„Creaţia
este în afara timpului, ea există precum Creatorul suprem, numai regăsirea ei
este aleatorie, nu şi întâmplătoare. Până atunci, o risipire a sublimului în
neantul de peste tot. Doar o mică parte a acesteia va deveni operă scrisă, la
fel cum, fărâmă din ea se va înveşnici, mai departe.”
1. Pentru un scriitor, destinul şi opţiunea sunt
dimensiuni existenţiale fundamentale. Ce rol au jucat (joacă) acestea în viaţa
dumneavoastră ?
1. Intervenţia destinului, într-o copilărie
discontinuă, se prefigurează uneori fără închi puiri evidente. Şi dacă
alegerile, cele decisive, le iau alţii pentru tine, nu-ţi ramâne de cât
acceptarea consecinţelor.
Pe acest
drum al devenirii spirituale, ales poate de însuşi destinul universal, ca o pe
deapsă pentru a fi, mi-a revenit căutarea permanentă, până la regăsire. Singura
opţiu ne a fost alegerea cărţilor potrivite şi necesare, pentru mine, la
început, apoi, ca o mo tivaţie a existenţei, librar prin context, pentru orice
întâmpinare probabilă.
N-am
absolvit şcolile visate în perspectiva boemă a codrului frate, ori a scrisului
des coperit ca o firească prelungire a cuvintelor neterminate de ceilalţi. În
perioada studen ţiei, când majoritatea colegilor cu aplecare literară frecventau
cenaclurile bucureştene, eu am preferat să pun bazele unui cenaclu acasă,
într-o urbe risipită provincial, dincolo de porţile Văii Prahovei.
M-am
simţit eliberat de constângerea dualistă destin-opţiune abia când, trezit cu
adevă rat în lumea cărţilor, adică prin 1992, am înţeles că alegerea fusese
făcută pe viaţă.
2. Istoria literaturii consemnează, uneori, arbitrar
momentul debutului unui scriitor. Pentru dvs., când credeţi că s-a produs (cu
adevărat) acest eveniment? Vorbiţi-ne
câte ceva despre primele încercări literare.
2. Dacă
îl consemnează! Arbitrarul respectiv este mai degrabă relativ, în marja îndea
junsului sincronic, a rezonanţei suficiente cu vremurile date. Eu fac parte din
cei care trec discret prin această lume, recunoscut, uneori, ca librar, mai
puţin ca poet, scriitor, sau artist plastic. Prin felul de a fi, un lup
singuratic pe meleaguri montane, am contri buit, desigur, la întreţinerea
acestei stări de fapt. O bună bucată de vreme nici nu am re alizat că scriu,
notiţele pe marginea lecturilor, lungile compuneri, poeme uneori, ori
scrisorile către mine, cel nemulţumit, făceau parte firesc, din viaţă.
Majoritatea caiete lor cu scrierile de început s-au pierdut, tocmai pentru că
nu le-am acordat vreo şansă de supravieţuire. Am recuperat, întâmplător, după
cca 25 de ani, două din caietele res pective din geamantul cu amintiri al unei
foste colege de liceu. Încercarea de regăsire prin ele a reuşit parţial, câteva
poezii cu tentă suprarealistă fiind cele responsabile.
Le-aş considera chiar primele reuşite
literare, alături de însemnările mele despre mi ne, cel care mă căutam printre
cărţi, muzică şi arte plastice. Amintirea cea mai apro piată sufleteşte îmi
rămâne, totuşi, o expoziţie personală de
lucrări plastice diverse, desene în acuarele şi ceva în genul frescelor, din
coji de ouă şi lână colorată. Se întâm pla prin clasa a şasea, poate ca o
deschidere spre poezie, sau corolar al acesteia, în mul tiplele-i faţete
experimentale aflate mai târziu.
Debutul
l-am trăit însă, poate cel mai intens şi adevărat, abia anul acesta, ca pe o
desco perire a criticii de parcă aş fi început să scriu. Şi de aici începe,sper,
continuarea!
3. Care a fost drumul până la prima carte ?
3. Unul
lung, interminabil chiar, într-o anumită perioadă, când hotărâsem să nu public nimic. Rezultat, poate, al faptului că n-am
avut niciodată confirmarea publicării
vreu neia din poeziile trimise, pe la Iaşi, cred, după o filtrare
prealabilă prin cenaclul frec ventat în acea periodă. Era după 1983, de atunci
am început o continuă epurare a scrie rilor poetice, a gândurilor chiar,
dirijate uneori şi spre alte preocupări conexe literatu rii, refăcând,
încet-încet colecţia mea de caiete cu scrieri şi notiţe. Aşa că, atunci când
colegii de la Cenaclul ,,Lucian Blaga” din Sinaia m-au convins să public, am
avut de unde alege, chiar pentru două volume, apărute simultan în anul 2002.
Este
adevărat că, între timp, prin 1986, am făcut o improvizaţie de editare a unei
cărţi cu cca 60 de poezii, rămasă manuscris legat empiric între coperţi de
dosar din carton colorat. Aceasta ar fi fost să fie prima mea carte, intitulată
desuet ,,Insomnii” şi cu o copertă
tendenţioasă SF. A trecut, de atunci, prin mai multe rafturi de
biblioteci, dar s-a păstrat, doar câteva
din poeziile respective au fost reluate mai târziu, în proiectele mele
literare.
4. Ce personalitate (personalităţi), grupare literară,
prieteni, eveniment biografic etc., v-au influenţat viaţa ca om şi scriitor?
4. După
un început cu lecturi ,,obligatorii” vârstei, într-unul din inevitabilele
popasuri eminesciene am descoperit ,,Lecturile kantiene”. Întâlnire
providenţială, care îmi va marca decisiv şi irevocabil existenţa, ca şi alte
câteva cărţi, din care aş aminti aici doar ,,Yoga pe înţelesul tuturor” a
Ludmilei Galin sau ,,Album în versuri”, Mallarme tălmă cit de Ştefan Foarţă. Prin
trimiteri directe sau prin empatie, vor veni, la rând, apropieri le de Eliade,
dar şi de Camus, de Blaga, atât cât se putea,printre parantezele deschise de
Ion Barbu, de Sartre, de Shopenhauer mai
mult decât de Kant, de Kirkegaard, peste Nietzsche.
Conexiunile ulterioare, mai întâi în zona
filozofiei existenţialiste extrapolată în toată sfera existenţialismului, sunt
legate de ceea ce am înţeles atunci, cum că Eminescu a fost înainte de poet,
filozof. Am făcut multe notiţe filozofice marginalii până la a scrie poezii.
Întâlnirea cu profesorul Dan Rădulescu, mentor al cenaclului ,,Simion Stolni cul”
din Comarnic, în perioada 1981-1990, se constituie una din răspântiile mele
lite rare cu direcţionare evidentă spre poezie dincolo de cuvinte. Apoi, cea cu
membrii ce naclului ,,Lucian Blaga” din Sinaia, după 1995, cu lumea mare
scriitoricească, Nicolae Paul Mihail, Stelian Tăbăraş, dar şi cu profesorul Ion
Floricică, trebuie să recunosc,cel care m-a cravaşat în permanenţă pe drumul
poeziei.
5. Raportul dintre conştiinţă, politică şi gândirea
liberă, constituie o mare problemă a lumii contemporane. În aceste condiţii,
care este, după dvs., raportul dintre cetăţean şi scriitor, dintre scriitor şi
putere?
5.
Elemente contradictorii, prin conjunctură, într-un oricare sistem de coordonate
exis tenţiale. Conştiinţa, factor de echilibru al combinaţiilor rezultante
trăirii noastre, ca şi specie umană, ar trebui să refuze, din capul locului,
motivaţiile politice, expansive prin îndreptăţire. Politica, evident că, în
relaţie cu gândirea îi restrânge acesteia libertatea de decizie, favorizând
puterea, totodată, şuntează zona cetăţeanului de rând, unde s-ar încadra,
social, scriitorul normal. De aceea consider că tagma scriitoricească n-ar tre bui
să devină victima acestei triade, pentru a-şi menţine imparţialitatea.
Alunecări şi derapaje se întâmplă, însă, inevitabil, fără a motiva întru totul
relaţia unor contempo rani cu vârfurile conurilor de putere.
Personal,
după deschiderea fronturilor cvasipolitice, în 1989, nu m-am înregimentat, nici
măcar simpatizant. Am urmat calea puterii prin libertatea cugetului, într-o
dispută aprioric pierdută. Căci, până la urmă, care este soarta poeţilor!? Doar
iluzia eliberării prin gândirea scrisă, într-o lume de constrângeri şi de
limite.
6. Literatura – la frontiera mileniului III. Din această
perspectivă cum apare, pentru dvs., literatura română contemporană?
6. În
pragul, deja un pic tocit, al mileniului III, literatura pare să se aşeze la
diversele frontiere ale celei consacrate. Este adevărat că numai teoria
literaturii ar putea să-i sta bilească, într-o marjă convenabilă, locul, cert
este că de multe ori, citind ceva, ai impre sia că acel ceva a mai fost spus.
Aşadar, descoperirea unor zone de nişă creativă, chiar dacă nu înnobilează întotdeauna
literatura, arta în general, poate fi soluţia perpetuării acesteia.
Există o tendinţă îngrijorătoare, şi spun asta nu numai din poziţia poetului ci
şi a librarului, ca numărul scriitorilor
să fie, într-o nefaustuoasă zi, mai mare decât al cititorilor operei lor. Bruma
mea de speranţă se aşează pe convingerea că, înainte de a fi scriitor, eşti
totuşi cititor. Şi că gândirea
românească, cea care menţine flacăra cultu rii aprinsă, în specificitatea ei
rămâne de-o dimensiune suficient universală pentru re naşterile consecutive
necesare permanenţei.
7. Credeţi că există un timp anume pentru creaţie sau
este vorba despre un anumit „program” al scriitorului? La ce lucraţi în
prezent?...Pe când o nouă carte?...
7.
Creaţia este în afara timpului, ea există precum Creatorul suprem, numai
regăsirea ei este aleatorie, nu şi întâmplătoare. Până atunci, o risipire a
sublimului în neantul de peste tot. Doar o mică parte a acesteia va deveni
operă scrisă, la fel cum, fărâmă din ea se va înveşnici, mai departe. Am
înţeles că nu pot scrie mereu, în schimb pot gândi ce scriu, asta mă învaţă să
fiu riguros şi exigent. Îmi planific proiectele, caut materia pri mă acolo unde
mă aşteaptă Creaţia, după care intervine alchimia cuvintelor, poate sin gura opţiune
deliberată în tot acest proces.
La ce lucrez în prezent? Mai multe proiecte
demarate, pe secţiuni distincte. Materiale suficiente pentru un nou volum de
poezii, ,,Trepte-n durere”, un prim volum de altceva, subintitulat ,,eseuri în
favoarea poeziei”, o parte din textele respective au apă rut în diverse
reviste, un volum de ,,cronici de pre…întâmpinare a trecutului” ( cronici
literare, plastice şi muzicale). Am, de asemenea, finalizat, aşteptând să-l
scot la vede re, un proiect mixt, pictură şi poezie (ciclul ,,Ruine”, lucrări
în acuarelă şi acryl, cu un poem ataşat fiecărei lucrări). Şi altele vin din
urmă, numai timpul nu!
7 + UNU. În contextul celor afirmate, pentru a avea
un dialog mai direct cu cititorii noştri,
selectaţi din opera dvs. un text care, în linii mari, generale, să vă
reprezinte. Vă mulţumesc pentru înţelegere.
Ricoşeuri
Contrar
nemărginirii
m-ascund în
unghiuri moarte
ce-astâmpără-a
cădere
de ochi
căutătura
să nu mai bată
ceasul
secundele-ntr-o
parte
când noaptea se
tot vaită
că nu-mi adorm
tortura,
De-a arde
printre stele
cu gândul mai
departe
tăcerii din
cuvinte
ce nu-şi găsesc
măsura
în geometrii
mărunte
ori lucrurile
moarte
scornite să nu
doarmă
deodată cu
natura.
Resemnare
Nimic nu mai
îmbătrâneşte-ndeajuns
să fi trecut
poveştilor prin
toate
surpările ce
cartea
ne-a ascuns
prin punţile
mereu
neterminate,
Ori înţelesul
ferecat
de nepătruns
în gândul
neînstare
de a scoate
din grota
alchimiei
vreun răspuns
la vârste
bătrâneţii
repetate.
Fără
întoarcere
Eul să-l
desferec
uitării de sine
nu mi-e-ngăduită
parcă
nici o luntre
s-astâmpăr
înnecul
umbrei care vine
beznă
necredinţei
suspendată între
pacoste şi mine,
Ce se mai
salvează
îngropând ruine
stelei căzătoare
ochiul de-mi
agăţ
spin de vreme aspră
zvonul când
revine
şi în loc de
luntre
ţin mersu-ntr-un
băţ
rupt morţii
din mine.
Acoladă
Al câtelea ochi
mai clar
decât focul
învârte tot
cerul
în juru-mi
mărunt
împrăştie norii
să nu-şi afle
locul
ori chipul din
spate
cât e de cărunt,
Din petice rare
ce barbă-i e
smocul
să nu-şi afle
faţa
pe cât să-l
înfrunt
când lacrima
nopţii
va stinge tot
focul,
Al câtelea ochi
mai vede că
sunt.
(din volumul în
pregătire ,,Trepte-n durere”)
Sinaia,
03 nov.2015.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu