„Scriitorul este copilul răsfățat al destinului, dar și cel
mai nefericit! Încearcă să descifreze tainele lumii, să dezvrăjească lumea, dar
de fapt mai mult îi încurcă traseele prestabilite. Este un Sisif, un Don
Quijote cu aripile lui Icar, bântuit de etern-hamletiana "a fi sau a nu
fi" la care zilnic trebuie să răspundă, trăindu-și intens sejurul său
lumesc între gloria de-o zi și neîmplinirea de-o viață, hrănindu-se cu iluzia
că fiecare text de-al său e o cărămidă la temelia lumii.”
1. Pentru un
scriitor, destinul şi opţiunea sunt dimensiuni existenţiale fundamentale. Ce
rol au jucat (joacă) acestea în viaţa dumneavoastră ?
1. Răspunsul la această întrebare ar putea fi subiectul
unei lucrări de doctorat în filosofie. Ca și vechii greci, cred în destin,
opțiunea are un rol secundar, chiar nesemnificativ. Dumnezeu și genitorii au
"colaborat" cumva și au așezat "ceva" în plus în structura
cromozomială, în codul genetic. Atâta vreme cât nu alegi să te naști, nu cred
că trebuie să facem mare caz de "liberul arbitru"(o găselniță
medievală), un rezultat al educației, pe care, oricum, mulți dintre noi
dovedesc că nu-l au! Te iluzionezi că-ți controlezi viața, dar de fapt doar
tragi concluzii că ți-ai găsit sau ți-ai greșit drumul, mult prea târziu ca să
mai poți îndrepta ceva! Ajunși la senectute, constatăm că am trăit degeaba, că
n-am făcut mai nimic spre a ne găsi liniștea, de mântuire nici nu poate fi
vorba!
Cred în minunea celor șase zile inițiale, în Cartea cu
vise pe care o are pe masa lui de lucru și pe care o răsfoiește curios, vesel,
plictisit pagină cu pagină. Încă de la naștere ard ca o lumânare pe altarul
vieții, întru gloria celui care neauzit, nevăzut sau mereu prezent mă ocrotește
sau mă corijează, dirigându-mă prin intersecțiile istoriei. Prea multe
"întâmplări" inexplicabile altfel pentru mințile arhipline de
nuanțele primitive ale unui etos mereu ezoteric, mi-au pigmentat și fragmentat
drumul vieții până astăzi, ca să cred că ar fi putut fi opțiunile mele. Viața mea a stat și stă
încă sub semnele diacritice ale destinului. Faptul că exist "eu", că
respir, lucrez pământul, citesc și mai și scriu câte ceva, reprezintă
miraculoasa mea viață așa cum mi-a fost dată și o singură dată. Fiecare dintre
noi se naște cu ceva specific, pe care-l numim "talent", fiindcă
fiecare om are un "talent" pentru "ceva" care educat,
cizelat, apoi folosit dă roadele așteptate! Toți însă avem același destin
tragic : trăim prea puțin, prea repede și murim prea devreme și repede!
Scriitorul este copilul răsfățat al destinului, dar și cel
mai nefericit! Încearcă să descifreze tainele lumii, să dezvrăjească lumea, dar
de fapt mai mult îi încurcă traseele prestabilite. Este un Sisif, un Don
Quijote cu aripile lui Icar, bântuit de etern-hamletiana "a fi sau a nu
fi" la care zilnic trebuie să răspundă, trăindu-și intens sejurul său
lumesc între gloria de-o zi și neîmplinirea de-o viață, hrănindu-se cu iluzia
că fiecare text de-al său e o cărămidă la temelia lumii.
Scriitorul este și el om, ca toți ceilalți, face și el ce
fac ceilalți (serviciu, o casă, un copil, un pom) dar și ceva în plus : citește
și scrie. Poate pleca liniștit (nu fericit) dincolo, nu știm unde. Oricum, cei
ce vin din urmă vor arunca un văl de tăcere peste zbuciumările lui, în
condițiile în care, azi doar 8 – 10 % dintre tineri mai și citesc! Unii scriu
cărți geniale și umplu istoriile literaturii (unde și rămân închiși pentru
eternitate), alții, ca mine, au doar meritul că scriu, vorba lui Alex
Ștefănescu.
Petre Țuțea spunea că cimitirele sunt pline de mormintele
unor necunoscuți geniali, așa că trăiesc și mă iluzionez.
Până atunci însă, am marea plăcere de a citi ce scriu și
publică ceilalți, mai siguri pe scrisul lor, membri USR, premiați, adulați,
etc. Destinul meu se rotunjește cu fiecare carte citită, cele scrise mai pot
aștepta în sertare, va veni poate și timpul când destinul o să bată cu pumnul
în ușa ... mea!
Cine știe?
2. Istoria
literaturii consemnează, uneori, arbitrar momentul debutului unui scriitor.
Pentru dvs., când credeţi că s-a produs (cu adevărat) acest eveniment? Vorbiţi-ne câte ceva despre primele încercări
literare.
2. Pe cine mai interesează, azi, istoria literaturii
române, în afara criticilor literari, a celor care-și pregătesc doctoratele și
a câtorva pasionați, cu privire la momentul debutului unuia sau altuia dintre
scriitori?
Mulți profesori de literatură, școliți după 1989, ca să
numai vorbim de elevi sau studenți, nu știu când, nici în ce împrejurare au
debutat Ion Barbu, Tudor Arghezi! Aceeași profesori predau literatură română
contemporană și n-au citit operele importante ale lui Marin Preda, Mircea
Eliade, Emil Cioran, de alți scriitori români contemporani nici n-au auzit
(Cezar Ivănescu, Emil Brumaru, Cristian Simionescu, etc!). Și vorbesc în cunoștință
de cauză, sunt încă profesor de liceu! În fine!
Trăim încă sub imperiul psihologiei rurale ancestrale,
din timpuri imemoriale când a scrie literatură era un prilej de glumă homerică
și de ironii grosiere. Când părinții mei, Dumnezeu să-i odihnească, au aflat că
scriu "poiezii", m-au declarat oia neagră a familiei și mă priveau cu
milă, prevăzându-mi un sfârșit lamentabil fie de foame, fie într-un ospiciu! De
altfel, toată mahalaua mea rurală, populată cu chiaburo-comuniști, era convinsă
că o să se aleagă praful de viața mea! Tata mă sfătuia aproape rugător să învăț
să lucrez pământul sau să învăț o meserie, în loc să ard gazul lampant citind
și să-mi "stric" ochii și creierul! Mulți prieteni din copilărie mă
apelau în derâdere, cu, "ce mai faci băi, poiete!?" sau cu
"scârța-scârța pe hârtie, muritor de foame!" E drept, o lungă
perioadă din viața mea le-am dat apă la moară tuturor! De aceea, poate, am
semnat textele cu pseudonime, pe unele nici nu mi le mai amintesc.
Debutul meu? Poate la gazeta de perete a pionierului
fruntaș din școala generală Movilița, Raionul Panciu, Regiunea Galați, poate la
"Poșta redacției" Ziarului "Milcovul"- Focșani, păstorit pe
atunci de Florin Muscalu, Traian Olteanu și Ion Panait, poate într-o antologie
liceală, după ce am câștigat un concurs de poezie între liceele vrâncene, spre
surprinderea colegilor mei care habar nu aveau cu ce-mi ocup timpul liber,
poate la "Poșta redacției" revistei "Astra" din Brașov,
redactor V. Copilu-Cheatra?
Cu certitudine pot spune că am debutat "cu acte în
regulă" în revista "Convorbiri literare" – Iași, sub girul
marelui poet Ioanid Romanescu (Valentin Tudose). Debutul meu n-a trecut
neobservat nici de ieșeni, nici de cei din capitală. Dar, din clipa în care am
fost "lăudat" într-o notiță din "Săptămâna" lui Eugen Barbu
și C.V Tudor, destinul meu poetic a luat o întorsătură nefastă. Printre
optzeciști se vehicula ideea că doar scriitorii fără talent sunt lăudați de cei
doi securiști naționali, aflați într-o eternă dispută cu "Europa
liberă" și cu Monica Lovinescu și Virgil Iernuca! Ocolit cumva de ieșenii
printre care-mi trăiam veacul, intrat într-o recluziune materială și
fizică-psihică, am ieșit din vizorul ...consacrării!
Primele încercări literare?
Dumnezeu mi-a dat puținul talent literar, dar nu mi-a
turnat în rezervorul stiloului și ambiția de a deveni scriitor. Fiind obligat
să mă mut dintr-un oraș în altul, de-a lungul și de-a latul vieții, am pierdut
sau aruncat la tomberon multe hârtii considerate nefolositoare. Din 1978, când
mi-a fost respins, apoi pierdut, manuscrisul volumului de debut (depus la
Editura Junimea, Iași, director Virgil Cuțitaru), am renunțat la ideea de a mai
publica chiar și în periodice. Am reușit totuși să recuperez câteva încercări
literare din adolescență, adică un caiet intitulat prețios "Poesii",
cu versuri naive, cu care participam la concursurile "Tinere
condeie", pierzând glorios premiul I, care-ți asigura o tabără de vară, în
favoarea unei colege mai talentate, Maria Blaj (azi boschetară, vizitatoare a
spitalelor de psihiatrie) un microroman "Eu, calul și doamna M."(de
vreo 90 de pagini dactilo), o nuvelă "Levithația", cu care am luat un
premiu la concursul de proză "M. Sadoveanu" – Piatra Neamț și câteva
zeci de poezii dintr-un "Jurnal din Zooland", toate
"inspirate" din lumea uriașă a copilăriei mele rurale, lume care-și
trăia intes clipa între pădurile Bârnova, Șoimu, Cireșul, Plopul de pe Valea
Caregnei, iazul lui Moș Gaburici, Râpa lui Prescornițoiu, Râpa lui Jan Hărăbor,
Râpa Fetelor, Imașul Chiscoci (unde-și avea stâna Ion Damian), Drumul Adânc,
via și căsoaia din Arițica și apa firavă a Zăbrăuțului, dincolo de care
începeau nesfârșitele vii ale Panciului.
Acolo am învățat alfabetul naturii fastuoase, natură
peste care a trecut, prin '63-'64, "Ilenuța tractorista" cu șenilele
kirovului său răpindu-i misterul divin și aducându-ne pe toți la...disperare.
Și azi, când îmi revin în memorie episoadele fericite ale
copilăriei mele, mai ales acele "călăriri în zori" cu calul nostru
Cezar (alugat de tata să nu fie rechiziționat de comuniști și trimis la fabrica
de salam), aud zgomotele lugubre ale tractoarelor și corul heirupiștilor
convertiți din pasiune la comunism. Nimic nu a rămas nealterat de ideologia
distrugătoare de valori perene, de tradiții și obiceiuri strămoșești! Nici azi
nu e altfel, copiii și nepoții securo-comuniștilor au împărțit proprietățile
țărănești după bunul lor plac și s-au instalat temeinic în fruntea bucatelor,
ne fură din buzunare fără să clipească și spoliază tot ce e tradiție. Cândva se
făceau hore și nunți în piața satului (un fel de Agora) aveam o famfară,
grupuri de dansuri populare, acum avem un grup de majorete pregătit de
referentul Căminului Cultural, adică de soția primarului, biblioteca e permanent
închisă, etc...!
Nici azi, scriitorul, poetul nu e "profet" în
satul lui. Este privit tot ca un paria, unul cu păr pe limbă, un Gică-contra
sau un "incorect politic", de evitat sau de prins într-o pânză a
defăimării publice! Cine să mai citească în aceste condiții, când de la vlădică
până la opincă, de la primar până la ultimul parvenit – consilier comunal fără
prea multă școală – toți sunt preocupați doar să fure și să se îmbogățească?!?
Lectura a devenit o corvoadă, intelectualii (medici, profesori, scriitori,
etc.) au salarii de subzistență, ce modele de urmat mai au tinerii de azi? Și
ne mai mirăm că avem în jur de 500.000 de analfabeți și semianalfabeți?
3. Care a fost
drumul până la prima carte ?
3. După părerea mea, de "destinul" unui
scriitor se "ocupă" niște îngeri păzitori și niște oameni cu care
rezonează, socializează, are afinități estetico-etice, ceea ce nu știau sau nu
bănuiau presocraticii. Îngerii mei păzitori s-au dovedit niște boemi, cheflii,
somnambuli, afemeiați. În loc să mă sprijine, să mă sfătuiască, îmi puneau tot
felul de piedici sociale. Pe mulți dintre ei i-am concediat sau i-am trimis la
verificări tehnice anuale, cu aripile zdrențuite, cu capetele sparte sau cu
ochii umflați. Nici cu oamenii n-a fost altfel, cu câteva excepții. Până la
debutul meu poetic din "Convorbiri literare", am trecut prin furcile
caudine ale cenaclului "Junimea", din Iași, condus de criticul Daniel
Dimitriu, dar și prin "laboratoarele" lui Ioanid Romanescu și Al.
Dobrescu. După debut, am luat câteva premii literare și se părea că voi avea și
eu, ca orice biped poetic, secundele mele de glorie. Dar, în anul de grație
1978, destinul mi-a rezervat evenimente personale care mi-au întors viața pe
toate părțile. Probabil că am supărat cu ceva pe vreuna din Moire!!! Am depus
un manuscris la Concursul de debut al Editurii "Junimea", din Iași,
după obiceiul timpului, fiind "respins" de un juriu condus de d-l
academician Constantin Ciopraga. Nici azi nu știu dacă manuscrisul a ajuns sau
nu pe masa juriului! Fiindcă, imediat după concurs, l-am interpelat pe
redactorul-șef al Editurii, Virgil Cuțitaru, și în urma unei discuții
"amicale", martor fiind poetul și pictorul Vasilian Doboș, Cuțitaru
mi-a spus că voi publica la editura lui când și-o vedea el ceafa fără oglindă,
chiar amenințându-mă cu vastele cunoștințe într-ale karatelor ale fiului său!
Am intrat apoi într-o recluziune fizică, materială și morală, din care nu mi-am
revenit decât mulți ani mai târziu, mult prea târziu. Am părăsit Iașiul și m-am
rătăcit printre meandrele destinului, ulterior îndepărtându-mă de lumea
literară.
Abia în 1999 am reușit să public prima carte la aceeași
Editură "Junimea", Iași,
condusă de criticul Constantin Dram, respectiv "O alergare mai
lungă decât moartea", semnalată vag în câteva reviste literare. De curând,
am publicat cea de-a doua carte de poezii, respectiv "Alfabetul
disperării" (Editura Ateneul Scriitorilor – Bacău), prefațată de
talentatul critic literar Marius Manta. Alte zece-douăsprezece volume se pritocesc
de ani buni prin sertare. Nu mă grăbesc să intru în mormântul numit
"Istoria literaturii", nici în "purgatoriul" numit USR.
Nu-ți poți decide devenirea, orice ar crede romanticii. Azi, orice grafoman
poate publica fără opreliști orice aberație, dacă are un sponsor generos,
eventual cu "bani europeni", dar nu dispune de o autocenzură tot mai
necesară!
4. Ce personalitate
(personalităţi), grupare literară, prieteni, eveniment biografic etc., v-au
influenţat viaţa ca om şi scriitor?
4. Biografia mea e una normală, nu am povești care să
provoace furtuni în paharul cu apă chioară al acestei lumi atomizate,
debusolate, în cădere liberă spre un primitivism moral. În destinul meu nu a
fost prevăzut nici un episod șocant care să mă propulseze în rândul
avangardiștilor de profesie. Am trăit, și trăiesc încă, zic eu, normal într-o
lume anormală, suportând cu stoicism toate evenimentele dramatice rezervate de
destin care mi-au colorat viața în rogvaiv.
Am navigat prin apele întunecate ale diverselor medii
sociale și am cunoscut oameni dubioși, marginali, boemi ratați în boemia lor
nefructuoasă, turnători, ipocriți, ticăloși, cu idealuri mărețe și țeluri de
azi pe mâine, pupincuriști, dar și oameni de o calitate umană frizând
genialitatea.
Am fost lovit în aripi de tot felul de nefericiri
mărunte, cotidiene și de oameni cu pete negre pe suflete. Am hălăduit aproape
prin toate colțurile țării și am practicat tot felul de meserii, până la
terminarea studiilor universitare, și după, dar n-am prins rădăcini nicăieri,
fiindcă nicăieri pământul nu este mai dulce ca lutul natal, cel al Moviliței
mele vrâncene, unde m-am întors de vreo 20 de ani.
Am cunoscut încă din copilărie avatarurile morții și am
simțit privirile celor apropiați urmărindu-mi cu simpatie
"ascensiunea" sau dorindu-mi "decăderea", reușind până
astăzi să-i dezamăgesc pe toți.
Am avut norocul unor părinți buni, țărani îngăduitori
(moartea prematură a mamei mele, Maria, mi-a dereglat cumva existența) și
profesori demni, morali, cărora le voi purta recunoștință veșnică.
Am cunoscut multe personalități ale culturii românești,
din Iași sau de aiurea, de la, să zicem, George Lesnea (lângă care mi-am băut
cafeaua zilnică în celebrul bar "La Varice") până la cei din gruparea
optzecistă, grupare din care am făcut și eu parte.
Am avut norocul să respir același aer cu Ioanid Romanescu
(poet al uriașilor), Daniel Dimitriu (un mare critic literar, rătăcit pe
cărările unei maladii intratabile), Al. Dobrescu, Horia Zilieru, Ștefan Oprea,
Cezar Ivănescu, Cristian Simionescu, Corneliu Sturzu, Radu Negru (mi-a fost și
profesor de estetică), Emil Iordache și mulți alții. De la fiecare am învățat
câte ceva, ei fiind buni "profesori", le voi purta respectul cuvenit
până la capăt...
Din 1986, când am părăsit definitiv Iașul, am cunoscut
numeroși scriitori din Dorohoi, Pașcani, Tecuci, Focșani, pe unde m-am mutat,
din cinci în cinci ani, cu serviciul (al meu, al soției), cu unii am fost și am
rămas prieteni, cu unii am fost și am rămas simple cunoștințe.
Am frecventat cenaclurile literare "Junimea" și
"Ion Creangă" din Iași, "Septentrion" din Dorohoi,
"Mihail Sadoveanu" din Pașcani, "Salonul Literar" din
Focșani, "Calistrat Hogaș" din Tecuci, care au format și formează
încă scriitori de valoare.
Destinul meu e al unui singuratic, retras în propria
cochilie, pălmuit metafizic, bântuit de spaime fără chip, conștient totuși că
"timpul" meu n-a venit și nici nu se pregătește să vină sau n-am
auzit eu cum și când mi-a bătut cu pleoapele în ușă! Poate n-am talent literar
sau poate n-am talentul de a ști cum să-mi exploatez și să-mi pun în valoare
puținul talent literar. Un critic tânăr a scris despre mine, printre altele, că
n-am știut la ușa cui să bat. Mi-a repugnat întotdeauna aroganța, teatralitatea
(cabotinismul), ambiția deșartă a unora dintre scriitori care se ceartă pentru
același trotuar (apud E. Cioran), se calcă pe picioare și pe nervi, atunci când
nu se înjură ca la piață prin presa literară. Angoasați de propria lor
existență într-un spațiu incert, obsedați de locul pe care-l ocupă în ... istoria
literaturii, mulți scriitori vor să fie recunoscuți ca mari valori, ca modele
de urmat, într-o țară ca a noastră tot mai pauperă, furată mereu, nici nu-și
dau seama, ceea ce ar fi tragic, că modelul de succes nu mai este
intelectualul, ci analfabetul miliardar și farfuza siliconată sau politrucul
(nu politicianul) hoț cu imunitate națională! Într-o țară ca a noastră de azi,
într-o lume debusolată, când 8-10% dintre cetățeni mai citesc anual câte o
carte, cum să nu resimți că biografia ta de scriitor se contaminează de
întrebarea firească : "pentru cine scrii și publici?"
Din literatură nu se poate trăi, diriguitorii culturii naționale,
"aleși" pe criterii politice să păstorească destinele creatorilor, se
dau de ceasul morții să își însușească bugetul culturii și nici nu le trece
prin cap să susțină aparițiile editoriale ale prozatorilor, poeților,
criticilor, etc., despre care s-ar putea vorbi în ... eternitate! Iar dacă
susțin financiar pe cineva, o fac desigur pe sprânceană!
Din salariul meu de profesor abia reușesc să
supraviețuiesc modest, rar îmi permit să "rup" o sumă orecare, să-mi
plătesc editorul, așa că ... ! Și ca mine sunt, probabil, încă vreo 2000-2500
de scriitori, unii destul de valoroși. Ce s-ar mai putea adăuga aici?
5. Raportul dintre
conştiinţă, politică şi gândirea liberă, constituie o mare problemă a lumii
contemporane. În aceste condiţii, care este, după dvs., raportul dintre
cetăţean şi scriitor, dintre scriitor şi putere?
5. M-am născut la jumătatea secolului XX, m-am format ca
om și "cetățean" într-un sistem politic mincinos, un experiment
criminal cu metode naziste, deservit inițial de brute, de frustrați ai
societății, apoi de sicofanți cu ceva școală, dar fără conștiință de neam. În
numele unei ideologii ratate din start, o șleahtă de nevertebrate a călcat în
picioare, la propriu, sufletul unui popor, demnitatea și onoarea, deturnând
viețile tuturor, atunci când n-au reușit să le suprime. Până și copii de vârsta
mea (6-8 ani) puteau deveni peste noapte "dușmani de clasă" sau
"dușmani ai poporului"!
În 1962, când nu împlinisem încă 8 ani, l-am văzut pe
tatăl meu cu lacrimi pe obraz, umilit de banda de troglodiți, cozi de topor în
haine de piele, cu pistoale la brâu, semnând de "bună voie" o hârtie
prin care renunța la "proprietatea sa" în favoarea statului comunist.
Amenințat cu pușcăria (a făcut vreo șase luni) sau chiar
cu moartea, i-am citit în priviri frica...de celălalt, necunoscut (unii nu
știau românește), străin de țară și de neam. Îmi amintesc groaza întipărită pe
chipul mamei, în iarna lui 1962, cu nămeți de peste 2 m, ascultând încă din zorii zilei pașii celor
zece-doisprezece securiști și activiști ai partidului comunist care veneau cu
"lămurirea" țăranilor de binefacerile colectivizării și, la primul
zgomot, se repezea să încuie ușile, ca să nu fie surprinsă și obligată să
semneze acea hârtie a pauperizării, în lipsa tatălui meu fugar prin pădurile
din Valea Caregnei. Aceste traume, benigne în comparație cu a copiilor
deportați în Bărăgan sau a celor cu tații în pușcăriile comuniste, au lăsat
urme adânci în conștiința mea. Lacrimile tatălui meu, frica lui de moarte sau
de pușcărie (o amenințare continuă până în 1989), groaza mamei m-au urmărit
toată viața. Știam încă de pe atunci de "deportări", de
"domiciliu obligatoriu", de "pușcării politice", dar aveam
interdicție de la părinți să vorbim despre ele, cum aveam interdicție să mergem
la biserică, să colindăm cu "Steaua" de sărbătorile Crăciunului
(înlocuit cu ... Moș Gerilă) ca să nu fim acuzați de ... misticism (și "empiriocriticism")
și în cel mai bun caz să fim exmatriculați din școli. Fratele meu mai mare a
urmat doar o școală de tractoriști, din cauză de "dosar"! Ne-am
sedimentat între "ei" și "noi", cei care eram împotriva lor
și-am trăit în frică, în frig, înfometați și amenințați cu ... pușcăria!
Gândirea liberă avea domiciliu forțat, sufletele noastre se sufocau între
gratiile pieptului, în timp ce "ei" aveau și "iarba
fiarelor", cu care au deschis numeroase frunți, inclusiv ale unor
scriitori de valoare!
M-am ținut departe de tot ceea ce ar fi putut să
murdărească bruma de conștiință țărănească și obrazul înlăcrimat al părinților
mei, alături de care am sperat ani mulți că vor veni "americanii" să
ne ... salveze!
Deși am absolvit Facultatea de Filozofie, n-am fost
membru al P.C.R-ului, poate n-am fost un bun cetățean (o voce în plus în
deșert), poate n-am avut conștiință politică, am avut și am încă o doză de
antipatie față de propunerile care veneau, și vin încă, din partea unor
reprezentanți ai politicului! Cei care au "făcut" și "fac"
politică nu sunt "politicieni", ci "politruci", spoliatori
ai unor ideologii, unele entuziasmante, frustrați care n-au altă șansă de a
deveni vizibili. I-am privit (și-i privesc) pe acei, inclusiv scriitori, care
miraculos avansau pe scara socială, cu suspiciunea justificată! Am fost de-a
dreptul oripilat, după 1989, când am aflat că mulți scriitori români, unii de
real talent și de incontestabilă valoare, au fost colaboratori ai vechii
securități române, turnători oribili ai prietenilor, rudelor, colegilor de
breaslă, beneficiind astfel de diverse avantaje materiale sau morale!
Lângă unii dintre acești trădători de neam am stat, fără
să știu, în diverse cenacluri sau la aceeași masă! Puțini însă descoperiți,
mulți rămași sub diverse umbrele literare sau instituționale. În timp ce
scriitori la fel de talentați și-au înnecat viața și talentul în alcool sau au
luat calea exilului, atunci când n-au sfârșit în pușcării politice, dar nu
și-au pătat onoarea de om și demnitatea de român.
N-am avut stofă nici de erou, nici de martir, dar îmi
place să cred că m-am păstrat "curat" în memoria părinților mei
măcar. Am fost, totuși, un anonim norocos!
Azi, lucrurile s-au schimbat fundamental, poți gândi și
vorbi (scrie) liber! Dar cine te mai aude? Scriitorul nu mai este o voce
ascultată și auzită în "Agora", mai mult, aproape nimeni nu mai
citește (doar vreo 8-10%). Nici măcar scriitorii între ei nu se mai citesc. S-a
dus vremea când în tamvaie, autobuze, trenuri vedeai cel puțin 10-15 călători
cu o carte în mână, cea mai recentă apariție cu, eventual, diverse trimiteri
(șopârle) la adresa regimului politic. Era atunci o solidarizare tacită a
marelui public, a cetățeanului înfometat și înfrigurat, cu scriitorul curajos
sau în atenția organelor. S-a dus vremea scriitorului ca model național, e
vremea celor cu Maybach, Porche, Audi sau a pițipoancelor siliconate, nu a
celor cu "Un veac de singurătate" în C.V.
Copiii și nepoții celor care au distrus țara, înainte de
1989, o conduc astăzi spre dezastru, ne tratează cu aceeași aroganță ca pe o
turmă de oligofreni, în timp ce ei ne fură viețile și milioanele de euro din
buzunare, într-un stat neofanariot!
Scriitorul nu mai poate fi nici măcar profet în satul
lui, când de la primarul unei comune uitate de dumnezeu până la cei din
Parlament (înțesat de foști securiști, ca și alte instituții ale statului, nu
mai spun de ... milionarii nației!) au redevenit stăpâni și nu conducători,
interesați mai ales să se îmbogățească, să-și aranjeze pe funcții rudele,
amantele, prietenii...etc.
Poporul român e un popor tolerant, dar nu știe că pentru
toleranță există case speciale, de aceea se feresc să le ... legifereze! Cum în
fiecare localitate, inclusiv în Movilița mea, există un număr apreciabil de
asistați social, riști să fii linșat, dacă ieși în agora să-i trezești din somn
pe cei din ... cetate, când ei așteaptă mălai, zahăr sau ulei și nu vorbe pe
gratis! Îmi asum spusele acestea tragice : am redevenit fricos, înfometat, fără
speranță într-un viitor normal, scriitorul din mine e lehămesit, iar cetățeanul
e aproape ... în comă!
6. Literatura – la
frontiera mileniului III. Din această perspectivă cum apare, pentru dvs.,
literatura română contemporană?
6. De aici, din bojdeuca mea movilețeană, literatura
română "contemporană" (mileniu trei) îmi apare încă tânără,
viguroasă, rafinată, expresivă, de nivel european. Avem poeți mari, prozatori
mari, eseiști și critici literari de anvergură. Unii sunt mai cunoscuți în
străinătate, decât în țară, fiind traduși aproape în toate limbile pământului
(poate că și I.C.R-urile fac oarece eforturi!). există opere solide care
rezistă timpului și vremurilor, încadrate în curentele literare ale momentului.
Unii așteaptă un alt Eminescu sau un alt
Nichita Stănescu, în timp ce alții nu mai obosesc să arunce cu tot ce au la
îndemână în mitul Geniului național sau să reducă opera celui de-al doilea la
dimensiunea unui buletin de identitate.
Să declari că Eminescu este "idiotul nostru
național" (apud Călin Vlasie) sau că opera lui Nichita trebuie arsă în
piața publică, frizează paranoia. Nu cred că într-o altă "cultură"
europeană cei doi sicofanți ar mai fi ieșit pe stradă cu nonșalanță demențială!
La noi se poate spune orice, despre oricine, fără discernământ și fără nici o
jenă! Dar, orice s-ar spune, avem scriitori talentați, liberi politic (chiar
dacă unii îl admiră încă pe Zambilici sau pe Hăhăilă, pupincurismul e ...
perpetuu), sunt inspirați, dornici de afirmare, cunoscători de limbi străine,
au toate atuurile pentru elaborarea de capodopere. În țara aceasta, istoric
pauperă, există talente literare câte trei-patru pe metru pătrat. Viitorul
literaturii române este asigurat. Aș da exemplul unei tinere din Galați care,
la doar 13 ani, are în portofoliu șapte sau opt cărți de poezie. Un miracol.
Și, probabil, ca acest talent precoce,
mai sunt și altele, pe undeva. S-a interesat vreun critic literar de
marcă (N.Manolescu, E.Simion, Gh. Grigurcu, Alex. Ștefănescu, etc.) de acest copil?
Nu cred, fiindcă sunt preocupați să se înjure între ei, să se excludă din
U.S.R, să facă tot felul de compromisuri neonorante, când este vorba de premii,
diplome, medalii, dirijându-le jignitor spre oamenii lor de casă! Să ai onoarea
de-a fi contemporan cu Nicolae Breban, Augustin Buzura, Radu Aldulescu, Șerban
Foarță, Ion Gheorghe, Ion Mureșan, Emil Brumaru, ca să redau câteva nume de
mari scriitori încă în viață, dar să te cramponezi să impui pe lista pentru
Premiul Nobel pe un dovedit pornograf și ... securist sau pe un purtător de
servietă, înseamnă să frizezi cecitatea canettiană!
Când Hertha Müller a luat Nobelul mai nimeni nu s-a
bucurat. Unii ziceau că e româncă, dar parcă nu e, alții ziceau că nu e româncă
și totuși e. E drept că și Hertha Müller a închis portița grădinii după ea!
Nici nu vreau să-mi închipui ce s-ar întâmpal în presa
literară românească, dacă totuși "jurații" Nobelului și-ar îndrepta
privirile lor mioape, politic corecte, spre un scriitor român! Să vezi atunci
solidaritate de breaslă!
Mai ales că, din cei 3-4000 de scriitori, cum zice Alex.
Ștefănescu, doar vreo 100 sunt cu adevărat scriitori, ceilalți având doar
meritul că scriu. Sau solidaritatea de breaslă nu e pentru ... căței? Să știi
că, în țara asta devastată de politruci hoți și ticăloși, există mari
scriitori, la o vârstă înaintată, unii supraviețuind din stipendii meschine,
alții muncind din greu pentru felia zilnică de pâine, dar să nu-i, măcar,
sărbătorești la împlinirea unor ani rotunzi sau să moară mari scriitori și să
le expediezi viața și opera într-un ferpar de două-trei fraze (în cel mai bun
caz) te faci vinovat de crimă împotriva literaturii române.
Marii noștri critici literari, care altădată dădeau ora
exactă în literatura română, și-au publicat Istoriile critice ... ale literaturii
române de la origini până la ... dar au lăsat pe dinafară mari prozatori sau
mari poeți pe motive colaterale valorii estetice. Ca tot românul, imparțial!
În disputa, neonorantă pentru spiritele lor de avengură,
dintre N.Breban și G. Liiceanu + H.R. Patapievici, a intervenit și Alex.
Ștefănescu declarându-și admirația față de talentele lor ieșite din comun, gest
care-l onorează cu asupra de măsură. Jos pălăria!
Dar același Alex. Ștefănescu îl ridică în slăvi pe ...
Poponeț (beizadea bucureșteană) ca pe un mare prozator (a scris un roman despre
viața lui ... de noapte), dar n-a scris un rând despre opera lui Liviu Ioan Stoiciu
(poet, prozator, dramaturg), important reprezentant al generației '80!
Desigur, nimeni nu-i cere unui critic literar să-i
citească pe toți scriitorii (dar Florentin Popescu a reușit această performanță!!!)
și să emită judecăți de valoare despre cărțile lor, dar să nu iei în seamă (în
bine sau în rău) cele 20-25 de cărți publicate de Liviu Ioan Stoiciu, dacă nu e
rea intenție, atunci e orbire critică sau ... interes pecuniar!?
Lipsa de solidaritate între scriitori e una din marile
metehne ale literaturii române actuale. La diverse Festivaluri literare,
organizate de unii scriitori, nu sunt invitați alții din același oraș, pe
motive puerile! E. Cioran avea dreptate că scriitorii se ceartă între ei pentru
același trotuar, iar Petre Țuțea l-a completat admirabil când a spus că
pământul e plin de mormintele unor genii ne(re)cunoscute! Mai avem încă de
meditat la spusele celor doi geniali scriitori români, când ne înrolăm într-o
tabără sau alta, într-o "gașcă" sau alta, din războiul dintre
generații!
Mai sunt câteva "metehne", unele chiar boli
grave, de care suferă literatura română de un sfert de veac. Le-aș enumera
doar, fiindcă nu li se poate găsi, deocamdată, leacul! În primul rând, cultura
română în general e politizată. Numirea pe funcții culturale de către un partid
politic sau altul (a se vedea I.C.R-urile, Centrele culturale, Casele de
Cultură, Bibliotecile, etc) oferă accesul neîngrădit la banul public și de aici
cheltuirea lui în scopuri personale sau de grup. La nivel local acest lucru
este mai mult decât evident. Și asta în condiții în care cultura e permanent
subfinanțată. Apoi, putem vorbi de prăbușirea sistemului de difuzare a cărții.
Apar cărți ale unor scriitori importanți sau ale unor tineri scriitori, viitori
poate mari scriitori, care nu ajung la cititorii chiar din marile orașe, nu mai
vorbim de cei din mediul rural.
Inexistența "agentului literar" de care s-a tot
scris în presa literară de prin anii '90-2000, (acum se tace) este o altă
meteahnă a literaturii române actuale. "Instituția" aceasta ar
rezolva multe din problemele colaterale actului scrierii, atât pentru autorul
(poetul, prozatorul, eseistul) român cât și pentru literatura română în
general. Cred că toată lumea ar avea de ... câștigat, dar s-ar face și o
riguroasă selecție a cărților publicate, iar cititorii s-ar putea reîntoarce la
"cea mai de folos zăbavă"! Se scrie mult și se publică și mai mult în
literatura română. Unii și-au descoperit această vocație la pensie (reprimată
până atunci din alte motive), alții când au ajuns după gratii. Unii spun că e
bine, că timpul va rezolva cumva selecția valorică. Post-mortem, poate!
Editurile de buzunar, apărute într-un ritm infernal, publică în același ritm
cărțile unor grafomani sau ale unor "scriitori" fără discernământ
estetic, spre dezastrul literaturii de calitate, dar și spre deliciul unor
critici literari improvizați. De cele mai multe ori tirajele sunt confidențiale
(costul impus de editură e neatractiv) și, de cele mai multe ori, cărți
valoroase sau cel puțin onorabile, distribuite de autor unor apropiați, rămân
necunoscute, înmormântate. Nu mai vorbim de eforturile financiare care-l
secătuiesc pe autor! E o altă discuție. În fine, în ciuda faptului că se
publică enorm, ceea ce nu e chiar rău, cititorii sunt tot mai puțini. Cauzele
sunt multiple. Apariția unor surse de informare și de ... pierdere a timpului,
Internetul în speță, au îndepărtat cumva cititorii foilor albe cu oi negre! Dacă
în lume mai sunt doar 8-10% cititori de ... litere scrise, de carte ca sursă de
formare a culturii generale, n-ar trebui să ne mai mire existența unui apreciabil
sector de ... analfabeți!
Am participat, în ultima vreme, la câteva sedințe de
cenacluri și Festivaluri locale de literatură, dar n-am întâlnit pe acolo nici
un cititor. Scriitorii își lansează cărțile între ei, își exhibă umorile,
uneori nici nu se citesc între ei, dar se-ntorc fericiți la masa de scris. Am
rămas uimit când am aflat că sunt scriitori cunuscuți doar în cartierul în care
își duc veacul, cu câte 40, 60 sau chiar 100 de titluri în portofoliu. O fi
rău, n-o fi rău? Dar, ca să conchid optimist, cred că viitorul literaturii
române este asigurat! Viitor de ... Nobel.
7. Credeţi că
există un timp anume pentru creaţie sau este vorba despre un anumit „program”
al scriitorului? La ce lucraţi în prezent?...Pe când o nouă carte?...
7. Nu știu alții cum ... dar eu, copil fiind am
descoperit mai întâi dulceața lecturii, deși comiteam de pe atunci
"oareșce" textulețe naive, benigne, stupid-imitative.
Am devorat biblioteca învățătorului meu, domnul Trandafir
(Odihnească-se în pace!) apoi cea sătească, unde existau pe atunci vreo
10-15.000 de volume. Într-una din cărțile citite, am găsit expresia
"cărțile din cărți se scriu", care m-a îndemnat să continui lecturile
pentru a descoperi "afinitățile" dintre ele. Lecturile m-au alungat
din raiul copilăriei mele miraculoase, într-un alt rai, acela al cărților cu
povești uimitoare. Mi-am făcut un program de lectură, program pe care îl
respect și azi. Mă trezesc din somn, de peste 50 de ani, la aceeași oră 300a.m
și citesc până se face ziuă sau până trebuie să intru în ... iadul zilnic! Am
citit multe cărți de amintiri, memorii sau biografii ale scriitorilor! De acolo
am aflat, și aflu încă, de ce, cum și când scriu acești oameni binecuvântați de
destin, chemați pe lume să ne facă nouă cititorilor, viața mai frumoasă. Când
am aflat că G.Simenon a scris un roman în trei zile mi-am spus că e foarte ușor
să fii scriitor și am renunțat la ideea de a deveni ... tractorist. Mulți ani
mai târziu aveam să regret această meandră a destinului.
Din lecturi am aflat că există câteva zeci de motive
pentru a scrie cărți, o englezoaică parcă a și încropit o listă întreagă. Tot
din lecturi am aflat că unii scriitori sunt inspirați de cele patru anotimpuri,
alții de lumina zilei, alții scriu ușor dimineața, seara sau noaptea, că unii
scriu culcați într-un pat confortabil, alții la un pupitru, la un birou, în
baruri, pe hârtie igienică sau pe servețele de masă, pe caiete frumos liniate,
etc. Am cunoscut câțiva scriitori optzeciști care-și scriau textele pe colțul
strungului la care roboteau opt ore pe zi. Unii au un program zilnic de scris,
alții sunt inspirați și scriu tot timpul zilei sau nopții, unii își propun să
scrie una, două, trei pagini pe zi, alții scriu o carte într-o săptămână sau
într-o lună, unii scriu și publică trei-patru cărți pe an, alții scriu și
publică o carte în zece ani, etc, etc.
Eu mi-am propus să nu treacă o zi fără să citesc o carte
de poezii sau două trei capitole dintr-un roman. În vacanțe citesc până la ...
epuizare, dar tot nu-mi ajunge timpul fizic. Scriitorul român nu poate trăi din
scris, puțini au acest privilegiu, de a fi adică de "profesie"
scriitor. Ca și cei mai mulți dintre ei am și eu meritul că scriu (cum bine
zice Alex. Ștefănescu) și scriu de ani buni când îmi vine ... inspirația, când
cred că textul s-a "copt" suficient pentru a fi trecut pe hârtie, dar
de cele mai multe ori ratez clipa fie din motivul serviciului, necesar
supraviețuirii, fie din neliniștea politico-socială! În alte timpuri, revistele
literare sau editurile remunerau cumva munca scriitorului, dar nici atunci nu
te puteai retrage din "viața publică", să zicem, ca Marquez, între
patru pereți și să revii cu ... "Un veac de singurătate". Dar și
așa s-au adunat prin sertare vreo câteva
volume de poezii, proze, textulețe "critice"! Cum eu am ratat ieșirea
în lumea literară, din motive de ... destin, nu-mi rămâne decât, acum spre senectute,
să-mi revizuiesc scrierile, să le periez și să le așez între coperți, pentru o
... posteritate neproductivă. Norocul meu poartă numele unor prieteni care mă
tot îndeamnă să fac eforturi financiare, unii mă mai ajută cum pot, și să le
scot la lumină! Așa se face că, în anul de grație 2015, mi-au apărut două cărți
de poezie, din cele zece câte zac în sertar, respectiv "Alfabetul
disperării", Editura Ateneul Scriitorilor, Bacău și "Mitologica
arhitectură a frigului", Editura InfoRap Art, Galați. Am în pregătire
"Movilița, mon amour", "Vânătorul de fluturi" și
"Suburbiile somnului" care, sper, vor apărea anul viitor sau ...,
pentru oblojirea vanității mele provinciale sau spre mândria ... nepoților.
Apoi, cine știe, se vor așeza praful și cenușa!
7 + UNU. În
contextul celor afirmate, pentru a avea un dialog mai direct cu cititorii noştri, selectaţi
din opera dvs. un text care, în linii mari, generale, să vă reprezinte. Vă
mulţumesc pentru înţelegere.
7 + UNU. Mitologica arhitectură a frigului
Vopsind pe
aer balustrade pentru fluturi
Un pui buimac
de mierlă m-a tot ciupit de deget
cu o tenacitate
exemplară.
M-am oprit să
trag aer,
pe
nările-nfundate,
dintr-o rezervă
de spital.
Am făcut și
respiraţie gură la gură,
să nu-mi
înghețe locul de sub limbă.
Am revopsit în
alb aceste valuri de pe o balustradă aeriană.
Hamacul
curcubeului s-a destrămat în ceață,
puiul buimac
s-a reîntors în ou.
A început o
nouă eră glaciară.
Capcane de fluturi pentru deriziuni cotidiene
A doua zi a
lumii am rostit cuvântul "pădure"
(desigur, în
zoolandeză)
și-n fața mea
s-a înălțat chiar o pădure răcoroasă,
imensă, de
foioase și conifere.
Am rostit
cuvântul "peșteră" și în dreapta mea pământul s-a surpat într-o
adâncitură
ca un canion în
buestru.
Am rostit
cuvântul "intrare" și m-am trezit singur într-o cameră
ca într-un
labirint.
Am înaintat pe
coridoare întunecate fără teamă,
un ochi de
pește mort mă fixa hipnotic de pe un perete plin cu apă,
ca dintr-un
acvariu.
Nu mi-am
amintit acel cuvânt care m-ar fi eliberat.
Femeia-aţă și
peștele-torpilă m-au păzit să nu pot eșua magnific.
Capcane de fluturi pentru
deriziuni cotidiene
Apoi s-a făcut
liniște
ca într-o sală
de așteptare psihotică.
Am început să
vorbesc în gând,
dar nimeni nu
mă auzea.
Nu puteam intra,
nu puteam ieși, nu puteam zbura.
„Totul e
posibil!” mi-ai spus,
mi-ai ciocănit
fruntea și pieptul scorojit,
mi-ai scris și
un bilet, m-ai obligat să îl înghit,
ca nu cumva
Clar-văzătorul
să mă depisteze
pe partea opusă cu o aripă eretică între dinți. Va veni cineva
să șteargă
urmele acestor capcane de fluturi pentru deriziuni cotidiene.
Apoi se vor
așeza praful și cenușa.
Viaţa de după zi
Am stat în
ploaie în piaţa publică un secol şi mai bine,
eram uzi până
la piele,
curgea pe noi o
apă neagră, grea, ceva mâlos-vâscos,
ca o imagine
neclară a celui ce urma să vină,
probabil omul
negru, probabil omul roşu,
cuvintele
îngreunate de apă înotau între gurile noastre,
se rostogoleau
cu un clipocit ihtiologic în urechile noastre,
cum norii se
dezbrăcau de mantiile apoase, ca la o procesiune indecentă,
sfioşi priveam
spre podiumul cu premianţi, aveau şi coroniţe de laur,
stăteau şi ei
ca nişte statui de nisip sub umbrelele negre şi mari ţinute deferent de mâini
albastre,
mâini fără
trupuri.
Eram în ur,
uruk, tyr sau poate sidon,
legiuni de
fluturi cu aripi vegetale,
în ploaie, în
piaţa publică.
Eu eram copacul
care din orgoliu prenatal înflorit se-mbăţoşa în sine,
ca o cămaşă
neagră, eram îngheţat de transpiraţia rece
când cineva
trecea, pe lângă, mă consulta cu un stetoscop, îmi scria apoi numele într-un
caiet,
eu trebuia să
strig „prezent” cu o voce gâtuită de
emoţie,
altcineva îmi
spunea că m-a văzut râzând de arătarea neagră de pe podiumul cu premianţi,
mă mângâia apoi
discret cu o gheară de vultur pe obraz :
„stai drept,
privirea înainte şi strigă ura, ai o misiune nobilă”, îmi striga direct în
urechea antifonată.
Cuvintele
îngreunate de apă îmi intrau apoi pe sub piele, adevărate tatuaje, ca nişte
blitzuri explodau pe neuronii mei de carton presat, pe raniţa mea de soldat al
clipei,
lângă mine, un
prieten de prin subsoluri, un curier de front,
era şi el poet,
îmi citea mereu din cartea lui scrisă într-o limbă obscură,
o limbă pe care
noi aproape toţi din piaţa publică o vorbeam în gând,
eram în ur,
uruk, tyr sau poate sidon,
iar omul negru
ne vorbea, ca din amvon, despre viaţa de după azi.
Tecuci - Moviliţa, decembrie,
2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu