„În general, Puterea, oricare ar fi ea, acţionează nemărturisit în „spiritul” a ceea ce se cheamă „Paradoxul lui Orwell “ : Adaptaţi-vă aspiraţiile la scopurile noastre!„
1.
Pentru un scriitor, destinul şi opţiunea sunt dimensiuni existenţiale
fundamentale. Ce rol au jucat (joacă) acestea în viaţa dumneavoastră ?
1. Destinul, în înţelesul clasic al conceptului,
este „un ansamblu de evenimente
consecutive care au loc independent de voinţa unui om şi care compun viaţa
lui” Deci el este implacabil şi este
răspunzător de opţiunile noastre, ni le
conţine ! Dacă după o viaţă trăită nu prea avem ce arăta lumii, nu prea avem ce
duce la „numărătoare”, putem să ne
ascundem după lucrarea destinului, pentru că el este, după cum bine spunea
Papini, un „etern şi abstract ţap ispăşitor al slăbiciunilor omeneşti”! Pe la douăzeci şi ceva de ani m-am trezit gândind serios la destin. Aveam
două cărţi publicate, eram nemulţumit de ele, voiam să le depăşesc, să găsesc o
cale a mea, care să mă individualizeze. Libertatea de a publica literatură adevărată era din ce în ce mai restrânsă,
era apanajul a doar câteva vârfuri ale lumii literare româneşti. Atunci m-am
întrebat serios ce este destinul, cum acţionează, ce se va petrece cu
mine? Aşa am ajuns la moiră, la tragedia
greacă. Ca un făcut, am primit o explicaţie tot din zona literaturii. Reciteam
„Nopţile de sânziene”; undeva, acolo, Eliade spune:
„Destinul este acea parte din Timp în care
Istoria îşi imprimă voinţa ei asupra noastră. De aceea trebuie să-i rezistăm,
să fugim de el, să ne refugiem în spectacol”.
M-am luminat, aş putea zice, mi-am dat
seama că, de fapt, artele şi literatura sunt spectacole, legături cu omul
străvechi, care nu se gândea pe sine într-un timp istoric, ci într-un timp
eroic, pendinte de voinţa zeilor. Din acel moment am început să trăiesc, lăuntric, spectacolul
literaturii, dincolo de etica şi de morala oficiale. De aici am prins şi putere
să mă implic civic, să mă manifest public împotriva semnelor culturale
oficiale.
2.
Istoria literaturii consemnează, uneori, arbitrar momentul debutului unui
scriitor. Pentru dvs., când credeţi că s-a produs (cu adevărat) acest
eveniment? Vorbiţi-ne câte ceva despre
primele încercări literare.
2.Primele mele adevărate încercări
literare se situează cam pe la 14 ani.
Citisem cu o uşurinţă inexplicabilă „Tristele şi ponticele” lui Ovidius. Eram
uluit cum o poezie şi o greşeală îl pot duce pe om în exil. Atunci am scris un
lung poem, despre care profesoara mea de română , Adela Tican, nepoata
călătorului şi povestitorului Mihai
Tican Roumano, spunea că trece dincolo
de ceea ce se cheamă încercare literară. Poemul se intitula „Frumuseţi
nevăzute”, se întindea pe 10 pagini şi era scris sub influenţa lui Ovidiu.
„Frumuseţile” mele au fost găsite de tata, analizate şi distruse fără milă,
spunându-mi că „mă şubrezesc la minte dacă mă ţin de astea”. Cred că am debutat
cu adevărat abia cu a treia carte, „Cartea făpturii”, în 1987. Poetul Cezar
Baltag, care îmi acordase prietenia de vreo cinci ani, m-a „înfiat” sufleteşte.
Din păcate nu a putut publica o cronică la această carte; intrase în dizgraţia
oficialităţilor pentru că nu-l convinsese pe Mircea Eliade să facă o vizită în
România, vizită care ar fi legitimat regimul Cârmaciului. Cu toate că eram
urmărit de securitate şi mi se restrânseseră posibilităţile de exprimare, apar
două cronici elogioase despre cartea mea, semnate de Mircea Bârsilă şi
Constanţa Buzea.
3.
Care a fost drumul până la prima carte ?
3. Prima carte am publicat-o la o vârstă
fragedă, 22 de ani, pe cheltuială proprie, fără a-mi fi apărut ceva în vreo publicaţie. Drumul până aici a fost
sinuos; am început un seminar teologic, l-am abandonat, am terminat o şcoală
profesională de chimie, un liceu seral, secţia uman, am intrat în „câmpul
muncii”, am citit şi am scris.
4.
Ce personalitate (personalităţi), grupare literară, prieteni, eveniment
biografic etc., v-au influenţat viaţa ca om şi scriitor?
4. În toată această perioadă am beneficiat
de îndrumarea profesorului şi poetului Ion Cincă. Ei, da! Ion Cincă, apoi:
poetul Virgil Diaconu, criticul Marian Barbu, poetul Aurelian Chivu, fraţii
Gheorghe Pantelie şi Ion Pantilie, ambii pictori, actorul Gigi Ionescu, pot
spune că sunt oameni pe care mi i-a trimis… destinul! Sutele de întâlniri, cu cei amintiţi, erau
prilejuri pentru a discuta pe seama unor
cărţi, spectacole, expoziţii; au contribuit la formarea mea, aceşti minunaţi
oameni mi-au dat încrederea lor, au crezut în mine. Cu timpul, acest grup a mai
sporit, s-a transformat într-o adevărată şcoală a dialogului, într-o celulă de
rezistenţă la dogmatism. De la fiecare am avut de învăţat, fiecare a
contribuit, într-un fel sau altul, la formarea mea.
Prin 1976, poetul Virgil Diaconu,
simţind că am nevoie de o confirmare, de
un stimulent, m-a pus să alcătuiesc o
carte de sine stătătoare. Aşa că am selectat vreo 50-60 de poeme dintre cele
aproape 200, câte aveam scrise pe atunci. În anul următor îmi apărea prima
plachetă de versuri, „Aflările”.
5.
Raportul dintre conştiinţă, politică şi gândirea liberă, constituie o mare
problemă a lumii contemporane. În aceste condiţii, care este, după dvs.,
raportul dintre cetăţean şi scriitor, dintre scriitor şi putere?
5.
Înainte de anul 1989, cetăţeanul vedea în scriitor partea lui liberă, marea majoritatea
tăcută îşi găsea vocea în scriitor.
Cetăţeanul şi scriitorul se respectau
reciproc, se iubeau. Exista, din partea cetăţeanului, o imensă disponibilitate
de a-l respecta chiar şi pe scriitorul „angajat” politic. În marea lui
cumsecădenie, cetăţeanul îi găsea alibiuri acestuia din urmă. După 1989, din interese politice, Puterea
emanată a demonizat scriitorul, intelectualul. Pe fondul unor interese
politice, trebuia să ţină captivă voinţa
cetăţenilor, aşa că Puterea i-a
demonizat pe intelectuali, pe scriitori, adică pe singurii în stare să-l
elibereze pe omul obişnuit de
prejudecăţi şi de mrejele manipulării. Aşa s-a născut „neuitata” lozincă
„Moarte intelectualilor”; cred că în
nici o ţară din Est nu s-a auzit o aşa de criminală lozincă. În ultimul
deceniu, cetăţeanul este captivat de
televiziuni, de virtual, de căpătuială, de supravieţuire, de produse culturale
mediocre, de un underground dubios.
Scriitorul şi lucrarea minţii lui
par a fi anomizate , asta pentru
că relaţia lui cu publicul este jugulată de cele pomenite…
Cât
priveşte relaţia scriitorului cu Puterea ce să spun? Unii scriitori, nu tocmai mulţi, sunt în
relaţii clientelare cu puterea. Cei dintâi au nevoie de bunăstarea materială,
pe care puterea le-o oferă în schimbul legitimării pe care o capătă
asociindu-şi nume grele ale culturii şi literaturii. Dacă mai punem la
socoteală şi captivitatea economică în care se află mass-media, avem imaginea
unui cetăţean generic părăsit de toţi şi de toate. Nu cred că puterile,
regimurile care s-au succedat, au
dorit un parteneriat cu scriitorii, cu oamenii de cultură, în
genere, pentru un proiect cultural naţional.
Nu şi-au dorit decât legitimare
periodică, în anii electorali mai ales. Atitudinea asta ne face vulnerabilă
identitatea culturală scrisă, mai ales că am intrat în structura U.E. înainte
de a ne face literatura naţională cunoscută mai bine pe plan extern. În general, Puterea, oricare ar fi ea,
acţionează nemărturisit în „spiritul” a ceea ce se cheamă „Paradoxul lui
Orwell “ : “Adaptaţi-va aspiraţiile la scopurile
noastre! “
6.
Literatura – la frontiera mileniului III. Din această perspectivă cum apare,
pentru dvs., literatura română contemporană?
6. Literatura română contemporană a intrat în mileniul al treilea cu aceleaşi
probleme, pe care le avea şi la sfârşitul mileniului trecut, anume : recucerirea cititorului ; pentru asta
trebuie să apară impresariatul literar, acesta să fie o adevărată instituţie ; critica de întâmpinare trebuie să-şi
reconsidere rosturile, să fie corectă, să nu facă rabat la produsele
veleitarilor.
Veleitarii s-au înmulţit, pun pe piaţa cărţii făcături influenţate de un
postmodernism „nerumegat”, pernicios. Mai toţi nu a o identitate a scriiturii,
îşi pot înlocui oricând numele între ei, pe plachetele de versuri sau de
povestiri; avem acelaşi produs care
imită optzecismul şi post-opzecismul, acesta din urmă construit pe şabloane
ieftine şi inconsistente, ridicole. Mai
nou, acest soi de pseudo-scriitori şi-au mutat sfera de interes în spaţiul
virtual, unde captivează şi manipulează
potenţialele energii creatoare, dornice de socializare literară şi
de afirmare. Fără să-şi dea seama, sute,
mii de tineri se încolonează într-o
oaste de strânsură fără un chip definit. Prezenţa în „virtual” a unor scriitori
veritabili este sancţionată prin ignorare,
marginalizare şi adesea, prin invectivă „elitistă”. Mi se pare nimerit modul cum sunt
prezentaţi noii scriitori de criticul Alex Ştefănescu: „Scriitorii de azi îşi lustruiesc la
nesfârşit bocancii, învaţă să bată pasul de defilare şi poartă în spate
zdrăngănitoare pistoale automate, având ca singură satisfacţie calificativul "foarte
bine" acordat de comandantul de pluton. Eficacitatea şi utilitatea
pregătirii lor rămân neverificate. Ei nu s-au mai confruntat de mult cu
publicul, cu publicul real, nemilos în aprecieri, nu cu acela anemiat şi
tendenţios, format din ei înşişi„.
7.
Credeţi că există un timp anume pentru creaţie sau este vorba despre un anumit
„program” al scriitorului? La ce lucraţi în prezent?...Pe când o nouă carte?...
7.
Vorbiţi de un timp al creaţiei… Mulţi
sunt tentaţi să spună, aidoma lui Hölderlin – "La ce bun poeţi în
vreme de restrişte?...". Ei bine, poezia literatura, au fost posibile şi la
Auscwitz, şi după,
şi în comunism… Luat individual,
scriitorul în sine dispune de timpul pe care îl are, scrie fie ocazional, sub
imperiul inspiraţiei, fie programat. Mai toţi scriitorii muncesc pentru a-şi
câştiga pâinea şi creează într-un segment din timpul rămas. În ceea ce mă priveşte, de
cinci ani sunt pensionar şi-mi organizez timpul după nevoile pe care le am. De
programat mi-am programat doar lecturile; citesc zilnic cel puţin 20 de pagini, de peste 40 de
ani. În prezent scriu o carte despre
boema piteşteană; povestesc fapte şi întâmplări, fac portretele literare
ale scriitorilor, actorilor,
plasticienilor şi ziariştilor de prin partea locului; toate se petrec pe parcursul
ultimilor 15 ani de comunism. A doua parte a viitoarei cărţi cuprinde
comentariile mele pe marginea dosarul de urmărire informativă, pe care Securitate mi l-a întocmit, precum şi
fotocopia acestuia. În acest dosar apar şi multe persoane din lumea boemei,
despre care vorbesc în prima parte. Această carte de amintiri sper să apară
prin 2011.
Faculataiv :
7 + UNU. În
contextul celor afirmate, pentru a avea un dialog mai direct cu cititorii noştri,
selectaţi din opera dvs. un text care, în linii mari, generale, să vă
reprezinte. Vă mulţumesc pentru înţelegere.
Apocrife despre Babilon
Prea des mutată
în vorbe
viaţa aceasta îţi zideşte Babelul,
vorbeşti ierbii şi frunzei,
ştergi feţele vântului
risipit pe nebune cărări.
Prea des o piatră, o cărămidă te ştiu,
un cărăbuş, o lăcustă prea des.
Un drum care nu-i de pământ
te cleveteşte în labirint şi cauţi
clipa când să pleci pe ascuns în letopiseţ,
în osemintele lui prăfuite…
eşti pustiit de glorie dar neuitat de iarbă,
că nu ştii: trupul te doare ori iarba foşneşte…
cu viaţa aceasta aduni săgeţile din lume,
zeii din aurul exilului.
Vâsleşti în pulberea gurii – poate vei atinge
un ţărm de cuvânt, poate vei sfărâma
gresia limbii să poţi intra în casele mirtului!
De când istoveşti drumul a intrat în amurg
cum în cetăţile sfinte, grămăticind
o pustietate netrecută
sub arama scutului tău!
Te cuprinde mirarea!
Un cărăbuş, o lăcustă
te petrec afară din Babel !
viaţa aceasta îţi zideşte Babelul,
vorbeşti ierbii şi frunzei,
ştergi feţele vântului
risipit pe nebune cărări.
Prea des o piatră, o cărămidă te ştiu,
un cărăbuş, o lăcustă prea des.
Un drum care nu-i de pământ
te cleveteşte în labirint şi cauţi
clipa când să pleci pe ascuns în letopiseţ,
în osemintele lui prăfuite…
eşti pustiit de glorie dar neuitat de iarbă,
că nu ştii: trupul te doare ori iarba foşneşte…
cu viaţa aceasta aduni săgeţile din lume,
zeii din aurul exilului.
Vâsleşti în pulberea gurii – poate vei atinge
un ţărm de cuvânt, poate vei sfărâma
gresia limbii să poţi intra în casele mirtului!
De când istoveşti drumul a intrat în amurg
cum în cetăţile sfinte, grămăticind
o pustietate netrecută
sub arama scutului tău!
Te cuprinde mirarea!
Un cărăbuş, o lăcustă
te petrec afară din Babel !
2010, Piteşti
multumesc mult Petrut pentru acest interviu si pot spune ca sunt un privilegiat ca am fost vecin timp de 27 ani... la 2 blocuri distanta si coleg cu unul din fii sai in scoala generala si la pictura; n-am vrut si nu i-am spus niciodata desi ocazii am avut sa-i spun ca este unul din preferatii mei in poezia cel putin contemporana a-i zic, multumesc
RăspundețiȘtergereAUREL SIBICEANU
RăspundețiȘtergereAsfinţitul îi împodobeşte mâinile galbene
aducând pe braţe un leş de lumină
prin ochiu’ lui de vânturi spălat
şi-n care-au jucat minunile lumii, atâtea.
Aşezându-l-n lacrămi cum pe patul de moarte
pâlpâie apa în urmele ciutei
ca-ntr-o limbă uitată, stând de vorbă
cu sărăcia pe drumuri de cer,
îndoliind facla de nuntă, libertatea din chip
aidoma dintelui din patria sa - muşcătura
ce sta sub coapsă, în feude.
De bună seamă că nu, de bună seamă
roua se iveşte în zori aidoma săgeţilor
în bătrânul spre care duc pe scut
nesăbuit alunecând printre muguri
în osemintele lui prăfuite... între ziduri.
Bibliografie : Cartea făpturii,
Editura Paralela 45, 2001
acesta e un colaj pe care l-am realizat din cartea-i... suspendata de regim si reaparuta dupa...- fiecare vers reprezinta cate o poezie din carte
RăspundețiȘtergere