„Cel mai bine scrii despre ceea ce cunoşti, aşa că încerc, în general, să scriu despre mine. Că nu reuşesc întotdeauna, acesta este un păcat pe care-l mărturisesc cu mâhnire şi cu umilinţă.”
1. Pentru un scriitor,
destinul şi opţiunea sunt dimensiuni existenţiale fundamentale. Ce rol au jucat
(joacă) acestea în viaţa dumneavoastră ?
Întotdeauna m-am întrebat cam în ce măsură poate fi vorba despre destin –
adică despre orânduirea, de către o forţă exterioară şi irevocabilă, a
secvenţelor devenirii – ori despre un act voluntar / conştient de dirijare a
propriilor resurse spirituale, în aşa fel încât, într-un târziu (într-un
devreme) să fii şi să te numeşti scriitor. Nu mi-am dat un răspuns definitiv, dar
experienţa de până acum m-a învăţat câteva lucruri fundamentale. Primul s-ar
lega de talent: cu acesta te naşti, este un dat al tău, de care poţi fi sau nu
conştient, pe care-l poţi sau nu fructifica. Câte talente autentice nu se
risipesc? De câte ori nu regretăm că cineva cunoscut, ale cărui relatări epice
(orale) ne-au încântat, n-a găsit răgazul să se aşeze temeinic la masa de
scris? De câte ori n-am cunoscut oameni cu o sensibilitate ieşită din comun,
capabili să transforme în metaforă tot ce ating, şi care totuşi n-au devenit
poeţi? Deci talentul, deşi necesar, nu este suficient. Dumnezeu îţi dă, cum se
spune, dar nu-ţi bagă şi-n traistă. Talentul
trebuie însoţit de voinţă / dorinţă şi aici lucrurile se complică din
nou, fiindcă, în planul nostru terestru, distribuţia lucrurilor bune rareori
este echitabilă. În mod iraţional, inacceptabil şi imposibil de schimbat,
talentul se distribuie în multe cazuri celor care n-au nevoie de el, iar
dorinţa / voinţa de afirmare în plan literar – celor care n-au pic de talent:
trăim noi, cum se ştie, într-o lume pe dos. Cazurile fericite - talent plus
acţiuni dirijate în scopul devenirii artistice – se cunosc: dintre ele se
recrutează laureaţii Nobel (dar nu mereu!), personalităţile care fac obiectul
monografiilor, istoriilor literare etc., maeştrii care deschid drumuri şi care
schimbă vieţi.
În ceea ce mă priveşte, cred că fac parte din categoria risipitorilor. N-am
valorificat ”datul” atunci când trebuia. Un eveniment / o cumpănă m-a întors foarte
târziu din drumul pe care pornisem şi pe care înaintam din inerţie, cu
resemnare şi fără orizont, pentru a mă aşeza pe un altul. Nu mi-am propus aşa
ceva, niciodată, la întrebarea formală / stereotipă „Ce-ai vrea să te faci când
vei fi mare?” n-am răspuns „Critic literar / poetă / prozatoare”, cum aud că
s-a întâmplat în alte cazuri, ci am răspuns întotdeauna „Profesoară de limba şi
literatura română” şi chiar şi acum, după şapte volume publicate, tot
profesoară mă consider. Cu alte cuvinte, eu am optat pentru ceva, iar destinul,
ca să-mi demonstreze că există, a hotărât altceva pentru mine. Evident,
niciunul dintre noi nu şi-a spus ultimul cuvânt.
2. Istoria literaturii
consemnează, uneori, arbitrar momentul debutului unui scriitor. Pentru dvs.,
când credeţi că s-a produs (cu adevărat) acest eveniment? Vorbiţi-ne câte ceva despre primele încercări
literare.
Debutul adevărat s-a produs, cumva împotriva voinţei mele, prin 1990, când
Laurenţiu Ulici mi-a publicat două proze scurte – „Copacul” şi „Zidul”, în
„Luceafărul”. Am aflat târziu despre acest lucru, pur şi simplu uitasem că la o
manifestare dedicată lui V. Voiculescu, la Pârscov, îi dădusem criticului, împinsă de la
spate de Melania Vergu, câteva file de dictando cu „mâzgăleli”. Mai aveam acasă
un roman, „Slalom sentimental”, scris prin anii 80 şi publicat abia în 2000,
precum şi o sumedenie de povestioare, unele dintre ele rămase, până azi,
nepublicate. Le-am scris fără un scop anume, mai mult pentru a umple un gol. A
urmat o perioadă foarte lungă în care n-am mai scris absolut nimic: de câte ori
ceva mă îmboldea s-o fac, îmi găseam, cu înţelepciune, altceva mai util de
făcut. Prin 2004 l-am cunoscut pe Marius Tupan, care-a decis, brusc şi
definitiv, că trebuie să devin critic literar şi mi-a şi dat o rubrică
permanentă la „Luceafărul”. Dumnezeu să-l odihnească, a fost un om bun şi un
prozator talentat („Coroana Izabelei” este, probabil, unul dintre romanele cel
mai bine scrise din literatura contemporană), dar s-a înşelat: „scrisa” mea era
să devin poetă, chit că, până pe la 45 de ani, când am compus primul sonet,
n-am comis nici măcar un vers, nici chiar în adolescenţă, când, se ştie, sub
influenţa lui Cupidon, tot românul devine productiv din punct de vedere liric.
Începuturile literare? Nici eu nu le-am luat în serios, fie că era vorba despre
schiţe, povestiri ori piese de teatru, ori despre participări la concursuri /
olimpiade naţionale / festivaluri. Cenaclurile le-am frecventat sporadic (să
amintesc totuşi de cenaclul „Nicolae Labiş” din Comăneşti – Bacău, condus de
profesorul / scriitorul Gheorghe Movilă, sau de cenaclul „V. Voiculescu” din
Buzău, care l-a avut ca mentor pe Corneliu Ştefan, sau de cenaclul „Alexandru
Sihleanu” din Râmnicu Sărat), iar în reviste am publicat pentru că mi se cereau
(încă mi se mai cer) materiale. Am ajuns la concluzia că am ceva talent prin 1973,
când, de data aceasta din proprie iniţiativă, am scos o revistă a liceului din
Comăneşti. Revista se numea „Băltoaca” şi-mi amintesc de ea pentru că mi-a adus
primele premii literare şi o lună de tabără la Costineşti: acolo aveam
să-i cunosc pe câţiva dintre scriitorii importanţi de azi – printre ei, Mircea
Cărtărescu.
3. Care a fost drumul până
la prima carte ?
Sincer, fără „fiţe” (sunt la modă fiţele, dacă nu le faci, nu eşti băgat în
seamă!), nu prea ştiu când am scris prima carte (este vorba despre romanul
„Slalom sentimental”). A crescut în timp, cumva şi sub influenţa lui Joyce –
mai ales în capitolele finale – şi, prin intermediul unui fost coleg de şcoală
de-al poetului Nicolai Tăicuţu, a ajuns, pentru lectură, pe masa regretatului
Costache Olăreanu. Am primit încurajări care nu m-au „mobilizat” şi sfaturi pe
care nu le-am urmat, astfel că romanul a stat aproape 20 de ani într-un sertar
(nu, nu am scris „literatură de sertar”, i-am lăsat pe alţii, mai talentaţi,
s-o facă şi să se mândrească mai apoi cu asta!). Se spune că, în general,
cărţile îşi hotărăsc singure destinul şi nu altfel a procedat romanul meu. A
găsit un moment propice să iasă la iveală şi, după o aşteptare îndelungată (aproape
că uitasem de el) s-a lăsat publicat în regim de urgenţă, pe banii altora (deci
cu sponsori), la o tipografie obscură şi în condiţii grafice jalnice, dar a
apărut: parcă voind să-mi facă în ciudă tocmai mie, autoarea lui!
4. Ce personalitate
(personalităţi), grupare literară, prieteni, eveniment biografic etc., v-au
influenţat viaţa ca om şi scriitor?
Creşterea ca „om” mi-a fost influenţată de profesorii pe care i-am avut, şi
cărora le păstrez, şi astăzi, respect şi recunoştinţă: Gheorghe Movilă, Dumitru
Irimia, Mihai Drăgan. Mărturisesc, cu mâhnire, că nu am suferit de precocitate
literară, chiar dacă prin această afirmaţie îmi scad teribil şansele de a fi
privită cu admiraţie de un public educat să treacă, în tiparul creatorului,
tocmai „precocitatea” (v. Maiorescu, Eminescu, Labiş...). Cu cât porneşti mai
devreme şi mai voios pe câmpul arat cu grijă de călăuze şi legiuitori într-ale
artei, cu atât ţi se eliberează mai rapid – şi fără taxe suplimentare – vizele
de rezidenţă. Aş putea spune că mi-am descoperit
târziu talentul sau că mi l-au descoperit nişte oameni „providenţiali”, aşa cum
scrie în reţetarul nostru critic, numai că detest mistificările şi poveştile de
succes. M-am apucat de scris prin anii 80 ca să umplu un gol, aveam timp liber
şi nu ştiam cum să mi-l petrec, fire introvertită (sufeream, printre altele, şi
de mizantropie – nimic alarmant, a trecut cam cum trec şi bolile copilăriei!)
nu ştiam să socializez, să-mi fac prieteni, să umblu în găşti intelectuale,
distracţiile celelalte erau puţine sau costau prea mult, aşa că am preferat, ca
mulţi alţii, evadarea în lectură şi în actul de creaţie. Am scris când am avut
chef, fără nici o intenţie, fără „program”. Dacă m-a influenţat vreo
personalitate literară? Da: Dumitru Radu Popescu. Când am citit, în 1983,
„Rezervaţia de pelicani”, am avut impresia că mi se deschid ochii cei
adevăraţi, că mă trezesc dintr-un somn (chiar că „de moarte”), că mi se
modifică definitiv metabolismul. Din 1983 şi până acum am trecut cu toţii prin
tot felul de experienţe mai mult sau mai puţin revoluţionare, puţini îl mai citesc
azi pe DRP, mulţumindu-se cu judecata de tip moral, eu însămi – dar din cu
totul alte considerente – deşi m-am aflat adesea în aceeaşi incintă cu
„maestrul” meu, nu i-am vorbit niciodată. Şi când te gândeşti că nici el nu
ştie că există în această lume a noastră o „Margaretă” care-l admiră
necondiţionat, realizezi că totuşi este trist în lume...
5. Raportul dintre
conştiinţă, politică şi gândirea liberă, constituie o mare problemă a lumii
contemporane. În aceste condiţii, care este, după dvs., raportul dintre
cetăţean şi scriitor, dintre scriitor şi putere?
În buna tradiţie a unui popor care a trăit întotdeauna, acut, sentimentul
incertitudinii, al lipsei de stabilitate, al vacuităţii şi al ameninţării
permanente (mitul „cetăţii asediate” este prezent, şi azi, în mentalul colectiv)
orice scriitor trebuie să se implice în treburile cetăţii, să probeze simţ
civic, politic, social, să fie, cu alte cuvinte, un erou civilizator, pe urmele
unui Kogălniceanu ori Maiorescu. Să ne amintim de crezul poetic al lui Octavian
Goga din volumul "Discursuri (Fragmente
autobiografice)", "Eu, graţie
structurii mele sufleteşti, am crezut totdeauna că scriitorul trebuie să fie un
luptător, un deschizător de drumuri, un mare pedagog al neamului din care face
parte, un om care filtrează durerile poporului prin sufletul lui şi se
transformă într-o trâmbiţă de alarmă. Am văzut în scriitor un element dinamic,
un răscolitor de mase, un revoltat. Am văzut în scriitor un semănător de credinţe
şi un semănător de biruinţe". Aceste afirmaţii se justificau, la vremea
când au fost scrise, prin contextul care le-a generat, numai că, din păcate,
dintr-o inerţie pioasă, au fost transformate în portret-robot. Scriitorul
trebuie să aibă conştiinţă (în general, deci nu neapărat una artistică), să se
implice politic (ceea ce a şi făcut, din răsputeri, în vremea dictaturii
comuniste), să fie cetăţean şi, totodată, să-şi permită atitudini de
independenţă faţă de putere, de sfidare a ei, atunci când această atitudine se
înscrie în „orizontul de aşteptare”... Cred că scriitorului i se cere, de fapt,
prea mult. Vă mai amintiţi de formidabila schiţă a lui Caragiale, „Temă şi
variaţiuni”? „Speriinţa ne-a probat până la evidinţă că: până când nu vom avea
pompiari-cetăţeni, până când nu vom avea cetăţiani-pompiari, nu vom sbuti să
ridicăm această instituţiune la treapta la care ea în Occident s-a
ridicat”...Şi nu trebuie decât să înlocuim termenul „pompiari” cu „scriitori”.
Cred că nu avem nevoie de scriitori-analişti politici, de scriitori-cetăţeni,
de scriitori-trâmbiţe de alarmă, ci, pur şi simplu, de scriitori cărora să le
fie drag să scrie şi să citească literatură. Restul e treaba criticilor / a
inductorilor de opinie, a editorilor, a publicului cititor şi a cui s-o mai
preocupa de afacerile externe ale literaturii.
6. Literatura – la frontiera
mileniului III. Din această perspectivă cum apare, pentru dvs., literatura
română contemporană?
S-au făcut tot felul de speculaţii pe tema cu variaţiuni a literaturii de
frontieră, a crizei literaturii, a statutului incert al scriitorului
contemporan. Adesea, citind ce scrie la gazete despre literatura noastră, ai
impresia că asişti la un prohod, că mai e puţin şi „moarta” noastră intră în
mormânt, băgată acolo de lipsa de aderenţă la public, de vulgarizarea gustului,
de mediocritatea contemporanilor. Mitul „vremurilor de aur” interbelice, când
literatura română, intrată în normalitate, se sincroniza cu cea europeană,
funcţionează, ce-i drept, compensatoriu, dar inhibă poziţiile critic-obiective.
Dacă e să fim cât de cât sinceri cu noi înşine, la noi n-a existat niciodată -
şi nici nu există – o stare de normalitate. Despărţirea de comunism a însemnat,
în primul rând, libertate de expresie, ieşirea din „scrisul pe linie”,
renunţarea la schematism, şabloane şi la limbajul de lemn. „Experimentele” actuale,
de tot felul, ar trebui considerate nu neapărat o încercare de „sincronizare”
cu alte literaturi, ci etape ale unei deveniri artistice nu lipsite de
dramatism.
Sunt optimistă în privinţa calităţii scriitorilor noştri tineri, mulţi
foarte talentaţi şi dornici de afirmare. Unii dintre ei, după epidemia de
sexism / tembelism / postnaturalism / postmodernism şi alte „posturi”, precum
şi după o convalescenţă scurtă, dar cu prognostic bun, au început, cu adevărat,
să scrie şi să iubească literatura: asta-i tot ce contează.
7. Credeţi că există un timp
anume pentru creaţie sau este vorba despre un anumit „program” al scriitorului?
La ce lucraţi în prezent?...Pe când o nouă carte?...
Pentru creaţie ai tot timpul, nu un timp anume. Clamarea unui „program”
ţine, în bună parte, de satisfacerea unei dorinţe a cititorilor de a arunca un
ochi indiscret prin laboratoarele de creaţie, pentru a se amuza cu
ciudăţeniile, amănuntele picante, tabieturile unor scriitori. E distractiv să
afli că nu ştiu ce personalitate a culturii nu putea scrie decât cu un măr
putred pe birou sau că, pentru a urgenta sosirea muzelor, o altă personalitate recurgea
la ritualuri obscure şi caraghioase. Nu e nimic rău în aceasta, în definitiv,
fratele nostru, cititorul, lenevit şi ticăloşit de vremuri, trebuie extras,
prin lobby şi marketing cultural inteligent, din pragmatism, trebuie educat să
gândească şi să simtă şi cu altceva decât cu stomacul, trebuie întors, cu orice
preţ, la lectură şi la binefacerile ei intelectuale şi emoţionale.
În ceea ce mă priveşte, n-am avut niciodată un „program”, am scris când am
simţit nevoia s-o fac şi n-am ţinut seama nici de modă, nici de categorii
estetice, nici de curente literare şi nici de altceva. Cel mai bine scrii
despre ceea ce cunoşti, aşa că încerc, în general, să scriu despre mine. Că nu
reuşesc întotdeauna, acesta este un păcat pe care-l mărturisesc cu mâhnire şi
cu umilinţă. Am în lucru un roman satiric, lucrez de câţiva ani la el, dar nu
ştiu când şi nici dacă am să-l termin vreodată. Depinde de el.
2009, Râmnicu-Sărat
7 + UNU. În contextul celor afirmate,
pentru a avea un dialog mai direct cu cititorii noştri, selectaţi din opera dvs.
un text care, în linii mari, generale, să vă reprezinte. Vă mulţumesc pentru
înţelegere.
LXXIX
piaţă de păsări
baruri magazine
buticuri
izolate-n termopane
bătrâni ce
scormonesc prin tomberoane
aurolaci ascunşi
printre ruine
parlamentari
politici sociale
licenţiaţi
cerşind la colţ de stradă
acoperişuri care
stau să cadă
violuri comentate
în ziare
decese
împrumuturi sărăcie
tâlhari mărunţi
ce fură din altare
poeţi milogi
învinşi de nebunie
întunecat sub
fumul gras de seu
sătul să stea-n
genunchi o veşnicie
oraşul l-a ucis
pe Dumnezeu
LXXXVII
tot mai aştepţi
mesaje ipocrite
cu-mbălsămări de
rouă cuvântată
venind din
limpezimea vinovată
a muntelui
pierdut printre ispite
citeşti doar
versuri scrise de poeţii
lipsiţi de har
dar cu tupeu năvalnic
multiplicaţi de
timpul lor obraznic
şi-ascunşi în roz
lăptos precum bureţii
degeaba spui că
arta-i generoasă
şi dă oricui
măcar un drept la vis
de orb nu-i simţi
trufia duşmănoasă
şi-accepţi să te
considere proscris
doar prea târziu
dezamăgit de moarte
te bate gândul să
renunţi la scris
LXXXVIII
să-ţi spăl
lasă-mi Doamne cămaşa de mire
în baia de sticlă
a timpului sur
doar gulerul alb
sunt tentată să-l fur
şi poalele lungi
din mătase subţire
să-mi fluture iar
peste faţa întoarsă
spre zidul de
ceaţă sortit destrămării
când moartea
atinge în culmea mirării
tăciunii rămaşi
din nuntirea ta arsă
pândesc vinovat
stele mici şi smerite
ce scriu printre
ceruri legenda trădării
uscată grădină de
vise trăite
citesc şi urăsc
neputinţa iertării
din ochii tăi
orbi şi te strig preaiubite
şi plâng pe
veşmântul divin al uitării
2010, Râmnicu-Sărat
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu