„Mi-am cîştigat sau mi-am irosit viaţa la
munca cea mai de jos şi cea mai grea, de la 18 pînă la 35 de ani, adică pînă la
ruptura socio-politico-culturală provocată de evenimentele din decembrie 1989.
Înainte de această ruptură şi după ruptura de la 18 ani, cînd am ales sau am
fost ales de altă lume, a fost ruptura de la treizeci de ani, cînd s-a trezit
efectiv în mine, ca dintr-un somn de moarte, dorinţa de a scrie şi de a fi
scriitor.”
Note:
Radu Aldulescu (
n. 29 iunie, 1954, Bucureşti) este un unul dintre cei mai importanţi prozatori români
contemporani.
Biografie
A debutat în 1993 la Editura Albatros, cu romanul „Sonată pentru acordeon”,
pentru care a primit Premiul Uniunii Scriitorilor din România. A scris
scenariul filmului "Terminus Paradis" (regizat de Lucian Pintilie),
care a obținut Marele Premiu al Juriului la Festivalul de la Veneția.
În anul 2008 a fost distins cu Premiul „Ion Creangă” al Academiei Române,
pentru romanul "Mirii nemuririi".
În prezent, opera sa este publicată, ca serie de autor, la Editura Cartea
Românească.
Volume publicate
*''Sonată pentru acordeon''
(ediția I, Editura Albatros, 1993; ediția a II-a, Cartea Românească 2008 ;
*''Amantul Colivăresei'' (ediția
I, Nemira, 1996; ediția a II-a, Cartea Românească, 2006);
*''Îngerul încălecat'' (Phoenix, 1997);
*''Istoria eroilor unui ținut de verdeață și răcoare'' (ediția I, Nemira,
1998; ediția a II-a, Cartea Românească, 2007;
*''Proorocii Ierusalimului'' (ediția
I, Editura Publicațiilor pentru Străinatate, 2004; ediția a II-a, Corint, 2006,
ediția a III-a, Cartea Românească, 2009);
*''Mirii nemuririi'' (Cartea
Românească, 2006 ;
*''Ana Maria și îngerii'' (Cartea
Românească, 2010).
Referințe critice
*"Proorocii Ierusalimului este un roman de epic pur, senzația de
„viață” e copleșitoare. Narațiunea, deloc lipsită de complexitate, are ceva din
ampla respirație a prozei ruse și din caracterul cinematografic al prozei
americane. Titlul romanului trebuie citit în antifraza, ca și cartea însăși,
developare a subteranelor condiției umane." Paul Cernat
*"Ca și celelalte volume ale prozatorului, "Istoria eroilor unui
ținut de verdeață și răcoare", reeditat după aproape zece ani, dă o
senzație puternică de viață, ilustrând la maximum posibilitățile și consistența
iluziei realiste. Eroii, inclusiv cei cu ghilimele, sunt tridimensionali,
acțiunile și limbajul lor, faptele și gesturile, ticurile caracterizante
scoțându-i în evidență de parcă nimic nu i-ar fi mai ușor autorului. Radu
Aldulescu a fost de la bun început un romancier de vocație, nu doar de
aspirație; însă rămâne oarecum surprinzătoare această prospețime păstrată de la
un roman la altul. Ce se mai poate scrie după o carte excepțională și de mari
dimensiuni ca "Amantul Colivăresei" ? Prozatorul e capabil, iată, să
creeze o altă lume ficțională, nu un duplicat al celei anterioare ori un sequel
mai palid." Daniel Cristea-Enache
*" El este prozatorul care îmi amintește cel mai mult de Marin Preda :
aceeași mână "grea", același stil apăsat, aceeași viziune scenică te
întâmpină pe fiecare pagină. De la primul volum până la Ana Maria și îngerii,
în cărțile acestui romancier găsim numai reacție umană. Totul se petrece la
vedere, iar adevărurile omenești și realitatea comportamentală a personajelor
sunt esențiale . Scoase în față, ele sunt iluminate din toate unghiurile și
etalate cu o senzualitate specifică. Rezultă o țesătură epică plină de
consistență, care ne amintește de Faulkner, D. H. Lawrence și Thomas Mann.
Narațiunea se colorează, se animă, se învolburează și se umple de viață, care
curge la vale, ca un fluviu adânc, cu debit bogat și nenumărate vârtejuri și
bulboane periculoase. Există un homerism specific lui Aldulescu : pagina se
umple de trăiri, gânduri, presupuneri, posibilități, detalii revelatoare care
animă narațiunea de o densitate copleșitoare. Arta de romancier a lui Radu
Aldulescu stă în această capacitate unică de a privi prin ochii personajelor și
de a urma mișcările lor afective și sociale. Perspectiva narativă este profund
subiectivă și pare a aparține, ca și în cazul lui Slavici – cu care Alduldescu
se aseamănă prin deplina concordanță dintre fluxul epic și „muzica” pe care
sunt puse faptele personajelor -, unei „guri a satului” , naratorul având
abilitatea de a simula o mentalitate și un nivel de înțelegere a lumii similar
cu cel pe care îl posedă „ființele pe hârtie” pe care le plăsmuiește. Discursul
narativ are la bază un autentic stil indirect liber, punctat, oportun, cu
fragmente de monolog interior . Relatarea are un farmec inefabil, iar construcțiile
incidente, interjecțiile, interogațiile, exclamațiile, vocativele,
imperativele, formulele de adresare , cuvintele și expresiile populare
conturează o oralitate puternică și coerentă, cu un relief artistic
inconfundabil... Vocile narative se amestecă, se întretaie, monologul interior
se continuă în dialog și invers, într-un discurs romanesc a cărui substanță
epică și forță artistică sunt impresionante. Partitura stilistică aldulesciană
are modulații care îi aparțin lui și numai lui. Alternanța complexă a modurilor
și timpurilor verbale evidențiază mâna unui profesionist desăvârșit. Trecerea
de la perfect simplu la imperfect și prezent, pendulările între perfectul
condiționalului și conjunctiv explorează, ca o lanternă magică, interiorul
sinuos al personajelor bine conturate care populează cărțile lui Aldulescu.
Întâmplările se lățesc, se întind și se umflă asemenea unui aluat sățios,
devorator de real. Sunt de acord cu
Daniel Cristea-Enache care a remarcat că Aldulescu nu are la activ niciun eșec
: toate romanele sale sunt reușite indiscutabile și a spune că este un mare
scriitor a devenit deja un loc comun... Aș adăuga doar că realitatea socială și
politică în care trăim începe să semene cu lumea romanelor lui Radu Aldulescu,
romancierul cu cea mai pronunțată și mai personală amprentă literară, dintre
toți cei care scriu azi în limba română.“
Șerban Tomșa
*„Radu Aldulescu e unul dintre puținii noștri prozatori născuți și nu
făcuți. Scrie proza așa cum respiră, o proză bolovănoasă, gâfâită uneori, cinică
și tulburătoare în același timp. Poate să nu-ți placă, dar e imposibil să nu-i
admiri forța cu care descrie o lume de pe care Dumnezeu și-a luat mâna.“ Ștefan Agopian
*„E o carte cu teză și cu agendă, fiind, în același timp, una dintre cele
mai frumoase din câte s-au scris în ultimii ani. Teza este locuirea
apocalipsului, pe care agenda îl definește prin trăsăturile cele mai greu de
ascuns: desprinderea din iluzia numită decembrie ’89, renunțarea la orice
morală, de-radicalizarea generală. Concret vorbind: șomajul, mizeria, traficul
de copii destinați prostituției, cerul închis deasupra noastră. Un roman
zguduitor, vital ca toți monștrii, o statuie sângerânda a morții noastre
comune.” Tania Radu
*„Romanele lui Radu Aldulescu au irumpt în peisajul literar românesc cam
așa cum a apărut Rasputin la curtea Țarului Nicolae, intrând cu opincile
noroite în fițele parfumate și înzorzonate ale optzecismului, băgându-și
palmele muncite pe sub fustele Țarinei proza scurtă și, în general, neținând
cont de «progresele» tactice/teoretice ale prozei momentului.” Bogdan-Alexandru Stănescu
*„…o lume literar celiniană n-a fost creată la noi
până la Radu Aldulescu.“ Mihai Zamfir
Ancheta:
1.
Pentru un scriitor, destinul şi opţiunea sunt dimensiuni existenţiale
fundamentale. Ce rol au jucat (joacă) acestea în viaţa dumneavoastră ?
M-am născut şi am crescut într-o casă cu multe
cărţi. Părinţii mei erau ziarişti cu veleităţi literare. Amintirile primei
copilării le asociez cu mirosul de hârtie din redacţiile unde lucrau şi colile
de hârtie pe care scriau cu stiloul, la birou şi acasă. Meseria şi preocupările
cotidiene ale părinţilor mei au produs totuşi în mine un recul destul de
puternic. Multă vreme am ţinut cu dinţii de promisiunea faţă de mine însumi
făcută în prima adolescenţă că mă voi ţine departe de profesia părinţilor mei.
Aveam în vedere presa în care au lucrat ei de la începutul anilor cincizeci până
spre sfârşitul anilor optzeci, extrem de difuz, desigur, fiindcă nu ştiam c-ar
mai exista şi altfel de presă, deşi mai apoi am descoperit presa culturală,
care mi s-a părut că ar însemna altceva. Mai mult sau mai puţin conştient, cred
că aveam în vedere şi literatura, aflată sub controlul cenzurii ideologice.
Cum-necum, multă vreme m-am ferit de domeniul gazetăresc-literar, cu oarece
emfază asumată, ca şi cum m-ar fi aşteptat cineva în respectivul domeniu cu
braţele deschise. Astfel, între 18 şi 35 de ani mi-am câştigat viaţa din
îndeletniciri care nu numai că n-aveau nici o legătură cu scrisul literar sau
gazetăresc, dar nu presupuneau în nici un fel ţinerea în mână a unui pix sau
creion. Mi s-a întipărit pregnant în memorie momentul când m-am apucat să scriu
într-un caiet o povestire şi, după câteva fraze mi-au anchilozat pur şi simplu
degetele pe creion. După treizeci de ani totuşi m-a ajuns din urmă, ca să zic
aşa, blestemul părintesc: M-am apucat să scriu un roman, fără nici o speranţă
că l-aş putea publica vreodată în condiţiile impuse de cenzură. Destinul
începuse să îşi spună cuvântul.
2.
Istoria literaturii consemnează, uneori, arbitrar momentul debutului unui
scriitor. Pentru dvs., când credeţi că s-a produs (cu adevărat) acest
eveniment? Vorbiţi-ne câte ceva despre
primele încercări literare.
Pe la 15-16 ani, cred că am simţit nevoia de o
confirmare şi astfel am nimerit într-un cenaclu numit „Săgetătorul”, care se
ţinea într-o casă de cultură de sector aflată în actualul sediu al ICR. Am
participat la cîteva şedinţe ale acelui cenaclu condus de domnul profesor Tudor
Opriş, pe care s-a întîmplat să-l revăd la distanţă de cincizeci de ani şi mi
s-a părut prea puţin schimbat. Atunci avea patruzeci şi ceva de ani, iar acum
bate spre nouăzeci şi mi se pare că încă e prins de ocupaţia şi pasiunea lui de
o viaţă: îndrumarea elevilor pe căile literaturii. Participarea mea la cenaclul
acela s-a rezumat la citirea a două povestiri pe care domnul Opriş le-a
publicat. Într-o culegere a antologiei cenaclului una, şi cealaltă în două
pagini din revista „Amfiteatru”. După acest debut relativ precoce a urmat o
ruptură şi o pauză de preocupări literare întinsă pe mai bine de zece ani.
Interesul pentru scris a durat, cred, cît a durat vîrsta mea de elev. Adică
pînă la 18 ani. Nu vedeam la ce mi-ar fi folosit scrisul, iar pe de altă parte
presimţeam, îndreptăţit altminteri, că n-aş fi putut publica ceea ce aş fi vrut
să scriu.
3.
Care a fost drumul până la prima carte ?
Mi-am cîştigat sau mi-am irosit viaţa la munca cea
mai de jos şi cea mai grea, de la 18 pînă la 35 de ani, adică pînă la ruptura
socio-politico-culturală provocată de evenimentele din decembrie 1989. Înainte
de această ruptură şi după ruptura de la 18 ani, cînd am ales sau am fost ales
de altă lume, a fost ruptura de la treizeci de ani, cînd s-a trezit efectiv în
mine, ca dintr-un somn de moarte, dorinţa de a scrie şi de a fi scriitor. Se
întîmpla în 1984. Lucram la ceea ce avea să devină „Sonata pentru acordeon”,
iar concomitent încercam să public proză în revistele literare ale vremii.
Într-un răstimp de cinci ani am vehiculat, cred, în jur de 300 de pagini de
proză şi am reuşit să public cam şapte-opt bucăţi de proză în unele reviste
literare ale vremii – „Luceafărul”, „România Literară” şi „SLAST”. Aici, în
redacţii, era altă lume, pe care o descopeream uimit-oripilat prin umilinţele,
aburirile venite din partea unor inşi, mulţi dintre ei scriitori cu acte-n
regulă, cu cărţi, avînd relaţii diverse, foarte speciale cu cei care vroiau să
publice şi să ajungă ei înşişi scriitori. Locurile pentru cei care urmau să
devină scriitori cu cărţi publicate erau ocupate în avans de cei care publicau
în reviste cu o anume ritmicitate şi eventual lucrau în redacţii. Îţi trebuia
un anumit soi de relaţionare, care mie îmi lipsea şi culmea e că n-aveam nici o
intenţie să mi-o însuşesc, deşi ea mi-ar fi fost de folos şi mai încoace. N-am
avut adică nici un fel de apetenţă pentru politicile literare, care îndeobşte
presupun protejarea şi cultivarea unor orgolii, în marea lor majoritate ale
unor mediocri. N-am vrut şi n-am putut să fiu activ în zona asta. Şi atunci,
dar încă şi mai mult acum, în vremuri de democraţie şi libertate, mediocrii
sînt în fruntea bucatelor şi fac legea. Primul meu roman, „Sonata pentru
acordeon”, poate în mod sugestiv pentru ce spuneam mai devreme (acum mai mult
decît atunci), a stat în editura Albatros un an în vremea comunismului şi trei
ani în postcomunism. A apărut în decembrie ’93, cînd toată treaba asta cu
literatura se cam răsuflase. Statutul social şi material al scriitorului tocmai
începea să se deterioreze, înaintînd pas cu pas spre năruirea totală la care
asistăm în prezent. Romanul meu a luat premiul de debut al USR, ceea ce nu mi-a
oferit nici un privilegiu-avantaj în vreun sector al sistemului cultural, dar
asta conta prea puţin. Devenisem în sfîrşit scriitor – îmi văzusem visul cu
ochii.
4.
Ce personalitate (personalităţi), grupare literară, prieteni, eveniment
biografic etc., v-au influenţat viaţa ca om şi scriitor?
Nu cred să fi avut modele şi mentori vii într-ale
scrisului, pe care să-i fi racolat eventual din cenacluri, amfiteatre,
redacţii, pe de o parte pentru că, după cum am mai spus, n-am prea frecventat
astfel de locaţii, iar pe de alta că abia după patruzeci de ani am cunoscut mai
îndeaproape primii scriitori vii şi au fost departe de a mă impresiona pînă
într-atît încît să mi-i iau drept mentori sau modele. Mentorii şi modelele mele
s-au format cred în jurul realităţii înconjurătoare şi lumilor ficţionale ale unor
autori care m-au influenţat apropiindu-mă de un canon valoric pe care îl socot
al marii literaturi. Nici evenimente biografice care să-mi fi influenţat
esenţialmente viaţa nu îmi amintesc să fi existat. Totul a venit de la sine,
precum urcarea unui munte, eventual numit Golgota.
5.
Raportul dintre conştiinţă, politică şi gândirea liberă, constituie o mare
problemă a lumii contemporane. În aceste condiţii, care este, după dvs.,
raportul dintre cetăţean şi scriitor, dintre scriitor şi putere?
Deșertăciune a deșertăciunilor, totul e
deșertăciune.
6.
Literatura – la frontiera mileniului III. Din această perspectivă cum apare,
pentru dvs., literatura română contemporană?
Sunt unul din cei dispuşi să-şi irosească rezerva
strategică de lacrimi pentru soarta romanului şi implicit a literaturii
autohtone, orice s-ar spune, deloc roză, bătându-şi totodată cuie-n talpă prin
găsirea unor responsabili-vinovaţi. Soarta romanului arată în momentul actual
gri spre negru şi asta în împrejurarea când la noi se scriu romane bune şi
foarte bune, iar uneori ajung să se publice şi să fie bine receptate de
critică. Publicul cititor însă, cel reflectat în tiraje, e ca şi inexistent şi
nici nu se doreşte formarea lui. Nu mai spun ce fel de curaj i-ar trebui unui
romancier de vocaţie într-un astfel de context, pentru a se dedica trup şi
suflet scrisului. Căci romanul, spre deosebire de alte genuri literare, cere să
i te dedici integral. Romancierul e ca şi mort într-un loc precum România, unde
literatura a fost constrânsă să devină o îndeletnicire pentru timpul liber, iar
editurile şi instituţiile culturale au drept cuvânt de ordine pentru autor că
nu se poate trăi din scris, că ceea ce face el nu-i o muncă care poate fi
retribuită.
7.
Credeţi că există un timp anume pentru creaţie sau este vorba despre un anumit
„program” al scriitorului? La ce lucraţi în prezent?...Pe când o nouă carte?...
Personal, scriu zilnic, între patru şi zece ore, la
domiciliu, pe o masă-birou, de mînă sau la maşina de scris, apoi rescriu ultima
variantă la un laptop. Nu am tabieturi şi nici superstiţii în legătură cu
scrisul.
Ca să
fiu cît mai exact, în momentul de faţă lucrez la acest interviu. După ce îl voi
termina, voi răspunde la întrebările altui interviu, care-mi vor mînca şi
acelea nişte neuroni. Pe urmă voi scrie două articole pentru nişte reviste.
Peste o săptămînă abia voi putea reîncepe lucrul la un roman pe care l-am lăsat
în suspensie cu mai bine de o săptămînă înainte să plec la Salon du Livre de la
Paris. Romanul înaintează doar în măsura în care lucrezi la el, în măsura în
care i te dedici, cum spuneam... Sper că voi avea o perioadă mai lungă în care
să nu mai fiu distras de alte treburi, care-şi au la o adică şi ele rostul
lor... Deocamdată nu vă pot spune mare lucru despre acest roman.
Bucureşti, 2013
Marti , 5 aprilie 2016 , Dl.Radu Aldulescu a fost la un cenaclu literar , care a avut loc la sediul "Clubului Inteleptilor", din. bd. Basarabia , sect. 2. O prietena , care a citit TOT ce a scris dl. Aldulescu m-a determinat sa fiu si eu prezenta . Nu citisem nimic scris de Domnia Sa. Am solicitat sa ni se citeasca un fragment, iar poetul Capita , care conduce acest cenaclu , a ales un scurt fragment, care i s-a parut revelatoriu. Alt poet, dl.Petru Solonaru , a facut un comentariu in genul "betiei de cuvinte" , preluand comparatia critica clasica "un roman este ca apa unui ocean'(cu referire la Rebreanu)...deci dintr-un fragment nu pricepi nimic. Consider ca aceasta opinie o fi valabila pentru domnia sa, care, ca toti liricii, este un narcisist egocentrist, care se concentreaza doar asupra disecarii propriilor trairi. Dar din fragmentul citit, eu am inteles suficient, incat sa doresc sa citesc romanul respectiv. Mai concret ; ca forma, este un roman moder, nararea fiind realizata la persoana intai , de un narator care este atat erou al actiunii, cat si un martor reflector. Tema romanului este istoria recenta, si anume REVOLUTIA din decembrie 1989. Scriu revolutie, pentru ca , pentru toti cei care au murit atunci , a fost REVOLUTIE. Dar vorba lui Nicolae Iorga :"La revolutie mor eroii si de ea profita "sacalii"...La inceputul fragmentului ,personajul - narator pescuieste din apa intunecata a Begai ceva, care s-a dovedit a fi un volum "Omagiul..." pt. Ceausescu. Apoi se urca in tren spre Bucuresti , retragandu-se intr-un colt si prefacandu-se ca doarme, dar fiind atent si reflectand la discutiile calatorilor. Pare a fi un lumpen-proletar, caci in gara fura/smulge o paine din mana unei femei , mirandu-se singur de ce a smuls-o cu atata forta, de parca voia sa smulga chiar mana femeii. Este prezentata o bucata de viata dura. Se pare ca autorul si-a petrecut un timp in acest mediu, pentru documentare.
RăspundețiȘtergere