(sau
viaţa şi opiniile lui Mircea Zacharias
Oprea)
*
Numai
şi dacă aş fi citit titlurile capitolelor din cartea sa – 12 capitole-apostoli,
susţinătoare a mirării că este -, numai şi pentru atît m-aş fi declarat fan pe
viaţă a lui Mircea Oprea! Căci nimic nu poate fi mai incitant în a aproxima
aproximaţia care eşti, decît titluri ca acestea: „Povara ce înalţă” (avîndu-l
prim-solist pe Domnul Sisif S. Sisifescu, străbun şi urmaş dealtfel, şi al
domnului Mircea Oprea); „Să priveşti la nimic” (iar eu înţeleg foarte bine
asta, de-o viaţă sînt specialist în nimic); „Urîţenia gătită de petrecere”;
„Anxietatea de bine” (nu rîde, neofit-cititor, doar anxietatea mai dă seama că
încă eşti, că încă ţi-e bine!); „Templul de pe groapa de gunoi”. Eu, fiind
frate cu oximoronul şi găsind în dl. Mircea Oprea un alt frate, n-am putu să-mi
intitulez aceste note decît cum le-am intitulat – în cinstea noastră şi a
limbii române, care ne suportă -, căci asta face dl. Mircea Oprea, trimite
această carte-scrisoare către mine (către tine, către el)… însuşi!... (însă, cu
egală îndreptăţire, aş fi putut intitula aceste note şi „Binecuvîntata fericire
provizorie şi în sincope” sau „Muncă voluntară şi patriotică: reparaţia de
primăvară a haosului”.)
Dl.
Mircea Oprea a ajuns la o vîrstă-promontoriu, de pe care poate privi în Valea
Vieţii sale, pe acolo găsindu-se şi unii dintre noi; mai mult decît noi, pe
acolo se află Sinele său, care-i arată jur-împrejur şi spune: aceasta este
Viaţa ta, unde nu pricepi, te voi dumiri!
„Împăcarea
cu lumea” (editura „Zona Publishers”, 2013) este o lecţie de dumirire a Eului,
ajutat de Sine; uimirea lui Mircea Oprea – Doamne!, acesta să fi fost eu?!...
ăştia să fi fost voi?!... – este uimirea ascunsă în fiecare, dar de care dă seamă,
mai ales, cei cu pix fîşneţ şi har divin sau luciferic; în 350 de pagini dense,
saturate de Fiinţa-integratoare şi Lumea-Carusel, Mircea Oprea justifică un om,
o viaţă, o mulţime de opţiuni, o infinitate de incertitudini şi se cuvine să-l
lăsăm chiar pe autor să ne-o spună: „Jurnalul
de Curteşti (subtitlu al cărţii, n. m.) nu-i o cronică. E doar Jurnalul pe care nimeni nu l-ar scrie în
locul meu. Şi nu priveşte o viaţă reală, cu stare civilă, cu cele văzute de
faţă cu martori, pentru că eu nu scriu Istorie, nu scriu Memorii. Scrisul
sublimează starea mea de spaimă, extaz în oglindă, pe care nu o trăieşte altul
în locul meu şi nu mi-o pot reprima, ea venind dintr-un interior şi un anterior
unde n-am avut tăria încă să sondez, vine din debaraua cu de toate, şi acum e
vremea să fac ordine. E spaima dintotdeauna dar pe care mi-am reprimat-o,
spaima neezitând să se arate în resentimente în faţa semenilor, în faţa celor
apropiaţi. (…) Cine sunt şi, mai ales, cine sunt eu pentru mine. Adun din urmă
poverile unei existenţe de mai bine de jumătate de secol, parte a vieţii în
care mă puteam distanţa de alţii cu luciditate, şi încerc să văd firul, capătul
de care să mă leg. Altfel, din contingenţele mele cu realitatea imediată,
comună şi celorlalţi, vizibilă celorlalţi, din această atingere nimic nu
justifică pretenţia mea la alt răsărit de soare, la altă clipă chiar dacă,
alături de Seneca, m-aş simţi îndreptăţit sub scuza că nu-s atât de bătrân încât să nu merit încă o zi. Să mă-ntreb pentru
ce? Din inerţie? Răspunsul nu mă linişteşte nici pe mine, nu linişteşte nici pe
ceilalţi.” (p. 100-101)
Mircea
Oprea nu este un fericit, nu este un acrit; Mircea Oprea este din stirpea – nu
aşa de numeroasă, cum s-ar crede – a lucizilor, care se însingurează prin
însăşi luciditatea lor, amintindu-mi-l mereu pe Camil Petrescu: „Cîtă
luciditate, atîta dramă.” Avînd posibilitatea, dată de fatum, de a cunoaşte mai
adînc şi mai îndeaproape Lumea, în multiplele-i articulaţii, Mircea Oprea nu
s-a lăsat îmbătat de fulguraţii – bune pentru optimiştii de serviciu -, ci
mereu s-a întrebat ce se află dincolo de cortina butaforică: „Nesăbuinţa de a
glumi în toate, şi pe seama mea, este cîştigul singurătăţii şi asta ostenind
ani în şir în încercarea de a face ordine cu mine, de a curăţa unde ştiam eu
că-i murdăria mai mare, sub pielea mea, în apropiere de mine. (…) Aşadar,
neînfrînarea de a duce spiritul pînă la absurd, ironia, osteneala pentru
perfecţiune împinge gravitatea înspre derizoriu, transferă realitatea într-un
infim ridicol – pastişă după un adevăr dureros. (…) Cînd totul devine grav prin
lipsă de sens, ori prin sensul pe care eu încă nu l-am găsit, cum s-o iei în
serios? Mai bine glumeşti, doare mai puţin.” (p. 78-79)
Şi,
dacă vă închipuiţi că veţi găsi şi dvs. aceleaşi lucruri, vă înşelaţi:
fiecăruia ne este dat a trăi şi a privi alt film al Lumii, fiecăruia ne este
dat a ne minuna luminos de spectacolul jucat de fiecare semen cu care destinul
ne face cunoştinţă. Spectacolul Mircea Oprea, prin inteligenţă, decenţă,
profunzime şi infinită melancolie în faţa Naturii-Mamă, ne captivează, ne va
captiva şi depinde doar de noi să ne folosim de cărările pe care le-a defrişat
Fiinţa sa.
Avîndu-i
mereu, de-a dreapta şi de-a stînga sa, pe Homer şi pe Iov, Mircea Oprea le
arată – cu decenţă intelectuală – cum şterge cu pămătuful spiritului său
pietrele din Catedrala Fiinţei, îi ia martori dar şi maeştri, aşa cum îi stă
bine oricărui om stupefiat de plutirea sa, prin Spaţiu şi Timp; şi cred că şi
ei îl iubesc, văzând că a învăţat lecţia – de a fi funigel în mirobolanta şi
eterna poveste despre om.
Construindu-şi
cartea în stilul moraliştilor francezi (Pascal fiind lumînarea de la căpătîiul
patului), al dlui Cioran – în pofida faptului că dl. Adrian Marino vomita cînd
auzea de fragmentarismul intelectualilor români -, găsim mereu firul care leagă
aceste fragmente şi care nu este altul decît Fiinţa, în tribulaţiile sale
interogative, tremurătoare, stupefiate; vom descoperi în final nu o
perfecţiune, ci un om din carne şi oase şi, mai ales, din spirit hulpav şi
cercetător; vom descoperi în final un Mircea Oprea care a binemeritat de la
viaţă, căreia i-a oferit şi căreia i s-a oferit, într-un schimb benefic pentru
insignifianţa noastră de homunculi.
Parafrazându-l
pe dl. Mircea Oprea, aş spune că a reuşit, în această carte, să fie „pelin de
leac în lanul cu mătrăgună”, a reuşit ca, înşurubîndu-se în nori dar şi în
inima Fiinţei, să dea seama despre insignifiantul şi mirobolantul în care
trăim, despre Realitate; a reuşit – lucru extraordinar pentru un scriitor – ca
spiritul şi sufletul cititorului care sunt să se lase conduse de spiritul şi
sufletul neliniştitului şi uimitului care este; şi, găsind multă
complementaritate cu ideile şi stuporile mele, declar aici şi acum că aş semna
oricînd cartea dlui Mircea Oprea.
Este
prima carte a acestui scriitor, pe care o citesc; şi am rămas plăcut surprind
de fluenţa şi bogăţia stilului, m-a uimit acurateţea de incizie a frazei, m-a
provocat fondul care s-a lăsat îmbrăcat de această formă; semn că este un
scriitor deplin format (ceea ce n-ar trebui să ne mire), semn că viitoarea
problemă a dlui Mircea Oprea va fi alegerea proiectelor scriitoriceşti care
urcă să se întrupeze în pagină.
Sunt
multe, multe pagini antologice; selectînd una sau alta, pentru exemplificare,
le-aş nedreptăţi pe celelalte; nu pot, totuşi, a nu vă cita două fragmente,
aşa, ca şi cum v-aş plimba pe sub nas o dulceaţă de chitră, preparată în
bucătăriile paradisului: „Orice adevăr, orice cuvînt aş striga despre voi,
acela ar fi un autoportret, o vorbire despre mine. În dărnicia mea am spus că
trebuie să mă împac cu lumea şi, în spirit vorbind, am admis că lumea este
jumătatea mea. Dar încă mă întreb de nu-s prea generos în cuvinte, prea
risipitor cu mine în dezvăluiri inegale în faţa lumii; mă întreb, în
concubinajul acesta de vorbe ascunse, de nu cumva lumea e mai puţin decât îmi
spune ea că este atunci când zice că mi se dezvăluie. Timpul meu bătut de
vânt…„ (p. 132)
Şi:
„Scriu, scriu despre mine, despre cele ce-mi sunt în preajmă, cât să mă
strecor, cât să intru sub pielea, sub coaja lucrurilor, nu în miezul, nu în
inima lor. A înţelege, în orgoliul meu, înseamnă să fii tu însuţi lucrul acela,
să te abandonezi pe tine şi să fii tu, pe de-a-ntregul şi de-adevăratelea,
fiinţa ce vrei să o înţelegi. (…) Nu vom înţelege cele ce nu-s zămislite de
noi. Noi să fim matricea lumii şi tot nu cred că vom pătrunde taina ce dă viaţă
lumii din viaţa noastră. Gâza cea mică nu va pricepe ce o ţine pe ea în aer,
taina din care ea s-a ivit ca idee de zbor; şi noi ce suntem mai mult decât
gâza?(…) Lumânare de la lumânare, stea din stea se aprinde până arde toată
bolta, bobul de lumină zboară pe sine luminându-se fără să se vadă.” (p. 143)
În
mizericordia sa, dl. Mircea Oprea ne face părtaşi la o fabuloasă lume rurală şi
ancestrală, pe noi, cei care am uitat să ne dezlipim tălpile de asfalt; şi ne
mai spune, discret, fără a ne impune ceva, că altfel se devoalează Fiinţa
înfăşată cu pelincile Naturii-Mamă, că Fiinţa cu fruntea mîngîiată de nori şi
cu picioarele în rouă are şi rost, rostul divin.
Aş
putea scrie despre această carte o carte; dvs aţi putea scrie, fiecare, cîte o
carte – despre sau pornind de la această carte; nu o voi face, poate nu o veţi
face nici dvs., însă un lucru e cert: trebuie să ne scoatem pălăriile în faţa
dlui Mircea Oprea – doar pentru faptul că ne-a pus neuronii la treabă, doar
pentru faptul că a dat sufletelor noastre hrană cît să-şi mai îngăduie
trecerea-petrecerea! Şi, credeţi-mă, ştiu despre ce vorbesc, nu sunt atît de
multe – pe cît s-ar crede – cărţile care să nu te facă a-l căuta pe autor şi a
da cu el de pămînt – că ţi-a furat ceva ce nu-ţi va putea da înapoi vreodată,
timpul…
Definitivez
acum o carte în genul celei scrise de dl. Mircea Oprea; ca un semn de
reciprocitate simbolică şi în spiritul cărţii Domniei-Sale, voi cita o
propoziţie din cartea mea: „Cine, cine te va consola de tine?!...” Sunt
temerari, ca Mircea Oprea, care au încercat să răspundă la această întrebare –
şi e suficient să citeşti „Împăcarea cu lumea”.
Poate
că, uneori, dlui Mircea Oprea îi va fi jenă, pentru că ne-a condus prin
cămările Fiinţei sale; numai că, aş vrea să-l liniştesc: sunt şanse ca noi,
cititorii lui, cu răsuflările spiritelor şi sufletelor noastre, să-i încălzim
aceste cămări, să i le învelim în norii cei atît de dragi Domniei-Sale!... Şi,
să mă ierte pentru această aşa-zisă cronică de întîmpinare la cartea sa; ştiu,
cuvintele mele, faţă de încărcătura cărţii sale, au fost ca nişte paiete
antitanc!
Ştiţi
cu ce senzaţie m-am despărţit de prima lectură a acestei cărţi? Cu senzaţia că
Mircea Zacharias Oprea a şters
lacrima unui fluture buzunărit!... (De ce îi spun, uneori, Mircea Zacharias Oprea?... Pentru a adăuga
spiritului său o „povară care înalţă”…)
Fie
ca şi literatura română să adaste la umbra acestui pelin, pe numele său Mircea
Oprea!
Stelorian Moroşanu,
număr statistic şi insignifiant
Dorohoi, 19-21 decembrie 2013
P.S.
– Te miri, neofit-cititor, că nu am adus nici o critică acestei cărţi, acestui
om, acestui scriitor?... Vezi că nu eşti atent?, cum să comit tautologia de a
bruia critica acestei cărţi, a acestui om, a acestui scriitor – făcută (preţ
de-o carte) de însuşi Mircea Oprea?!...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu