« Omul de creație, scriitorul e
provocat la tot pasul să se dea cu părerea și să jongleze cu motivele gândire
liberă, libertate, dar are și argumente pentru retragerea în turnul de fildeș,
în care își zămislește ori visează să iasă la lume cu o… evrika ! »
1.
Pentru un scriitor, destinul şi opţiunea
sunt dimensiuni existenţiale fundamentale. Ce rol au jucat (joacă) acestea în
viaţa dumneavoastră ?
Cred că am băgat de seamă că exist când m-am
trezit prins într-o competiție cu partea de consătenii mei vorbiți de bine:
încercam să văd că pot (nu dacă pot!)
face ceea ce fac vorbiții de bine! Sofia e baștina scriitorilor Lidia Istrati,
Valeria Grosu, Boris Schițco, actorilor Iulian Codău, Iulian Pâslaruc, Igor
Caras, pictorului Vasile Toma, savanților (circa 80 de doctori în științe,
între care vice-președintele Academiei de Științe Ion Tighineanu), medicilor,
profesorilor risipiți în toată Basarabia... Provocările și modelele la îndemână
m-au urcat în scenă (actor și acordeonist), m-au îmbolnăvit de fotbal, poezie,
matematică... Am făcut, din inerție, un an la facultatea de fizică și
matematică – alegere după o amețeală de vise „neașezate” (că porneam și la
aviație, și la școala de antrenori de fotbal)... Trezirea s-a produs la o lecție de geometrie analitică: citeam sub
masă o carte de eseuri ori de poezie. De
ce nu pot citi aceste cărți pe masă? De ce sub masă? Problema aptitudinilor și
a vocației atunci mi-a apărut, iar în vecinătate și întrebarea-cheie: chiar ce e cu mine? A fost o decizie dificilă – lacrimile mamei,
tristețea tatălui, nedumerirea celor de la facultate. Era a doua săritură din
acceleratul care nu era al meu. Atunci
am prins a vedea și auzi viața din jur și înțelegeam că singurătatea în care am
decis abandonarea matematicii pentru poezie (am ajuns, firesc, la filologie) e
statutul axiomatic al situațiilor decisive din viața unui om (atunci nu
cunoșteam încă titlul de carte Fiecare
moare singur de Hans Fallada – moartea încă nu o citeam sub masă). În următorii doi ani la
filologie mi-am pornit edificarea bibliotecii personale – descoperisem la
librăria de carte străină un belșug de
cărți românești la prețuri stimulative... Am prins a deschide mai larg ochii,
iar șocul provocat de închiderea
componentei românești în librăria dragă m-a deșteptat definitiv și pentru toată
viața. Primeam cărți românești din Moscova, Cernăuți, Soci, uneori din România...
Citeam sub masă în fotocopii lucrări despre români... Ședințele cenaclului
literar de la Institutul pedagogic Alecu
Russo începea cu Balada lui Ciprian Porumbescu... Seratele
literar-artistice cu actorii de la Teatrul Vasile
Alecsandri în cafeneaua Ciobănașul din
orașul Bălți constituiau o oază de relativă libertate, unde ni le vorbeam/visam
noi pe ale noastre... Erau lecțiile
paralele celor din program: deveneam!
Opțiunea mea era să-mi realizez destinul, iar împlinirile le vedeam prin
scris. Publicam mai rar decât doream, dar... îmi așteptam ceasul. Credeam
și aveam răbdare.
2. Istoria
literaturii consemnează, uneori, arbitrar momentul debutului unui scriitor.
Pentru dvs., când credeţi că s-a produs (cu adevărat) acest eveniment? Vorbiţi-ne câte ceva despre primele încercări
literare.
Cred că mi-am făcut zeci de machete ale cărților visate în anii studenției.
La fiecare jumătate de an întregeam un nou manuscris de versuri, care-mi părea
bun de tipar… O cârdășie deosebită mi-a
deschis porțile adevăratei mele universități
de poezie. Un coleg mai în vârstă, Ion Negură (ajuns psiholog redutabil
între savanții Chișinăului), era conducătorul cenaclului literar de la Alecu Russo, unde-mi citeam versurile…
Mi-a cerut manuscrisul de poezie pentru câteva zile – chipurile se duce la țară
și ar vrea să le citească mai pe îndelete, nu ca la cenaclu… A revenit peste
două zile și mi-a mărturisit că, de fapt, a stabilit în prealabil și s-a
întâlnit cu poetul Liviu Damian, care se afla în concediu în Strâmba lui natală,
anume ca să mă… citească în doi… Îl invidiam pe Ion: timp de trei ani de
cătănie a susținut o corespondență permanentă cu Liviu Damian… Revenise de la
întrevederea cu Damian cu manuscrisul meu citit poezie cu poezie, purtând
însemnările acelui cenaclu în doi… După „incidentul”
respectiv aveam o întâlnire la
fiecare jumătate de an cu poetul din Strâmba, căruia îi puneam pe masă o altă
concepție de carte – alt manuscris… În 1970 m-a prezentat în săptămânalul Cultura cu următorul miniportret : „ Nu ştiu ce înseamnă a încuraja un talent. E
ca şi cum ai pune mâna pe-un pui de pom şi l-ai trage de frunze în sus: hai,
frate, creşte mai repede, că noi n-avem când să te aşteptăm. Nu mi se dă mâna
să bat pe umeri tinere ramuri. Fiindcă nu le pot da zile cu soare spectaculos.
Nici măcar un fir de ploaie rătăcitor nu-l pot abate asupra setei lor. Ce-i drept, ramul uscat îl
deosebesc de ramul verde. Şi fluturii aducători de omidă îi cunosc. Şi
apropierea îngheţului o presimt. Dar
astea sunt adevăruri elementare. Le
cunosc nu numai eu. O lume întreagă le ştie.
Ce aş putea să-i doresc
tânărului Iulian Filip de la Bălţi? Creştere firească, rădăcini adânci, cer
nemărginit. Să-şi cheltuiască uleiul nezgârcit, dar cu socoteală. Dragoste de
scris, răbdare şi talent are. Dovadă sunt versurile sale.
Câteva din ele le aducem azi cu
emoţie şi aşteptare în faţa cititorului.” Și urma un ciclu de poeziile mele…
Dar primele încercări literare mi se
întâmplau în paralel cu celelalte obsesii – până nu m-am ales, în clasa a 7-a, cu o…
comandă de creație din partea a șase băieți, colegi de clasă, care-mi cereau să
scriu o poezie despre o fată din clasă…
Conchid că-mi recunoșteau abilități poetice… Ca să realizez comanda, am prins a
cerceta pretextul și am devenit cel de al șaptelea admirator al ei. Admirația s-a așternut pe două foi duble de versuri și
m-a surprins proful de limbă și literatură
cu opera încă fierbinte. Nu mă aveam de bine, anume cu el, și mă așteptam la ce
e mai rău (că m-a surprins cu admirațiile
la lecție). Dar a citit toată „lățirea” mea versificată și m-a întrebat ale cui sunt ? Incidentul m-a dus
la cenaclul literar din școală, unde am înțeles (îmi părea !) că fac
poezie.
3.
Care a fost drumul până la prima
carte ?
Liviu Damian era consultant la secția poezie a Uniunii Scriitorilor din
Moldova și era proverbial cu exigențele lui. La un an și jumătate după
prezentarea în săptămânalul Cultura m-a îndemnat să pregătesc manuscrisul pentru
discuție la Uniune… Superbă binecuvântare la discutarea manuscrisului întitulat Ispita
oglinzilor – criticii literari Mihai
Cimpoi și Gheorghe Chira, scriitorii Grigore Vieru, Spiridon Vangheli, Liviu
Damian ! Deși doctorand la Academie, m-au „arcănit” la cătănie, dar timp
de trei luni nu simțeam alta decât ceea ce conținea procesul verbal al
binecuvântării de la Uniunea Scriitorilor… Îmi făceam iluzia că la întoarcerea
din armată mă va întâmpina prima mea carte… Vice-directorul editurii (evident,
de stat și unicei la Chișinău) a considerat că în lipsa autorului nu se poate
să apară cartea… Erau anii de după apariția-dispariția Săgeților lui Petru Cărare,
după care cenzura sufla și în apă rece… Altă carte mi-a fost prima în 1974 – Neîmpăcatul meșter, deschizătoarea
colecției Debut, unde au apărut apoi
toți colegii generației mele : Nicolae Dabija, Marcela Benea, Vasile
Romanciuc, Leonida Lari, Efim Tarlapan, Leo Butnaru, Ion Hadârcă…
4. Ce
personalitate (personalităţi), grupare literară, prieteni, eveniment biografic
etc., v-au influenţat viaţa ca om şi scriitor?
În primul meu cenaclu literar m-a dus învățătorul Gheorghe Popovici, dar
m-a marcat învățătorul de matematici Gheorghe Hăbășescu, iar cel de istorie,
Chiril Enache, care conducea cercul dramatic, mi-a descoperit calități
actoricești, urcându-mă în scenă… La Alecu
Russo lingvistul Ion Evtușenco mi-a
fost figura mai luminoasă și un îndrumător delicat în afara auditoriului, dar
și controversatul dascăl Valeriu Senic, conducător de cenaclu un timp,
dar și actorul Teatrului Vasile
Alecsandri Anatol Moraru, care
conducea cercul dramatic studențesc, oferindu-mi câteva roluri principale,
deprinzându-mă cu scena… La Chișinău exista cenaclul Luceafărul pe lângă ziarul Tinerimea Moldovei. În anii descălecării mele în capitală
moderatorul cenaclului era Liviu Damian. Aici ne-am școlit ani buni, ca apoi Nicolae Dabija să inițieze
la Uniunea Scriitorilor cenaclul Dialog, unde realiza o formulă complexă,
în care scriitorii și folchiștii basarabeni scoteau în scenă motivele și
problemele cele mai sensibile, iar sala
Uniunii Scriitorilor devenea neîncăpătoare. Nu știu cum s-a ajuns la
idee, dar m-am trezit autor de scenariu/program și moderator al cenaclului tineretului
de creație Constelația, care își
făcea drum spre localitățile unde nu prea ajungea Ministerul Culturii cu
teatrele, cu colectivele Filarmonicii… Întâlnirile scriitorilor prin sate erau
stimulate de biroul de propogandă a
literaturii de la Uniunea Scriitorilor (chiar și se plăteau întâlnirile), de
Societatea Prietenii Cărții, de către
sindicate, iar practica acestor întâlniri constituia o trecere în revistă a
scriitorilor care posedă limbajul interactiv cu auditorii diferite – de copii,
de tineri, de profesori și bibliotecari,
cu muncitori și agricultori. Se formau echipe a câte trei scriitori, se
convenea itinerarul și… la lucru ! La o privire atentă remarcai
principiile de constituire a echipelor, dar și scriitorii mai solicitați la
asemenea întâlniri… Poezia era elementul nuclear al Săptămânilor literaturii pentru copii în diferite raioane. Ziua Poeziei a trecut de pe Aleea Clasicilor și din
spațiile deschise ale centrelor raionale pe cea mai importantă scenă a
Chișinăului – la Palatul Național. Serate de poezie aduna săli arhipline. A fi
în echipa organizatorilor și participanților acestor manifestări însemna
implicare, iar modelele erau Liviu Damian, Mihai Cimpoi, Grigore Vieru, Nicolae
Dabija, Vasile Romanciuc, Ion Hadârcă, Leonida Lari, Efim Tarlapan, Dumitru
Fusu, Iurie Sadovnic, Anatol Rudei, Nicoleta Tudoroi… Doctorandul de mine,
folcloristul angajat la Academie, aveam, în afara bibliotecii, a mesei de lucru
cu materiale folclorice, și expedițiile folclorice – o Academie paralelă, unde
descopeream folclorul în condiția lui reală de manifestare, iar miile de oameni
cu care am comunicat în efortul de depistare a grăunțelor de aur a însemnat o cunoaștere neforțată a
omului pământului în relație cu miracolul creației, cu plinătatea cuvintelor.
Aceste realități, aceste cunoașteri m-au
ferit de declarativisme boștore referitoare la folclorul românesc și mi-a
oferit numeroase provocări literare.
5. Raportul
dintre conştiinţă, politică şi gândirea liberă, constituie o mare problemă a
lumii contemporane. În aceste condiţii, care este, după dvs., raportul dintre
cetăţean şi scriitor, dintre scriitor şi putere?
Omul de creație, scriitorul e provocat la tot pasul să se dea cu părerea și
să jongleze cu motivele gândire liberă,
libertate, dar are și argumente pentru retragerea în turnul de fildeș, în care își zămislește ori visează să iasă la
lume cu o… evrika ! Sărisem,
după cincisprezece ani de Academie, din
al treilea accelerat care nu era al meu
– după un dialog scurt cu directorul Institutului de Filologie al Acadmiei, am împrumutat de la vigilentul
ideolog o foaie de hârtie, i-am scris cererea de demisie, pe care mi-a
semnat-o… După cinci ani de creație
liberă, m-am pomenit cu emisari ajunși la mine să mă popească în funcție de
vice-primar al Chișinăului în probleme de învățământ, cultură, asistență
socială etc. Am râs în hohote și am argumentat : nu am fost șef nici la
octombrei, nici la pioneri, nici la comsomol – nu mi-i dat să conduc… Emisarii
au reapărut să mă convingă că visele mele, câteva proiecte culturale (despre
care vorbeam în presă, la televiziune, radio, la întâlniri) pot fi promovate
mai lesne dacă accept scaunul de șef al culturii Chișinăului. Am condiționat că vin în
administrație cu condiția să realizăm împreună pentru copiii basarabeni ceea ce
au copiii din America, Franța, Japonia – un parc de divertisment tip
Disneyland, dar o concepție mai înrădăcinată : Satul TREI IEZI… Poetul Efim Tarlapan, cu care locuiam la aceeași
scară, m-a întrebat la ce-mi
trebuie ? I-am răspuns cu o
zisă celebră a revoluționarului bulgar Vasil Levschi : Efime, dacă voi
pierde, voi pierde numai eu, dacă realizez ceea ce gândesc, va fi un câștig
pentru toți… După 16 ani și 16 zile am demisionat – salt din al patrulea accelerat… Alt coleg scriitor, Leo Butnaru,
după ce m-a complimentat pentru bibliotecile românești deschise anual, librării
noi, chiar și teatre noi și așa mai departe, m-a/s-a întrebat : dar se merita ? Leo îmi punea în
balanță ratarea ajungerii mele cât mai
pestetot în România. La cele mai
importante sărbători și evenimente naționale, din întreaga hartă românească, nu
puteam lipsi din Chișinău : era important Chișinăul să-și însușească un
calendar de evenimente românești, care să determine lumea răvășită să-și vadă frumusețea înrădăcinată… (Gazeta Komunistul mă declara liderul românizării Chișinăului
anume pentru aceste programme și înțelegeri.) Când îți propui și te angajezi să realizezi
proiecte și programe de ambiția celor lansate
la Departamentul Cultură Chișinău,
relația, comunicarea cu puterea e
la scenă deschisă. Am activat în timpul domniei a cinci primari, a mai multor
șefi de cabinet, a trei președinți. La Chișinău astfel se glumea, iar eu am
fixat gluma chiar în autobiografia mea : pentru aceleași activități
președintele Mircea Snegur mi-a conferit titlul
de Maestru în Arte, Petru Lucinschi mi-a oferit Medalia Eminescu, iar Vladimir Voronin –
dosar penal… Azi am dat pe facebook peste o zisă a lui Octavian Paler : România este patria mea, restul sunt doar
țări. Mi-i de model și îndemnul lui Theodor
Roosvelet, cel de al 26-lea președinte american : fă ceea ce poți cu ceea ce ai acolo unde ești. Iar referitor la
libertate : fiecare are atâta libertate cât o poate… duce.
6. Literatura
– la frontiera mileniului III. Din această perspectivă cum apare, pentru dvs.,
literatura română contemporană?
Nu știu, în ani, cum se măsoară contemporaneitatea, dar dacă această
cuprindere – contemporană – îi include pe Constantin Noica, Nae Ionescu, Mircea
Eliade, Eugene Ionesco, Emil Cioran, Nichita Stănescu, Marin Sorescu, Eugen
Simion, Mircea Horia Simionescu, Nicolae Breban, Augustin Buzura, Grigore
Vieru, Mihai Cimpoi etc., atunci componenta în forfotă a contemporaneității
are repere care oferă exercițiului,
experimentului toată protecția de rigoare. Panoramic, procesul literar
românesc are toate dimensiunile unei literaturi viguroase. Maladiile (nu știu
cât de inerente) ne fac imagine proastă breslei, afectând relația, pe picior egal, cu puterea în proiectele unde
comunicarea e necesară : cultură, educație prin cultură, statutul
scriitorului, politica tirajelor și principiile completării colecțiilor de
cărți (bibliotecile) – viața literară în toată complexitatea. Divizarea lumii
scriitoricești, gașcalizarea după principii (uneori) ridicole, alteori conform
scenariilor dubioase din culise de partid ori cu sfoprari mai transfrontalieri,
e cu mult mai regretabilă decât cea din teatrul politic… Dar revin la… cartea
scriitorilor români : intri în librărie, în bibliotecă, ai de unde alege,
citești cartea aleasă, iar acest dialog trebuie plasat peste toate celelalte
considerente. Alarma din partea internetului, televizorului să nuanțeze
determinarea noastră să realizăm un pic mai multă solidarizare – ca să ajutăm cărții.
7. Credeţi
că există un timp anume pentru creaţie sau este vorba despre un anumit
„program” al scriitorului? La ce lucraţi în prezent?...Pe când o nouă carte?...
Fiecare scriitor cu lumea lui. Nu mai fac trimitere la modelele
crestomatice de scriitori cu ore fixe
de așezare la masa de scris, dar nici la cei cu așteptarea inspirației de pe nu știu unde… Există un timp interior, o anume stare de
spirit, pe care trebuie să o recunoști și să-i răspunzi numai într-un fel –
ferindu-le pe celelalte într-o parte, făcându-i loc în capul mesei de lucru acestui dar/dat( !) sublim, clipei de
sensibilitate, în care receptoarele tale îți îngăduie să vezi
altfel lumea, să te vezi altfel. Ceea ce ai de făcut e să urmezi înălțarea ori coborârea și să dai expresie senzației,
percepției…Când ești sincer în această relație a impulsului cu laboratorul tău, ai surprize neașteptate
în aceeași zi – de dimineață comiți o poezie de toată postmodernitatea, iar pe
la chindii dă peste tine o stare, din care te alegi cu o legănare rimată-ritmată de toată cantabilitatea. Altfelul întâmplării comediei mi-i suspect, dar… mare lucru mai e
democrația.
Despre cărțile de pe masă :
1)
Obișnuiesc
să adun în fiecare an poeziile noi, să le structurez ori să le aștern cum mi-au
apărut, le învecinez cu bagatelele mel grafice, potrivesc o copertă și… la
tipografie. Îmi comand o mie de exemplare, achit și în două săptămâni am cartea
cu noutățile mele. Am pe masă volumul de
poezie Portul din poartă, pentru care
am realizat mai multe variante de
copertă și nu mă pot decide la care să
mă opresc. Chiar am apelat la lumea din Feisbucia.
2)
O
editură prestigioasă din Iași mi-a propus să pregătesc un volum de sinteză cu
poezia mea, dar și cu referințele critice. Mă lupt cu talia tomului – că ajung la peste 800 de pagini și nu-i bine obezitatea.
3)
Dar
cel mai înduioșător lucuru mi se întâmplă cu un personaj din dramaturgia mea
pentru copii – Pălăriuță Oranj. I-l datorez Teatrului de păpuși Guguță din Chișinău, care are în repertoriul său, timp de ani buni, șapte spectacole după
piesele mele. Ultimul spectacol e Pălăriuță
Oranj și lupul din râpă (învrednicit cu Marele Premiu la Gala UNITEM, 2012). În cel de al doilea volum de
teatru pentru copii, apărut la editura Prut
din Chișinău, Comoara tâlharului și Pălăriuță Oranj
personajul are de lucru în trei piese. Dar… nu încape în teatru personajul
meu ! Lucrez în mare taină la o carte de povești pentru copii Cum l-a lecuit Pălăriuță Oranj pe Dumnezeu
de răceală.
De ce mă doare inima?
Domnul Dumnezeu
s-a ascuns în ochiul meu
şi mă-ndreaptă să văd
partea frumoasă
a lumii,
a lucrurilor.
Dar mai am
un ochi –
cine se cuibăreşte
pe-acolo
şi ce mă-ndreaptă
să văd?
Domnul Dumnezeu
s-a ascuns
într-o ureche de-a mea
şi mă îndreaptă
să aud
doar lucrurile frumoase.
Dar mai am
o ureche...
Domnul Dumnezeu
s-a ascuns în inima mea,
dar inima-i numai una
şi careva
îşi mai face loc
lângă Domnul,
înghesuindu-l.
Sărmană inima mea...
Faculataiv :
7 + UNU. În
contextul celor afirmate, pentru a avea un dialog mai direct cu cititorii noştri,
selectaţi din opera dvs. un text care, în linii mari, generale, să vă
reprezinte. Vă mulţumesc pentru înţelegere.
Polenuri tari de
octombrie –
acuarelã, naturã pe
moarte
(pictor, ducîndu-şi pianul
prin pãdurea Corneştilor)
Prin frunza de arţar,
prin frunza de sînger
un înger
din cerul atotvãzãtor
citeşte imensul covor
stingîndu-se multicolor
şi plînge, se pare, cu sînge,
dar cum sã opreşti ce se stinge
atît de liniştitor?
Galbenu-aprins pãleşte,
verdele-i tot mai subţire,
frunza în ram se rãreşte
a despãrţire...
Frunza se limpezeşte
în prag de rostogolire
şi pasãrea rarã pãşeşete
pe vechile fire.
Careva în treacãt constatã
o domolire, o plîngere
întebîndu-se prima datã:
– Ce-i de fãcut, îngere?
Prin frunza de arþar,
prin frunza de sînger
un înger
din cerul atotvãzãtor
citeşte imensul covor
stingîndu-se multicolor
şi plînge, se pare, cu sînge,
dar cum sã opreşti ce se stinge
atît de liniştitor?
Chişinău, 2014
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu