« Pare că există o dorință de
profesionalizare a scrisului și, în plus, o dorință din ce în ce mai mare de a
scrie o literatură mai apropiată de cititor, mai pe placul publicului
nespecialist, nu al criticii literare, însă fără a se face rabat de la
standardele de calitate literară. »
1.
Pentru un scriitor, destinul şi opţiunea sunt dimensiuni existenţiale
fundamentale. Ce rol au jucat (joacă) acestea în viaţa dumneavoastră ?
Nu știu în ce măsură se poate vorbi despre destin
sau opțiune. Mi se par cuvinte cam mari. Așa cum am spus și altădată, am
început să scriu așa cum alții se apucă de fotbal. E mai întîi faza în care te
uiți la alții, pe urmă începi să joci și tu o miuță pe stradă cu prietenii, pe
urmă te înscrii la un club sportiv, iar pe urmă nici nu știi cînd ajungi să
joci într-un campionat profesionist. Personal, consider scrisul ca o prelungire
a faptului că mi-a plăcut să citesc. Atît și nimic mai mult. Dacă am ajuns să
public a doua și a treia carte, a fost mai mult pentru că m-am trezit că unii
oameni aveau așteptări de la mine și n-am vrut să-i dezamăgesc. Iar, în afară
de asta, dintre toate lucrurile la care nu mă pricep, scrisul îmi iese cel mai
bine. Sau cel puțin așa mi s-a spus. Și cumva trebuia să nu fac nici eu umbră
pămîntului chiar degeaba.
2.
Istoria literaturii consemnează, uneori, arbitrar momentul debutului unui
scriitor. Pentru dvs., când credeţi că s-a produs (cu adevărat) acest
eveniment? Vorbiţi-ne câte ceva despre
primele încercări literare.
Primele încercări, nu chiar literare, sînt din
perioada școlii generale. Dar era vorba mai degrabă de versificări aflate în
siajul textelor de muzică ușoară. După o perioadă, am mai scris cîte ceva și în
timpul liceului, un fel de pastișe ale autorilor pe care îi admiram, iar pe
urmă, după o pauză de încă vreun an sau doi am adunat de-o plachetă de versuri,
însă, din fericire, nu mai știu pe unde și cum am pierdut poezelele alea,
fiindcă mai mult ca sigur că mai tîrziu mi-ar fi fost rușine cu ele.
Dacă vorbim despre debutul absolut, acesta s-a
produs în 1992, în suplimentul Central
al revistei Contrapunct. Debutul
într-un volum colectiv a fost în 1995, în Tablou
de familie, alături de Svetlana Cârstean, Sorin Gherguț, Mihai Ignat, Cezar
Paul-Bădescu și Răzvan Rădulescu. În fine, debutul într-un volum individual a
fost cu Bucla, în 1999. Dar, de fapt,
pînă acum am fost debutant la fiecare carte, fiindcă, dacă în Bucla a fost debutul în poezie, în 2003
a fost debutul în literatură pentru copii, cu Darul lui Moș Crăciun, apoi, în 2004, a urmat debutul în roman, cu Cum mi-am petrecut vacanța de vară, iar
în 2011 debutul în proză scurtă, cu volumul Contorsionista.
Se pare că mă simt bine în situația de debutant și, de fapt, cred că orice
carte s-ar cuveni să fie un debut, respectiv un prilej de a face altceva și
altfel decît ai făcut pînă atunci.
3.
Care a fost drumul până la prima carte ?
Mai mult ca sigur că este vorba și despre un drum,
dar eu îl percep mai degrabă ca pe un salt. În 1997, cînd am scris Bucla, lucram de un an și jumătate în
televiziune și nu mai apucam să scriu decît din cînd în cînd niște fragmente,
fără să am în minte nici un plan foarte clar. Doar că în concediul din acel an
am văzut anunțate, la vreo două zile distanță, concursuri de debut pentru
editurile Univers și Cartea Românească în revistele Luceafărul și România
literară. Mi-am spus că n-ar fi rău să încerc să scriu ceva, dar nu știam
ce. Cum tocmai mă întorsesem de la frizerie, m-am provocat singur să scriu o
carte de poezie care să aibă drept centru și pretext un frizer. Așa a apărut
Nea Gică. Am scris cartea cam într-o lună, cît mai era pînă la deadline-urile
relativ simultane, iar pe la începutul anului următor am primit din partea
ambelor edituri vestea că am cîștigat concursul de debut. Am ales să debutez la
Univers, iar în anul care a urmat, pînă la apariția volumului, am mai revizuit
puțin cartea: am renunțat la două-trei texte din manuscrisul trimis și am
adăugat altele, vreo patru sau cinci.
4.
Ce personalitate (personalităţi), grupare literară, prieteni, eveniment
biografic etc., v-au influenţat viaţa ca om şi scriitor?
În primul rînd, cronologic vorbind, a fost
profesorul meu de literatură de la începutul liceului, scriitorul Eugen
Lumezianu. El m-a învățat să lucrez cu fișe, el m-a dus prima dată la
biblioteca județeană și datorită lui m-am mutat în treapta a doua la un liceu
cu profil de filologie. Pe la începutul facultății mergeam timid și fără să
scot nici un cuvînt la întîlnirile Clubului Literar, unde îi auzeam citind și
discutînd literatură pe Ion Manolescu, Ara Șeptilici, Fevronia Novac, Andrei
Zlătescu și Alex Pleșcan. Au fost pe urmă, pe la mijlocul facultății,
întîlnirile de la cenaclul Central, unde veneau Răzvan Rădulescu, Cezar
Paul-Bădescu, Svetlana Cârstean, dar și, mai tîrziu, Ioana Nicolaie sau Sorin
Gherguț. Acolo l-am cunoscut și pe Cristian Popescu, mai în vîrstă decît noi,
dar care ne-a devenit foarte repede destul de apropiat. Apoi a fost, desigur,
cenaclul Litere, coordonat de Mircea Cărtărescu, unde venea mult mai multă lume:
Simona Sora, Ana Maria Sandu, Cecilia Ștefănescu, Mihai Ignat, Marius Ianuș,
Doina Ioanid, Angelo Mitchievici și mulți, mulți alții, alături de cei care
fuseseră la cenaclul Central, au contribuit la efervescența vieții literare
studențești din Universitatea București de la mijlocul anilor 90. În aceeași
perioadă, în incinta facultății se desfășurau și întîlnirile Cafenelei Critice,
organizate de Ion Bogdan-Lefter, unde veneau aproape săptămînal la întîlniri cu
studenții personalități din diverse domenii. Acolo i-am văzut și i-am ascultat
pentru prima oară pe Andrei Pleșu, pe Mircea-Horia Simionescu, pe Mihai
Mănuțiu, pe Marcel Iureș, pe Valery Oișteanu sau pe Costache Olăreanu. Însă,
dincolo sau, mai exact spus, dincoace de aceste întîlniri extrașcolare, ca să
zic așa, ar trebui să menționez că printre marii mei profesori au fost Emanuel
Vasiliu, Paul Cornea, Mircea Martin, Gabriela Creția, Liliana Ruxăndoiu,
Nicolae Manolescu, Gheorghe Ceaușescu sau Eugen Negrici. Cu siguranță mi-au
scăpat multe nume, însă tuturor, și celor menționați, și celor al căror nume nu
mi-a venit acum în minte le sînt profund recunoscător.
5.
Raportul dintre conştiinţă, politică şi gândirea liberă, constituie o mare
problemă a lumii contemporane. În aceste condiţii, care este, după dvs.,
raportul dintre cetăţean şi scriitor, dintre scriitor şi putere?
Aș spune mai întîi că sînt foarte mirat de cît de
tare a prins pleonasmul implicit din sloganul ProTV "Gîndește
liber!". Cum altfel să gîndești, dacă nu liber de prejudecăți, implicit de
aceea că toate prejudecățile sînt negative din principiu și că trebuie
înlăturate? Cum altfel să gîndești, dacă nu liber de orice ideologii, fie ele
literare, politice, economice sau religioase? În ce măsură este gîndire ceva ce
se proclamă gîndire de stînga sau gîndire de dreapta? Altfel, un raport între
cetățean și scriitor nu cred că există, așa cum nu există un raport între
cetățean și contabil sau între cetățean și antreprenor de pompe funebre.
Meseria sau îndeletnicirea fiecăruia e una, iar calitatea de cetățean e alta.
De aceea nu cred că există nici un raport între scriitor și putere mai mult
decît raportul dintre textilist și putere sau dintre electrician și putere,
dacă ne referim la puterea politică. Există, în opinia mea, doar un raport
între cetățean și puterea politică, iar faptul că unul este scriitor,
grafician, profesor sau vînzător la magazinul din colț n-are nici o importanță,
fiindcă puterea politică ne privește în aceeași măsură pe toți, în calitate de
cetățeni, și nu din perspectiva meșteșugului pe care îl practicăm.
6.
Literatura – la frontiera mileniului III. Din această perspectivă cum apare, pentru
dvs., literatura română contemporană?
Dacă prin literatură contemporană înțelegem
literatura ultimilor cinci-zece ani, și nu ce se înțelege de obicei în manuale,
deși nu am decît o vedere parțială asupra ei, mi se pare diversă și, cel mai
îmbucurător lucru pentru mine e că este din ce în ce mai diversă. Deși nu
există o foarte mare apetență pentru formule inovatoare, am impresia că începem
să ieșim încet din acea zonă a literaturii bătrînicioase, scrise comme il faut,
pentru istoria literaturii. De asemenea, mi se pare că se scrie și din ce în ce
mai mult decît acum, să zicem, douăzeci de ani. Dar se scrie, după umila mea
părere, și din ce în ce mai bine. Pare că există o dorință de profesionalizare
a scrisului și, în plus, o dorință din ce în ce mai mare de a scrie o
literatură mai apropiată de cititor, mai pe placul publicului nespecialist, nu
al criticii literare, însă fără a se face rabat de la standardele de calitate
literară.
7.
Credeţi că există un timp anume pentru creaţie sau este vorba despre un anumit
„program” al scriitorului? La ce lucraţi în prezent?...Pe când o nouă carte?...
Nu știu ce înseamnă un timp anume pentru creație.
Cred că fiecare scriitor își face programul așa cum poate și așa cum se simte
mai bine, însă, atîta vreme cît nu există o industrie a cărții în România
(înțelegînd prin asta inclusiv stipendii sau programe de lecturi publice
remunereate) care să-i permită să trăiască aproape exclusiv din scris, orarul
este impus mai mult de timpul liber rămas după terminarea îndatoririlor
lucrative. Mai pe scurt, sîntem în situația de a avea aproape exclusiv ceea ce
se numește "scriitori de dumincă". Pentru ultima parte a întrebării,
dați-mi voie să vă răspund politicos și zîmbind că sînteți indiscret.
Faculataiv :
7 + UNU. În
contextul celor afirmate, pentru a avea un dialog mai direct cu cititorii noştri,
selectaţi din opera dvs. un text care, în linii mari, generale, să vă
reprezinte. Vă mulţumesc pentru înţelegere.
Din păcate (sau, poate, din fericire) nu există
nimic despre care să pot spune că mă reprezintă, și asta pentru că am scris de
fiecare dată altfel și la fiecare carte am simțit că învăț să scriu de la zero.
Aleg, totuși, începutul povestirii Bună
dimineața, cimpanzeeo, din cea mai recentă carte a mea, Contorsionista.
Bună dimineața,
cimpanzeeo.
Acum dormi. Eşti în
aşternuturile cu valuri, cu scoici, căluţi de mare, alge şi peştişori fantezi,
cu faţa înfundată în pernă, cu părul portocaliu răsfirat în toate direcţiile şi
doar o şuviţă îţi traversează obrazul. Acum dormi în poziţia cocostârc, cu un
picior aruncat în spate şi cu altul îndoit, ridicat aproape până la piept.
Dormi, şi respiraţia ta nu se aude, ochii nu ţi se mişcă sub pleoape, doar
pumnul tău strânge o pisică de mare de pe cearceaf.
Bună dimineaţa, cimpanzeeo!
O să te trezeşti în
curând. Eşti în camera ta cu poliţe albastre, cu mărgele atârnate de ele, cu
ascuţitori în formă de arici, de viezuri, de nutrii, de şoareci, de girafe, de
tigri, de urşi polari, de vulpi roşcate şi mov, de gărgăriţe şi fluturi şi
ţânţari şi gândaci cu antene mari, parabolice. Eşti în camera ta cu blugi
aruncaţi peste tot, cu fustiţe şi ciorapi în dungi şi cu degete, cu sandale
desperecheate şi pantofi cu barete şi catarame şi cu tenişi răsturnaţi pe
covorul cu pătrăţele corai. Printre jaluzelele galbene soarele îţi cade pe
gleznă, şi tricoul cu Cartman ţi se ridică până la şale, şi alături de tine, în
pat, e carcasa de la DVD-ul cu M.A.S.H, şi căştile de la iPhone se răsucesc pe
spătarul scaunului de la birou, şi laptopul de lângă fereastră are lipit pe el
un abţibild cu o margaretă cu şapte petale în rogvaiv.
Tu dormi, cimpanzeeo. Şi
sub cearceaf, cu cornul lipit de buricul tău, doarme Miky, rinocerul cu
picăţele, şi după uşă dorm Zuzu şi Andu, cu fundul în sus, şi sub măsuţa televizorului
doarme Harpy, răstignit şi cu gâtul sucit, şi urecheată, cu faţa în jos,
deschisă la pagina 123, doarme Bufoniada,
pe rucsacul cu barete în două culori şi fermoarul pe jumătate deschis. Şi pe un
raft doarme un clopoţel auriu, lângă un evantai japonez de hârtie, şi lângă el
doarme o lumânare cu miros de căpşuni, şi lângă ea o clepsidră cât o jumătate
de deget, în care nisipul urcă în loc să coboare. Bună dimineaţa, cimpanzeeo!
Telefonul tău o să sune curând.
O să te trezeşti,
cimpanzeeo, şi, cu ochii închişi, o să bâjbâi după el pe covor şi o să-l
găseşti prea târziu, abia după ce a tăcut. O să-l duci la ureche şi o să mormăi
un alo somnoros şi nimeni n-o să-ţi răspundă. O să-l laşi să cadă la loc şi o
să încerci să dormi mai departe, o să te întorci pe partea cealaltă în pat, şi
soarele o să-ţi treacă prin pleoape, o să fie o lumină portocalie în care tu,
cimpanzeeo, o să pluteşti. Şi atunci o să-ţi tragi cearceaful pe cap, o să te
răsuceşti la loc şi, de sub scoici, valuri şi alge, o să se audă calm,
înfundat:
— Îmi bag picioarele!
Şi, puţin mai târziu,
după ce o să te mai zvârcoleşti în zadar o să se audă:
— Moaş-ta pe gheaţă!
Bucuresti, feb. 2017
din punctul meu de vedere, Contorionista e scrisa de pustiul din Cum mi-am petrecut vacanta de vara ajuns pe la vreo 30 de ani. si spun asta in cel mai fain sens posibil.
RăspundețiȘtergere