„...nu cred că există un timp anume pentru creaţie. Poate mai degrabă un oarece program, alcătuit de Pronie...
1. Pentru un scriitor, destinul
şi opţiunea sunt dimensiuni existenţiale fundamentale. Ce rol au jucat (joacă)
acestea în viaţa dumneavoastră ?
1. Pentru mine,
probabil că Destinul a jucat rolul fundamental în toată dimensiunea creaţiei
mele, nu numai poetice, pentru că am avut perioade creative şi în alte
direcţii. Şi când zic asta, atribui doar Destinului tot ce am reuşit în Poezie.
Am date precise, ştiinţifice chiar, legate de mecanismul ivirii mele în toată
plinătatea la acest timp.
2. Istoria literaturii consemnează, uneori, arbitrar
momentul debutului unui scriitor. Pentru dvs., când credeţi că s-a produs (cu
adevărat) acest eveniment? Vorbiţi-ne
câte ceva despre primele încercări literare.
2. Debutul meu
literar s-a produs în repetate rânduri – începând de pe la patru ani, apoi pe
la 17 ani, deja având o responsabilitate a ceea ce făceam într-o revistă
literară a liceului unde învăţam. La 33 de ani, am debutat din nou în Luceafărul şi, în sfârşit, am
debutat cu surle şi trâmbiţe în suplimentul literar al
ziarului Ziua, la rubrica
Diligenţa cu lunetă,
precum şi mai apoi în pagini.
Primele încercări
literare au fost, cum am zis, pe la patru ani, când nu-i citisem pe Eminescu şi
pe Bacovia. Mi-i recita mama şi ajunsesem să încropesc ceva ce semăna a violet
şi plumb, dar aşa, de se mira tot neamul meu, şi mi le scriau, eu nefiind
atunci nici la beţişoare şi liniuţe.
3. Care a fost drumul până la prima carte ?
3. Eh! Drumul până
la prima carte... de la Mecca
la Medina, şi nu s-a numit Hegeira, nici drumul Damascului, că „lung e drumul
Gorjului, dar mai lung al Poetului...” Mai degrabă pot vorbi cum a fost drumul, nu care a fost; pentru că, din Diligenţa cu lunetă a poetului Marian Drăghici, am sărit, nu
prea jună, în Junimea
moldavă. Dar am fost îngenuncheată rău la Uşă de biserică – primul meu volum de
versuri, apărut cu gogâlţuri şi posturi mari de tot; nu din pricini de vreun
nemerit poetic, ci probabil din incompatibilităţi predestinate cu Editorele
meu.
4. Ce personalitate (personalităţi), grupare literară, prieteni, eveniment biografic etc.,
v-au influenţat viaţa ca om şi scriitor?
4. Ca om, n-am prea
fost influenţată cam de nimeni în viaţă, pentru că am o factură extrem de
independentă, de onestă, de altruistă, de sensibilă, aşa, de la mama-natura. Ar
fi însemnat să pierd mai mult decât mi s-a dat, prin modelarea mea datorită
unor influenţe oricât de faste. Cel puţin la prima evaluare... Aşa că am rămas,
ca om, destul de Eu.
Ca Poet (scriitor –
dacă am ajuns să merit a mi se spune aşa), mi-a scos Destinul în cale
personalităţi literare care m-au influenţat atât cât să-mi aduc scrisul la
nivelul de acum; dar unde sunt, oricum sunt o voce distinctă. Şi aş porni cu
Gheorghe Tomozei, cu Cezar Ivănescu, Gabriela Negreanu, Geo Dumitrescu,
Florenţa Albu, Mariana Dumitrescu, Magda Isanos şi câţi alţii, ale căror poeme
pur şi simplu le-am iubit, odihnească-i Dumnezeu în pacea Poeziei Veşnice.
Apoi, am iubit la
nebunie proza lui Radu Albala, la care am şi avut un volum de poeme, pe vremea
când era editor, volum neapărut, bineînţeles, dar îmbogăţindu-mă de la el cu
volumul Făpturile Paradisului, pe care a scris: Graţioasei
şi tainicei colege, Elisea Codreanu, omagiu”. Semnat – 23 feb. 1988
(Elisea Codreanu – pseudonimul meu de atunci).
Mai încoace,
influenţe poetice n-am prea mai suferit, îmi plac o mulţime de poeţi, de la Mircea Dinescu la
Şerban Foarţă, nevrând să supăr pe nimeni şi citindu-i pe toţi – mari, mici,
tineri sau mai copţi. Dar, ca grupare,
am fost aproape de ceea ce s-a petrecut doi ani, în foaia Zilei Literare. Aproape trup şi
suflet de tot ce s-a făcut acolo şi de poetul Marian Grăghici – Sisiful
muntelui de creaţie sedimentată aici. Pentru mine, aici rămâne ţâşnirea mea
totală în literatură, schimbându-mi total viaţa, şi ca om, nu numai ca poet.
5. Raportul dintre conştiinţă, politică şi gândirea
liberă, constituie o mare problemă a lumii contemporane. În aceste condiţii,
care este, după dvs., raportul dintre cetăţean şi scriitor, dintre scriitor şi
putere?
5. Raportul dintre
cetăţean şi scriitor, după mine, nu este niciunul. Pentru că CETĂŢEANUL
NESCRIITOR nu ştiu câtă idee are despre CETĂŢEANUL SCRIITOR. Nu am cunoştinţă
ca un cetăţean boschetar să devină un cetăţean onorabil prin întâlnirea cu un
cetăţean scriitor. Cum n-am ştiinţă exactă nici despre un cetăţean
multimiliardar ce aruncă pumni de arginţi cetăţenilor scriitori, doar aşa, că
sunt pur şi simplu scriitori. Cât despre raportul dintre scriitori şi putere,
cam tot aşa – ea, Puterea, dacă e puternică şi Scriitorul neputincios s-o apuce, cel din urmă să fie
sănătos. Să scrie cât vrea şi ce vrea. Nu-l mai opreşte nimeni – nici să
trăiască în nevoi, nici să iasă la cerşit, dacă vrea să-şi tipărească opera,
nici să plece la cules căpşuni. Cum vrea Puterea Scrisului din Destinul lui.
6. Literatura – la frontiera mileniului III. Din această
perspectivă cum apare, pentru dvs., literatura română contemporană?
6. Literatura
română contemporană (din perspectiva aceasta a mea, desigur), cel puţin la
acest timp, îmi apare în Sicriu de plumb. Şi nu aiurez deloc. Am cunoscut şi
cunosc destui autori adevăraţi, Mari, trăind nu foarte greu, ci, pardon,
mizerabil, umilitor, inuman în raport cu „standardele” actuale. De-aici, poate,
şi atâtea morţi de negândit în această nepricopsită breaslă.
Spunem, bătându-ne cu pumnul în
piept, că nu a fost şi nu mai e literatură
de sertar. Ba eu zic că a fost şi este! Dar de ce s-o mai scoatem pe cea
din sertar, acum când totul se scoate din calculator? Ai calculator, eşti
scriitor! Ai bani, eşti scriitor! Ai ceva timp şi-ncropeşti oarece scriere –
după sau în timpul serviciului – despre orice, eşti scriitor (şi scriitor) şi
ai câte cărţi vrei! Sau invers: n-ai scos până acum ce ai avut în sertar, păi
ai îmbătrânit, domnule, eşti expirat. Stai, tataie, cuminte, că te ia vertijul
tinerilor superdotaţi care, la zece ani, au deja zece cărţi, o sută de premii,
figurează în toate paginile de Internet şi sunt extrem de frustraţi!...
Sau şi mai rău – n-ai grup, n-ai o catedră, ceva, n-ai,
acolo, o revistă a ta? Păi cum vrei să fii premiat, tradus, exportat spre sau
peste frontiera mileniului trei? Aşa, zdup din literatura română fără
frontiere... Eşti bun să încasezi toate ironiile soartei!
7. Credeţi că există un timp anume pentru creaţie sau
este vorba despre un anumit „program” al scriitorului?
La ce lucraţi în prezent?...Pe când o nouă carte?...
7. Tocmai – nu
cred că există un timp anume pentru
creaţie. Poate mai degrabă un oarece program, alcătuit de Pronie. Să zicem că
unui autor i-a dat Cel de Sus „harul cu carul”. Lui nu i l-a dat pentru un
timp. I l-a dat şi gata! E aiurea să spui că i s-a luat Darul sau nu mai are
Har. Înseamnă că nu l-a avut niciodată, pentru că Harul ăla rămâne în tine.
Poate nu ai stare să te uiţi la el, într-un segment de timp neprielnic, şi el
se mai potoleşte puţin, dar în pace nu te lasă niciodată. Şi poate, la un
moment dat, chiar harul îţi impune ţie un program, în care să te uiţi la el şi
să dai Cezarului ce e-al Cezarului, indiferent la ce Vârstă, Timp biologic.
În prezent, lucrez,
exact dând Cezarului ce e al Cezarului, la o carte despre cum se scrie, face,
apare azi o carte. Pe când această VARA
CĂPUŞILOR, volum de proză? S-ar
putea şi la vară, vara 2008, dacă voi căpuşii
ceva bani.
mai 2008, Piteşti
Faculataiv :
7
+ UNU. În contextul celor afirmate,
pentru a avea un dialog mai direct cu cititorii noştri, selectaţi din opera
dvs. un text care, în linii mari, generale, să vă reprezinte. Vă mulţumesc
pentru înţelegere.
Suflet
Sufletul - pribeagă boare
necuprindere în trup
de mă rup, de mă
astup
universul unde
moare?
Energie de sublim
se pogoară în
femeie
cosmosului să
mă-nchin
sărutând a sa
idee?
Ai născut sau ai
iubit
mult deşert, prea mică oază
rug nestins,
muncit, trudit
suflete, mă
luminează!
Suflet - biblică
fărâmă
omului firav şi
mic
trandafir născut
ţărână
umilit întru
nimic.
Un lăcaş de
primenire
între simţ şi-ntre
mister.
Trup -
ferice-ademenire.
Suflet - semn,
ţărână, cer.
2011, Piteşti
CONIŢA LENA
RăspundețiȘtergereDintr-un timp împrumutat,
spânzurat de-un fir de fum,
se ştergeau cu mir
între ceară şi-ntre seu,
înăuntru şi-ntr-afară,
o coroană şi-un destin.
Timpului cerură o glastră
peste somnul din hamac
şi uscarea şi-nverzirea
şi de cer şi de pământ
c-apa spală în copaie
o coroană...
în sevraj.
Poezia e un vis
ca în filmele ceţoase,
saturând măsluitorii
versului metaforiu.
Bibliografie : Uşă de biserică,
Editura Junimea, 2005
o poeta a Argesului ce ma face mandru ca sunt din partile locului si ca sunt si contemporan cu ea, iar ce am postat anterior, este un colaj din cartea-i prezentata la bibliografie, fiecare vers reprezentand o poezie, colaje care le-am realizat poetilor argeseni din toate timpurile ca un omagiu din partea-mi si dorind aceasta forma pentru ca de-a lungul timpului s-au tot scris diverse cronici sau poeme dedicate
RăspundețiȘtergere