1. Pentru un scriitor,
destinul şi opţiunea sunt dimensiuni existenţiale fundamentale. Ce rol au jucat
(joacă) acestea în viaţa dumneavoastră?
Florin
Dochia: Sigur că amândouă au jucat un rol important! Nu văd de ce aş glosa
teoretic / speculativ / pe tema destinului, au făcut-o mult prea mulţi înaintea
mea şi a vremii mele. Destinul, aşadar, a făcut să mă nasc - o nouă
reîncarnare? - într-o familie simplă, dar cu apetenţă pentru textul scris şi
pentru întâmplările culturale. De exemplu, teatrul radiofonic de prin anii
’50-’60 ai veacului trecut era urmărit cu sfinţenie, toată familia se aşeza
comod în fotoliile vechi şi nimeni nu avea voie să întrerupă. Tot pe-atunci, în
casa noastră era găzduită ceea ce se numea „biblioteca de cartier”, de care se
ocupa mama – o însoţeam la biblioteca orăşenească atunci când alegea alte cărţi,
la fiecare două săptămâni. În curtea casei noastre, pavată cu piatră de râu, se
făceau duminica „lecturi publice” pentru un fel de club al femeilor. Tata era
corespondent voluntar la un ziar departamental („Muncitorul forestier”) şi
drepturile de autor constau în cărţi – aşa am descoperit pe Jules Verne, pe H.
G. Wells, pe Mark Twain (cu mult-cititele „Aventuri ale lui Tom Sawyer şi a le
lui Huckleberry Finn”, „Prinţ şi cerşetor”…), literatura rusă şi sovietică
(m-am angajat chiar la lectura masivelor volume din „Pe Donul liniştit” şi „Război
şi pace”, pe care nu am terminat-o niciodată…). Prea devreme – urma să constat
mai târziu –, pe la 14-15 ani, am citit Camus, Kafka, Sartre… şi am sărit peste
Balzac, Stendhal, Zola. Sigur, mai erau şi lecturile obligatorii de la şcoală…
mi se păreau adesea facile. Astfel s-a făcut că, pe la 17 ani, am ajuns la un
cenaclu literar, purtat de o prietenă a mamei, poetă sensibilă şi autodidactă, iar
la 18 ani am publicat două poezii! Însemna deja o opţiune, la răstimpuri am
ţinut seama de ea, am încercat proza scurtă, teatrul, dar tot poezia a rămas
aproape de sufletul meu. Nu m-am grăbit să public, nimic nu mi se părea destul
de finisat… Destinul a fost important, opţiunea a venit cu multă-multă muncă,
în care nu totdeauna viaţa mi-a permis să mă angajez… Şi azi urmez destinul,
opţiunea este clară, hărnicia la scris nu aş zice că mă dă afară din casă… sau
poate că se numeşte altcumva…
2. Istoria literaturii
consemnează, uneori arbitrar, momentul debutului unui scriitor. Pentru dvs.,
când credeţi că s-a produs (cu adevărat) acest eveniment? Vorbiţi-ne câte ceva despre primele încercări
literare.
Florin
Dochia: Pe la vreo zece ani versificam situaţii din preajmă („Lui Petrică /
Nu-i e frică / Fi’ncă are o mămică”), mai târziu nu am ratat momentul 18 martie
1965 şi am scris „vastul poem” La moartea
Tovarăşului Dej, text astăzi pierdut în negura vremii… Din fericire! Pentru
că modelele era lesne recognoscibile… Tata mă ducea să recit la spectacolele
formaţiilor artistice sindicale, pioniereşti versuri de A. Toma, Mihai Beniuc,
Dan Deşliu – aşa m-am obişnuit cu ritmul şi rima şi încercam să scriu astfel. Trăiam
într-o lume comunistă, nici nu ştiam că mai există şi altceva, iar dacă totuşi există,
e ceva tare rău. Mai târziu, când am avut voie să ascult, împreună cu părinţii,
„Europa liberă” şi „Vocea Americii”, noaptea, am început să înţeleg câte ceva…
Dar nu vorbeam cu nimeni despre asta. Doar cu câţiva prieteni, despre
emisiunile muzicale ale lui Cornel Chiriac… Debutul nu pot spune că ar fi cel
de la 18 ani…, chiar dacă a însemnat şi 144 de lei – primele mele drepturi de
autor! Nici apariţiile sporadice cu proză scurtă şi poezie în presa literară,
uneori în urma unor premii la concursuri literare, nu aş zice că sunt cu
adevărat debuturi. Prezenţa cu o piesă de teatru într-un act, Şoimul, într-o antologie din anul 1987,
ar putea fi debut [târziu, oricum]? Poate… erau acolo Tudor Popescu, Radu F.
Alexandru, Virgil Stoienescu, Dina Cocea, Ştefan Berciu… Şi totuşi… Pe atunci
conduceam deja Cenaclul Literar „I. L. Caragiale” al Palatului Culturii din
Ploieşti. Încercam să facem şi o revistă, dar ni se refuza constant de către
organele de partid. Aşa că, între 1984 şi 1990, am editat, la Ploieşti, anual
„Caietele Nichita Stănescu”, împreună cu graficianul Mihai Vasile şi alţi prieteni
(istoricul literar Constantin Hîrlav, prozatorii Ioan Dan Nicolescu şi Florin
Toma…). Păcăleam cenzura… cam cu voia ei…Timiditatea, comoditatea… m-au oprit
să insist pe la edituri… nu se debuta lesne, nu se publica lesne… cunoşteam
generaţia ’80 (ajungeam sporadic la Cenaclul de Luni, ca Cenaclul Universitas),
era prieten cu Ion [Nino] Stratan, vedeam cât de greu le apăreau volumele… Iar
eu eram un biet versificator de provincie… aşa că am debutat foarte târziu în
volum, şi acesta contează, după cum se va vedea…
3. Care a fost drumul până la
prima carte ?
Florin
Dochia: Lung. Foarte lung. O vreme, am scris mai mult pentru mine, pentru
prieteni, nu pot spune că pentru sertar. Într-o zi, i-am dat vreo câteva zeci
de pagini de poezie unui critic literar, Constantin Trandafir, cunoscut pentru un
simţ special al poeziei. Le semnasem cu un pseudonim feminin, în joacă. A fost impresionat
pozitiv şi şi-a pus problema de ce nu cunoaşte autorul (autoarea…). A trebuit
să dezvălui secretul şi, astfel, la un moment dat, în 2002, am „construit” un volum,
două volume, care au apărut în 2003: „Geometria singurătăţii” şi „Grădina de
hârtie”. La Festivalul Internaţional de Poezie „Nichita Stănescu” din 2004,
juriul, condus de Eugen Simion, a acordat Premiul Opera prima (pentru debut)
cărţii mele „Geometria singurătăţii”. Acesta este, de fapt, debutul. Târziu. Erau
acolo poeme scrise după 1990, apropiate de optzecism, poate, cu ceva
textualism, cu ceva onirism, cu evidentă dragoste pentru Nichita Stănescu, în
admiraţia căruia am crescut încă din anii ’70, când l-am descoperit, uimit,
dragoste care nu se va sfârşi decât odată cu viaţa mea. Lucram la o televiziune
locală şi am avut privilegiul de a cunoaşte şi a dialoga cu o seamă de
scriitori mari ai literaturii române. Aşa s-a născut o nouă carte, „Puterea lui
Don Quijote”, în care apar Nicolae Breban, Romul Munteanu, Eugen Uricaru, Ion
Stratan, Adrian Alui Gheorghe, George Vulturescu, Cassian Maria Spiridon, Gellu
Dorian, Fănuş Neagu, Liviu Ioan Stoiciu, Mircea Muthu, Adam Puslojic, Cezar
Ivănescu…
4. Ce personalitate
(personalităţi), grupare literară, prieteni, eveniment biografic etc., v-au
influenţat viaţa ca om şi scriitor?
Florin
Dochia: Aş spune că prietenia a jucat un rol esenţial în recunoaşterea, de
către mine şi de către ceilalţi, a unei oarecare calităţi de „ficţionar”.
Cineva trebuie să-ţi spună, la un moment dat, că ceea e faci merită făcut. La
17 ani, doamna aceea autodidactă care m-a dus la cenaclul casei de cultură din
Câmpina şi cei câţiva profesori de acolo, buni cititori de literatură. Apoi,
Nino Stratan, cu care aveam lungi dialoguri în apartamentul părinţilor săi din
blocul cu şapte etaje de lângă halele centrale ploieştene. Destinul a făcut să
am posibilitatea să încep să editez o revistă, încă din ianuarie 1990 –
„Revista Nouă” –, apoi s-o pot relua, în mic, drept supliment lunar al unui
săptămânal câmpinean, în 2000, iar, din aprilie 2004 până azi, ca publicaţie
independentă, sub egida Cercului literar „Geo Bogza” al casei de cultură unde
am citit prima dată în cenaclu, cu mulţi ani înainte. Cum am spus deja,
criticul Constantin Trandafir mi-a fost foarte aproape, cu spiritul său ludic
şi neiertător, chiar dacă foarte delicat. Alte prietenii sunt cele care nu au
încetat niciodată, cele cu cărţile şi autorii lor, prietenii virtuale, sigur:
Nichita Stănescu şi generaţia sa, optzeciştii, avangarda interbelică (Geo Bogza
cu precădere, din care recitam în spectacole desfăşurate în turnul castelului
Julia Hasdeu, în vremea „de tristă amintire”), Ion Barbu, Camus, Kafka, Borges,
Marquez, Llosa… Dacă mă gândesc bine, oamenii providenţiali pentru mine au fost
Nino Stratan şi Constantin Trandafir. Ei au luminat calea atunci când, la
răscruci, nu ştiam ce să aleg. Sigur, mai târziu, am întâlnit mulţi alţii, m-am
apropiat de suflete asemenea mie…
5. Raportul dintre conştiinţă,
politică şi gândirea liberă, constituie o mare problemă a lumii contemporane.
În aceste condiţii, care este, după dvs., raportul dintre cetăţean şi scriitor,
dintre scriitor şi putere?
Florin
Dochia: Scriitorul este şi el un biet cetăţean şi o biată conştiinţă. Asta din
punctul de vedere al recunoaşterii de către societate. Pentru că el e, de fapt,
un cetăţean de rang superior şi o conştiinţă dintre cele mai lucide. Puterea a
încercat mereu să se folosească de scriitor, l-a încurajat sau obligat să-i fie
în serviciu. I-a folosit ideile, a încercat să pună în opera realităţii ficţiunile
sale, mai totdeauna această acţiune dovedindu-se a fi un eşec. Poate răsunător,
dar eşec. Asta pentru că ficţionarul are [o] morală, iar puterea politică nu.
Ficţionarul îmbogăţeşte lumea, Creaţia divină iniţială, puterea politică
sărăceşte lumea, o spoliază în propriul interes. Ficţionarul cinstit este mereu
în conflict cu puterea, este un cetăţean nesupus. Dar câţi dintre noi
conştientizează acest lucru?
6. Literatura – la frontiera
mileniului III. Din această perspectivă, cum apare, pentru dvs., literatura
română contemporană?
Florin
Dochia: Provincială. Rarele ieşiri pe piaţa europeană sunt lipsite de efect
real. Sunt doar pentru amorul propriu. Asta nu înseamnă că nu am avea ce
comunica lumii. dar nu ne simţim capabili s-o facem, nu avem anvergură,
încredere, pricepere. Literatura noastră e încă forte tânără, e construită pe
imitaţie, nu are originalitate. Şi când o are, totuşi, se găsesc destui s-o
îngroape repede în potop de îndoieli – dacă nu injurii… Spiritul de gaşcă e
rezistent, trece peste vremuri şi vremi… Şi totuşi, poate că nu trebuie să ne
grăbim, ceva-ceva se construieşte, tinerii de azi, câţi or mai aduna şi ceva
cultură solidă, au de refăcut legăturile cu Europa şi cu Lumea, mulţi sunt deja
ÎNĂUNTRU, nu la margine, „trendul” este sub influenţa orientării political correctness, şi oricât nu
mi-ar plăcea mie perceptele acesteia, se pare că ne putem folosi de unele
aspecte ale ei. Literatura română contemporană are nevoie de libertate
interioară, de consecvenţă, de profesionalism, dar întâi şi înainte de toate,
de CITITORI. Aici e buba! Puterea politică nu face nimic pentru asta, s-au dus
vremurile „principilor luminaţi”, valorile materiale sunt pe primul plan într-o
societate a consumismului deşănţat, de aici şi criza în care ne zbatem (era să
scriu: ne bălăcim…), scriitorul trebuie să se descurce singur. Patria nu-i va
fi recunoscătoare…
7. Credeţi că există un timp
anume pentru creaţie sau este vorba despre un anumit „program” al scriitorului?
La ce lucraţi în prezent?...Pe când o nouă carte?...
Florin
Dochia: Există un timp pentru orice. Totul este să nu-l ratezi. Eu am ratat de
multe ori şi poate că a fost şi bine. Cred că există un „program” al
scriitorului… În primul rând că el este „programat” să scrie prin însăşi fiinţa
sa. Apoi, caută situaţiile care să-l conducă spre text. Eu mă ţin după anumite
ritmuri, e ceva ce nu pot descrie pentru că nu pot controla… Cel mult,
intuitiv, provoc aceste ritmuri… E un fel de întoarcere spre sine, în genul
maeştrilor orientali… concentrare… Poezia
nu se scrie cu program. Mi s-a întâmplat să nu scriu nimic luni întregi, dar şi
să termin un volum în două-trei săptămâni. Vezi „Grădina de hârtie” sau „33 -
piatră pasăre duh”, care au o anumită unitate interioară şi, poate, stilistică.
„Şarpele dezaripat”, însă, cea mai nouă prezenţă editorială, e rodul multor ani…
Despre proză, nu e cazul să insist, acolo e muncă silnică, dacă vrei s-o faci
cu metodă, temeinic. Lucrez de vreme îndelungată la un text intitulat
deocamdată „Întâlniri cu Max”, o ficţiune cu valenţe de fantastic, o încercare
de incursiune în infinitul mic, un plonjon în luminile şi umbrele, misterele
fiinţei interioare, secrete, incontrolabile… Nu ştiu când va fi gata… Un volum
de poezie - „Cântece pentru ştergerea umbrei”- pentru acest an, probabil o
carte şi desenată de cineva… Poate şi o culegere de texte critice şi de
atitudine, s-au tot risipit prin reviste şi aş vrea să adun o parte dintre ele
între coperte… Ar mai fi o continuare la cartea de interviuri „Puterea lui Don
Quijote”, i-am zis deocamdată „Uimirile lui Sancho Panza”, dar peste un an,
doi, nu vreau să fie ceva întâmplător. Eu îmi construiesc cărţile, ceea ce
înseamnă că, uneori, mai închid câte-o ană în ziduri… şi i se aude plânsul…
Câmpina, 2009
7
+ UNU. În contextul celor afirmate,
pentru a avea un dialog mai direct cu cititorii noştri, selectaţi din opera
dvs. un text care, în linii mari, generale, să vă reprezinte. Vă mulţumesc
pentru înţelegere.
Florin
Dochia: În linii mari, generale, mă reprezintă cu preciziune ceva din „Cântece
pentru ştergerea umbrei”:
spovedania
lui françois
lumina
rupe cuvintele de la gura mea
şi
le face stea
se
vede palatul chaillot cu pitecantropi
jucând
şah în diorame
noaptea-i
relaş în oraş
femeile
bete trec abia la orele patru
aşa
cum se întâmplă mereu în marile
metropole
căci au întâlnire cu
îngerul
Cartaphilus care şi el aşteaptă
ceva
o sosire ce se tot amână
un
oaspete o victimă o vorbă bună
lumina
rupe umbrele de pe ochii mei
şi
abia atunci apare îngerul orb cu o
cârjă
de sticlă şi-mi prezintă femeile
cu
rimelul scurs pe obraz
femeile
obosite de aşteptare
(una
dintre ele e laura de noves
alta
maria plângând după demoni)
o
ceată fugită din place pigalle
înghesuită
într-un taxi
alege-ţi!
– zice îngerul şi pleacă
mai
departe în noapte
rămân
femeile tăcute ca
umbre
în zdrenţe la gura peşterii
nici
un suspin
doar
mirosul de vin ieftin
(n’oublie jamais clémantine
clémantine)
adorm
pe o bancă şi visez greieri morţi.
manual
alternativ de septembrie
o
foaie de cort în curtea pogorului
şi
sub ea animale măreţe – cum nota
corbul
daniel pe o frunză de brusture
îngerul
mi-a târât până acolo melancolia
l-am
prins exilat sub mantaua de crengi
ce
face acolo? ce face
acolo?
el
acolo tace ca un măr copt îngâmfat
ros
de viermele poeziei
păzit
de domnii ribot şi freud
cu
gurile deschise ca porţile sanatoriilor
(prietenul
hans castorp plecase spre
câmpiile
verzi spre zări mai senine)
el
încă se ţine cu mâinile strâns de o
toamnă
gălbuie şi se visează aprilie
între
frunzele veştede
cu
ochiul întors în întunericul protector
(doar
i-am spus asta
-
nu te ascunde pe cruce
de
cruzimea luminii)
ne-am
închis în mansarde cu toţii
sigură
e numai îndoiala
fructele
vor cădea zdrobindu-se de asfaltul nopţii
noi
nu vom mai fi liftieri ai trecutului
ne
vor purta serafimii prin livezi
adormiţi
deasupra scutului
învinşii
războaielor ce vor veni
rânduiţi
cu grijă sub
foaia
de cort din curtea pogorului
unde
lucian rosteşte vechile rugi
ale
corbului daniel
Câmpina, 2011
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu