprinderea sa: „Caietul de sub pixul meu se va numi, poate, Cartea împăcării şi o gândesc de mult ca un liman al liniştii. Acesta ar fi proiectul – proiectul reconstruirii mele în relaţia cu mine, cu lumea. Din tot ce mi-am dorit, lumea mi-a dat, mi-a dat din prisosul ei ce a crezut ea de cuviinţă, pe când eu i-am dat tot ce a vrut să ia de la mine. Altfel, eu am plătit preţul cel bun pentru o marfă ce îi prisosea şi nu tocmai cea pe care mi-aş fi dorit-o. Ei, aici iarăşi, nu gândesc corect. Faptul că am ajuns la vârsta asta înseamnă că, într-un fel, tot ne-am înţeles, tot am bătut palma. Dar nici asta n-am vrut să scriu. Mereu pixul îşi scrie în caietul meu temele sale cu care a fost încărcat la fabrică, teme de larg consum, ambutisate după un şablon şi debitate în serie mare, dar paralele cu ceea ce aş vrea eu să spun.
            Va trebui să înţeleg că felul meu de a fi, cu lehamite de vidanjor, este şi acesta un mod de a vedea lumea, de a o aborda, de a o asimila, de a o rejecta apoi cu bănuiala că tot aşa vor trece şi restul anilor ce vor urma. Abia asta e împăcarea mea cu lumea, cu mine.”(pag. 164-165)
            Dar, dincolo nu de acestea, ci  de alte „justificări” (mie mi se par în uşor exces!), în cele 12 părţi/capitole, Jurnalul de Curteşti dezvăluie întreg universul gândurilor şi viselor, introspecţiilor/spaimelor (temerilor)/neliniştilor, dar şi ale certitudinilor şi – în final – ale împăcării autorului cu lumea. Şi cu sine…
            Sperând să nu deranjez(e), îmi iau libertatea de a face cititorului o mărturisire: - Eu îl suspectam -  demult -  pe Mircea Oprea de înţelepciune!  - De când? -…- Cam de când l-am cunoscut şi, mai ales, după Gravitaţia lunii (1988, Litera). Sentimentul s-a întărit  odată cu  Mirarea de mine (2010, Limes) şi s-a confirmat plenar/deplin cu Mirarea de voi (2012, Conta).  Ca să nu mai spun că, tot de la Mircea, am aflat ce înseamnă …Să dai mâna cu preşedintele (2012, Axa).
            …Aş fi dorit să închei, dar (mai) risc încă o „dezvăluire”: - Am citit, cu uimire, Jurnalul lui Mircea Oprea! M-am regăsit – şi mă regăsesc – dacă nu în chiar fiecare pagină, atunci sigur în prea multe. Şi am avut strania senzaţie că pasaje întregi îmi aparţin, că au fost scrise la masa mea  şi chiar cu „pixul” meu. Că mi-a „subtilizat” identitatea!  - Să fie vorba, oare, de oarecare compatibilitate în mirări, nelinişti, îndoieli – poate şi în gânduri – cu Mircea Oprea?  – Nu ştiu, dar nu-i bine să mă mai „dezvălui” aşa! Ce vor zice cei care vor citi rândurile de faţă? …- „alde”  ăsta a luat-o rău de tot pe alături. A început să se creadă Mircea Oprea (!).   – Nu! Mircea Oprea e un înţelept, cu OPERĂ !  -…Eu, o himeră.  – Mircea reţine şi aşterne pe hârtie ceea ce trăieşte/gândeşte!  - Eu îmi las gândurile/trăirile/ideile să zboare. Mă mulţumesc (şi le mulţumesc!)  fie şi măcar pentru că mă (mai) vizitează. Din când în când…    - Cu toate că şi Mircea crede că: „Să-ţi petreci zilele scriind, aşa să descoperi petele albe de pe hărţile lumii şi să cutreieri populându-le cu fantezia ta, scrisul fiind modul esenţial şi exemplar de a trăi, să-ţi petreci zilele şi nopţile scriind pare unora mai degrabă o condamnare decât o alegere fericită…”.
            Una peste alta, cu Jurnalul de Curteşti, Mircea Oprea a făcut primul pas în Împăcarea cu lumea ! Îl aşteptăm – dacă nu s-o fi şi întâmplat deja  – pe următorul :  Împăcarea lumii cu Mircea Oprea.
                       
                                                            Al. D. FUNDUIANU           


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu