„Eu n-am nici un program pentru scris, scriu rar și în rest aproape uit,
aproape că nici nu mă mai interesează.»
1.
Pentru un scriitor, destinul şi opţiunea sunt dimensiuni existenţiale
fundamentale. Ce rol au jucat (joacă) acestea în viaţa dumneavoastră?
Cum să spui, cît ești în viață și n-ai văzut
planurile mai mari ale lumii, ce e destin sau ce e întîmplător? Să zicem că
poate dacă ar fi o genă a scriitorului, am vorbi de o predispoziție, dar nici
asta nu știu încă.
2.
Istoria literaturii consemnează, uneori, arbitrar momentul debutului unui
scriitor. Pentru dvs., când credeţi că s-a produs (cu adevărat) acest
eveniment? Vorbiţi-ne câte ceva despre primele încercări literare.
Nu mai știu, au fost mai multe debuturi, și în
proză SF și în poezie și niciunul nu m-a impresionat, în comparație cu ce
făcuseră alții, cei pe care-i citeam, nu mi se părea mare lucru.
3.
Care a fost drumul până la prima carte?
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
4.
Ce personalitate (personalităţi), grupare literară, prieteni, eveniment
biografic etc., v-au influenţat viaţa ca om şi scriitor?
Au fost mulți, părinții, prietenii, fetele,
femeile, cărți, filme, flori, melodii și cîntăreți, ce mai contează.
5.
Raportul dintre conştiinţă, politică şi gândirea liberă, constituie o mare
problemă a lumii contemporane. În aceste condiţii, care este, după dvs.,
raportul dintre cetăţean şi scriitor, dintre scriitor şi putere?
Puterea are puțină nevoie de scriitori pentru că
scriitorii nu prea mai au nici o putere, ceea ce e bine pentru scris, devine un
meșteșug tradițional printre altele, nu o tribună sau orice altceva.
6.
Literatura – la frontiera mileniului III. Din această perspectivă cum apare,
pentru dvs., literatura română contemporană?
E în mare parte plictisitoare și nesinceră, dar
așa a fost tot timpul.
7.
Credeţi că există un timp anume pentru creaţie sau este vorba despre un anumit
„program” al scriitorului? La ce lucraţi în prezent?...Pe când o nouă carte?...
Eu n-am nici un program pentru scris, scriu rar și
în rest aproape uit, aproape că nici nu mă mai interesează.
7 + UNU. În
contextul celor afirmate, pentru a avea un dialog mai direct cu cititorii noştri,
selectaţi din opera dvs. un text care, în linii mari, generale, să vă
reprezinte. Vă mulţumesc pentru înţelegere.
Cîntec eXcesiv I
Încă mi se mai întîmplă să cred că
în curînd mi se vor trezi superputerile:
zborul, invizibilitatea,
întoarcerea-n
timp, superelasticitatea, trecerea
prin ziduri, dragostea ta –
La 26 de ani, la mijlocul speranţei
de viaţă din România, la începutul lui
decembrie, la capătul scării
abrupte din Green am încercat să te sărut & ai
dat înapoi şi era să cad –
Ultima dată m-ai atins la muzeu,
ţi-ai lipit o secundă, cît să nu te vadă
prietena ta, urechea de braţul meu
şi a fost atît de bine, ca şi cum m-ai fi
atins prima oară –
Ca şi cum m-ai fi atins în vară,
cînd ratasem ceva şi te-ai aşezat lîngă mine
şi ai încercat să mă consolezi,
fără să ştii că te plac, a fost bine, ca şi cum
m-ai fi atins atunci –
Cînd aveam nevoie, la muzeu dar, de
fapt, în vară, e greu de explicat, şi
data viitoare, poate chiar mîine, cînd îţi vei
lipi urechea de braţul meu o să
fie ca şi cum ai face-o acum –
cînd te caut pe străzi
pentru că am nevoie.
pentru că am nevoie.
Îmi lipseşte fix o mie de lei ca să
intru oriunde la cald, şi sînt prea timid să
cerşesc şi nu sunt norocos să
găsesc bani, nu am telefon, nu am o cartelă să
te sun, nu sunt destul de norocos
să dau de tine întîmplător, pentru că tu
eşti acasă cu el,
te iubesc dar acum
nu mai vreau să te caut pe străzi.
nu mai vreau să te caut pe străzi.
Bucureştiul ăsta îmi înnegreşte
unghiile pe care le tai în fiecare dimineaţă
pentru tine, pentru că s-ar putea
să te întîlnesc. Mă bărbieresc pentru tine,
mă dau cu deodorant pentru tine, mă împrumut
de haine pentru tine –
Dorm oriunde ca să fiu în acelaşi
oraş cu tine, pentru că nu am un loc al
meu, dar o să am un loc al meu
pentru tine, o să omor ratatul din mine
pentru tine şi o să fac bani –
O să învăţ să fiu mai cool decît el
, o să învăţ toate versurile, piesele şi
albumele trupelor care-ţi plac ţie,
sau o să te ţin în braţe
cînd o să plîngi –
cînd o să plîngi –
Troleibuzele care nu duc la tine
nu-mi folosesc la nimic. Troleibuzele care
duc la tine nu-mi folosesc la
nimic.
Într-o noapte o să mă lipesc de
maşina neagră din faţa blocului tău, să-i pornesc alarma, să te trezeşti
enervată să te ridici din pat de lîngă el –
În ultimul timp nu te mai pot vedea
decît pe holuri, la o ţigară, şi tu fumezi
trei una după alta, şi pofta ta
morbidă mă bucură. Cîndva vom face
amîndoi cancer la plămîni şi-mi
doresc să nimerim în acelaşi grup de
suport, aşa,
ca Bonham Carter & Norton,
Tori Amos & Kafka –
Tori Amos & Kafka –
Cîntec eXcesiv II
Şi mai tîrziu au intrat într-un
bistro, repede, da, cuvîntul se potrivea cu
întîlnirile lor din ultima vreme
(dintotdeauna?), 'trăite ca-ntr-o alarmă
continuă', cu senzaţia lui
ipohondrică de bărbat-ridicol-părăsit-în-staţie
(deşi aveau în faţă o dup-amiază
întreagă şi-au stat împreună pînă spre
seară ) –
Iar ea a probat un inel
avangardist, căci intraseră într-un bistro dada, cum
anunţa firma roşie, un acvariu cu
mese şi scaune de sticlă, unde nu se
servea nici un fel de mîncare, ca-n
bistrourile obişnuite, doar portofele
albastre şi săruri de baie şi inele
–
Proba, încîntată, inelul şi el, de
undeva din dreapta ei, îi privea, cu
aviditatea unui Gollum, vîrfurile
ascuţite ale urechilor - cît de mult le
iubesc, Miss Frodo, my
preciousss... sigur că ar fi vrut să le ronţăie puţin
dar în faţa ochilor îi clipea,
întunecat, acel X din mijlocul numelui ei –
Semnul interdicţiei, al anulării,
acel X de pe ferestrele caselor abandonate
(dar şi al caselor în construcţie,
anunţînd că în curînd vor putea fi locuite –
ar putea?, ar mai fi posibil
vreodată?), şi după ce au ieşit din bistro se
străduia să calce pe urmele dulci
lăsate-n zăpadă de tălpile ei –
Un 86 a înghiţit-o, şi el a mai
rămas, ca de atîtea ori, cîteva minute în staţie
(micul lui ritual, pregătirea
pentru griefingul din fiecare seară), a simţit,
violent, cum se scurg în găurile
capacelor de canal (cele cu găuri sînt cele
cu ghinion) culorile oraşului,
plecase ea si nu mai era nimic de privit –
Eram ca una din acele păpuşi
sinistre, cu X-uri în loc de ochi. Din capătul
străzii Mecet se auzeau - foarte
încet, surdinizate de zăpada murdară –
tînguirile stranii ale ţigăncilor
(fiaaaareeee vechi, fiaaaareee vechi cumpăr),
care mă emoţionează atît de mult,
aproape la fel de mult ca micile anunţuri
de pe stîlpi ( pierdut broscuţă
ţestoasă de Florida - în tratament –
găsitorului recompensă
substanţială) care s-au înmulţit îngrijorător în
ultima vreme...
Cîntec eXcesiv IV
Apă, apă peste tot, şi nici un
strop de băut,
50 de posturi TV, şi mai nimic de văzut,
întins în pat – şi-mi pare că mărşăluiesc –
cu ochii injectaţi, privesc
ştirile, poate va arde
ceva pe strada Sfinţii Voievozi
şi, preţ de-o clipă,
o să îţi zăresc
picioarele-n ciorapii galbeni, cînd ieşi
fugind,
din bloc,
ferindu-ţi faţa
nu atît de foc, cît de solzii
reci ai camerelor
video
care nu adăpostesc,
cum simţi că nu te mai adăpostesc
cuvintele (îmi spui că nu ştii
dac-o să mai scrii
şi ţi-e frică), deşi
the word
is a way of murdering
the outside world, adică
tot ce i-a rămas
unuia ca mine,
ce i-ar mai fi rămas
uneia ca tine,
„genul de oameni
care nu se simt bine nicăieri,
indiferent de orice”,
cum îmi spuneai
într-un mail.
50 de posturi TV, şi mai nimic de văzut,
întins în pat – şi-mi pare că mărşăluiesc –
cu ochii injectaţi, privesc
ştirile, poate va arde
ceva pe strada Sfinţii Voievozi
şi, preţ de-o clipă,
o să îţi zăresc
picioarele-n ciorapii galbeni, cînd ieşi
fugind,
din bloc,
ferindu-ţi faţa
nu atît de foc, cît de solzii
reci ai camerelor
video
care nu adăpostesc,
cum simţi că nu te mai adăpostesc
cuvintele (îmi spui că nu ştii
dac-o să mai scrii
şi ţi-e frică), deşi
the word
is a way of murdering
the outside world, adică
tot ce i-a rămas
unuia ca mine,
ce i-ar mai fi rămas
uneia ca tine,
„genul de oameni
care nu se simt bine nicăieri,
indiferent de orice”,
cum îmi spuneai
într-un mail.
În curînd o să mă uiţi, Ruxandra,
şi-n timp, încet încet, mesajele mele
le vei trece-n junk-mail.
şi-n timp, încet încet, mesajele mele
le vei trece-n junk-mail.
Octombrie, 2015, Bucureşti
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu