“Ce ar fi ca peste o sută de ani, nascându-mă din
nou, să mă numesc tot Adrian Alui Gheorghe? Nu-i aşa că asta ar fi adevărata
încercare?”
1. Pentru un scriitor,
destinul şi opţiunea sunt dimensiuni existenţiale exemplare. Ce rol au jucat
(joacă) acestea în viaţa dumneavoastră?
- Destinul şi opţiunea? Ce ar fi opţiunea fără destin? Dar ce ar fi
destinul fără “oboseala” şi “chinul” opţiunii? Dacă mă năşteam cu o sută de ani
(mai) înainte poate că eram George Bacovia, iar dacă ar fi (fost) să mă nasc cu
o sută de ani după (mine) poate că aş fi (fost?) poetul (autorul) iluziei că
poezia mai are viitor… Cum m-aş numi? Sau m-aş renumi… ? Poate că ar trebui
să-mi aleg eu un nume, născîndu-mă trebuie să conştientizez că orice naştere
este un pariu al eternităţii cu lumea muritoare. Nu mi-ar plăcea să mă cheme
Shakespeare, nu mi-ar plăcea să mă cheme Goethe sau T.S. Eliot... M-ar obosi şi
numele de Eminescu. Aş vrea un nume nou. Pînă atunci (pînă peste o sută de
ani!) îl voi găsi. Destinul mă ajută, că oricum nu are altă treabă…! Opţiunea
îl fixează în pioneze, îl face credibil şi vizibil. Ce ar fi ca peste o sută de
ani, născîndu-mă din nou, să mă numesc tot Adrian Alui Gheorghe? Nu-i aşa că
asta ar fi adevărata încercare? Mai am o sută de ani în faţă, să reflectez…!
2. Istoria literaturii
consemnează uneori arbitrar momentul debutului unui scriitor. Pentru dvs. cînd
credeţi că s-a produs (cu adevărat) acest eveniment? Vorbiţi-ne cîte ceva
despre primele dvs. încercări literare.
- Ca să evit ambiguităţile mi-am luat ca dată a debutului data naşterii.
Adică 6 iulie 1958. Era o zi de vineri, o după amiază destul de călduroasă,
moaşa comunală poate depune mărturie că ţipătul meu a fost un fel de frică de
viaţă, un fel de frică de moarte, cele din care se hrănesc toate poeziile
lumii. Acel ţipăt (poate că era totuşi o zi de marţi?) a fost cel mai inspirat
vers al meu. De atunci am mai scris cîteva mii de versuri care n-au reuşit să-l
egaleze pe acela...! De fapt parodiez continuu ţipătul acela, mă chinui să egalez
în sinceritate ţipătul (sau scîncetul?) de atunci. Sînt, după cum vezi, un
nostalgic al Paradisului…!
După aia am tot re-debutat…! La 12 ani, prin 1970 (!),
am re-debutat în “Cutezătorii”, “girat” şi prezentat de Virgil Teodorescu.
Odată cu Matei Vişniec. După aceea am re-debutat în “Cronica”, prin 1975, cu un
grupaj “de două poezii”. Apoi în “Luceafărul”, în numărul din 4 martie 1977, la
cutremur…! De atunci tot (re-)debutez. Ultima oară am (re)debutat alaltăieri,
în revista “Porto-Franco”. Debutul e o emoţie adevărată, aşa că e bine de
menţinut ca stare de creaţie, ca stare de viaţă. Important pare să fie, acum,
cînd debutezi ultima oară…! Ultimul debut e ca o amprentă, ca o semnătură.
Atunci semnezi cu tine însuţi, îţi dai seama ce lovitură…!
3. Care a fost drumul pînă
la prima carte?
- Pînă la prima carte scrisă am încercat deliciile drumului (de) pînă la
prima carte citită… ! Oricum, cititorul este cel care pune semnătura
finală pe o carte, indiferent de cine a fost scrisă iniţial. Să zicem « Biblia »… !
Are cîteva miliarde de autori. « Coranul » ? La fel… !
Poeziile lui Eminescu au în fiecare cititor un autor. Cînd omul zice
« viaţa mea e un roman », el se pregăteşte, de fapt, să scrie « Epopeea
lui Ghilgameş" într-o variantă nouă, de fiecare dată îmbunătăţită. Unii o
scriu, alţii nu, ezită, vor să o facă uitată. Orice carte e o povară pentru
omenire. Cu cît apar mai multe cărţi, cu atît scade procentul carte-cititori,
se subţie preocuparea pentru citit în modul cel mai natural. Unii se laudă cu cărţile pe care le-au
scris, alţii cu cărţile pe care le-au citit, alţii cu cărţile pe care nici nu
le-au scris, nici nu le-au citit, pe care au reuşit să le evite...!
Prima carte de poezii pe care am publicat-o cu numele meu a
fost, de fapt, un sfert de carte, se numea « Ceremonii insidioase» şi
a apărut la Editura
« Junimea », în 1985. ~n procesul de constituirii cărţii în faza
finală, ca şi în cazul « Poemelor în alb-negru », următoarea apariţie
editorială din 1987, tot la « Junimea », directorul Andi Andrieş şi
redactorul de carte, Doina Ciornei, mi-au mărturisit (cu durere în glas !)
complicitatea cu mine împotriva unui sistem pentru care orice autor era un
pericol, un duşman. Mărturiseau acea complicitate şi smulgeau pagină după pagină,
o făceau ca nişte adevăraţi profesionişti ai decapitării, ai mutilării. Erau de admirat… ! Dintr-un
« băsmuitor » în versuri ajunsesem ditamai pericolul, metafora rodea
la temelia comunismului… ! Eram grozav de periculos, cerberii de la
editură se uitau la dinţii mei însîngeraţi, le era frică de o muşcătură
mortală. Sau de una morală ?
4. Ce personalitate (personalităţi),
grupare literară, prieteni, eveniment biografic etc., v-au influenţat viaţa ca
om şi scriitor?
- M-au influenţat toţi oamenii pe care i-am întîlnit, dar şi acei pe care
nu i-am întîlnit, prieteni sau nu, simpli sau complicaţi vecini de republică
sau de continent ; m-au influenţat toţi oamenii nenăscuţi sau născuţi doar
între pagini de carte, omorîţi de autori cu mai mult sau cu mai puţin talent.
Cînd mă uit la stradă, de exemplu, mă duc înspre toate orizonturile cu toţi
acei care îşi poartă paşii după sensuri doar de ei ştiute, e o luptă imensă să
te rupi, să te sfîşîi, în fiecare zi, în fiecare oră, în fiecare clipă, să nu
mai fii tu însuţi decît atunci cînd toată omenirea din jurul tău pare să
adoarmă. {i doar pentru că sînt un influenţabil incurabil am ajuns să învăţ
alfabetul de la alţii, să învăţ literele pe dinăuntrul lor, şi astfel am
descoperit că ar fi un mecanism intim care le însufleţeşte… Dacă nu vezi
alfabetul pe dinăuntru, de altfel, degeaba mai însăilezi vorbe, mori din lipsă
de exprimare, te sufoci. {i asta tot de la lume am învăţat-o, de la prieteni,
de la duşmanii prietenilor mei. Am cunoscut, în copilărie, un mut. L-am studiat
îndelung, nu puteam pricepe cum nu i se leagă în gură i de n de i de m de ă ca
să îi iasă cuvîntul inimă. Apoi am înţeles că neputînd să spună cuvîntul
« inimă » un mut trebuie să pună inima pe masă, ca să fie
convingător. Nu altfel trebuie să fie poetul, mi-am zis, decît un mut care vrea
să convingă lumea de prezenţa sa, de puterea şi de coerenţa muţeniei sale.
5. Raportul dintre
conştiinţă, politică şi gîndirea liberă constituie o mare problemă a lumii
contemporane. În aceste condiţii, care este, după dvs., raporul dintre cetăţean
şi scriitor, dintre scriitor şi putere?
- Scriitorul care, în acest moment, nu are şi un crez social, care nu este
şi animal politic, care nu este şi cetăţean în curtea unei patrii, nu poate fi
un om liber. Pentru că eşti liber în raport cu dorinţa ta de libertate. Te poţi
simţi liber şi în jug, dar asta nu înseamnă că aceea chiar e libertate. Vorba
proverbului: învaţă să refuzi jugul, nu încerca să te obişnuieşti cu el. O
formulă a libertăţii ar suna cam aşa: libertatea e raportul dintre conştiinţă
şi implicare. Dacă laşi pe altul să se implice în locul tău, primul lucru pe
care îl va uzurpa va fi chiar libertatea ta.
6. Literatura – la frontiera
mileniului III. Din această perspectivă cum apare pentru dvs. literatura română
contemporană?
- O literatură fără miez, minoră în esenţa ei, juvenilă în comportament,
săracă în capodopere, devitalizată de o suficienţă a prostului fudul.
Literatura română contemporană seamănă flagrant cu omul român contemporan,
fudulul prost care priveşte cu superioritate de gînsac spre vecinii de patrie,
care se crede buric al pămîntului în Europa, dar care e un “surogat de om nou”
al lui Ceauşescu peste care s-au turnat ceva ingrediente capitaliste, prost
digerate. Critica de sorginte cumetrială adjectivizează opere mediocre, în
jurul revistelor s-au creat mafii locale şi localiste care trăiesc într-o beţie
de laude, de “măiestriţi” la un şpriţ în care viu e doar sifonul. E (şi) un fel
de lefterire a literaturii contemporane, adică tipi lefteri de talent se dau în
stambă, în reviste proprii, îşi promovează nevestele poetese, fac “axiologie”
din opiniile lor cheliose. Avem cei mai mari scriitori rataţi care îşi rezolvă
problema de conştiinţă cu propoziţii de genul: “Ratat? Da, dar am avut ce
rata…!”. Avem “mari” romane pe jumătate bune. Avem “mari” cărţi de poezie care
promit altele mai bune…! Lucrurile rămase la jumătate dau măsura
superficialităţii, în orice domeniu, nu-i aşa? Romanele vremii noastre sînt, în
cea mai mare parte, plonjări în abisuri greu sondabile din care autorul iese
bîiguind un limbaj sieşi greu de descifrat. Lipsesc poveştile citibile,
romanele care să te ţină cu sufletul la gură. Apoi avalanşa de libidouri, de
experienţe sexologice ale tinerelor speranţe literare demonstrează un
infantilism digerabil doar la nivelul imaturilor. Scriitorul român mai mult
vrea să pară, decît să fie…!
(Nu te speria, am glumit…! Avem o literatură mare, am vrut doar să te
şochez, să-ţi dau fiori, să te amendez pentru uşurătatea întrebării. Nu-i aşa
că te-ai speriat?)
7. Credeţi că există un timp
anume pentru creaţie, sau este vorba despre un anumit „program” al scriitorului?
La ce lucraţi în prezent?...Pe cînd o nouă
carte?...
- Ca să parafrazez Eclesiastul: Există un timp al scrisului şi un timp al
cititului; există un timp al uitării a ceea ce ai citit şi un timp al
întrupării a ceea ce ai visat…Etc. Pare complicat? Scriu tot timpul, de cele
mai multe ori cu degetul pe aer sau cu pana pe nisip, o fac cu disperare, ca să
mă ascund, ca să nu mai fiu ţinta predilectă a timpului care trece. Trăind
într-un oraş neesenţial, la
Piatra Neamţ, - o chestiune de opţiune şi destin în ultimă
instanţă !-, nu pot să mă apropii de lumea mare, de Europa, de Univers (mai e
şi altceva?) decît închipuindu-mi un drum din litere, adăugînd zilnic cîţiva
centimetri, cîştigînd silnic spaţiu pentru mişcare, pentru
respirare.
Piatra Neamţ, 16 august 2006
Faculataiv :
7 + UNU. În contextul celor afirmate, pentru a avea un
dialog mai direct cu cititorii noştri, selectaţi din opera dvs. un text
care, în linii mari, generale, să vă reprezinte. Vă mulţumesc pentru
înţelegere.
Schiţa unui poem ratat cu
premeditare
Ah, banii, am spus
Trag lumea în jos,
Împing cerul prea sus.
Ah, într-o lume cernută de bani,
La prietenii pe care îi am
Nu mai am nevoie de duşmani.
Între viul provizoriu şi amin
Sfîntul Francisc de Assisi spunea:
Pe lumea asta am nevoie de puţin
Iar de puţinul acela şi mai puţin.
De asta, ca să despart cerul de pămînt,
Alfa de Beta, Gama de Delta,
Moartea de viaţă, soarta de destin,
Am scris pe o bancnotă cu cerneală neagră
Distihul:
“Deştepţii îşi măsoară viaţa şi fericirea în ani,
Idioţii îşi măsoară viaţa şi fericirea în bani”
Şi poemul a început să circule.
L-au citit pălmaşii, bancherii, florăresele,
Hoţii de buzunare, curvele, peştii,
L-au disputat negustorii şi trişorii,
A stat ascuns în buzunare soioase,
A cumpărat foame, a vîndut vînt,
Au plîns cu el în gînd,
Au rîs...!
A trecut din mînă în mînă,
A devenit cel mai citit poem din literatura română.
Astăzi cumpărînd o acadea
Am primit rest o bancnotă pe care scria:
“Deştepţii îşi măsoară viaţa şi fericirea în bani,
Idioţii îşi măsoară viaţa şi fericirea în ani”.
Pe cerul gurii s-a făcut brusc seară:
Acadeaua era foarte amară.
Piatra Neamţ, 13 octombrie, 2011
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu