Recuperarea memoriei, înainte de toate,
dintr-o perioadă mai veche dar şi mai nouă a existenţei noastre, m-a determinat
să întreprind acest demers. Scopul lui este, mai ales, unul de introspecţie, de
re/descoperire, a acelor zone mai mult sau mai puţin cunoscute din
biobibliografia unor scriitori contemporani... Cum scriitorii, oamenii de
cultură în general, s-au dovedit a fi în toate timprile avangarda prospectivă,
credem că, în condiţiile de astăzi, o mai bună înţelegere a fenomenului literar
nu poate fi decât benefică...
1.
Pentru un scriitor, destinul şi opţiunea sunt dimensiuni existenţiale
fundamentale. Ce rol au jucat (joacă) acestea în viaţa dumneavoastră ?
2.
Istoria literaturii consemnează, uneori, arbitrar momentul debutului unui
scriitor. Pentru dvs., când credeţi că s-a produs (cu adevărat) acest
eveniment? Vorbiţi-ne câte ceva despre
primele încercări literare.
3.
Care a fost drumul până la prima carte ?
4.
Ce personalitate (personalităţi), grupare literară, prieteni, eveniment
biografic etc., v-au influenţat viaţa ca om şi scriitor?
5.
Raportul dintre conştiinţă, politică şi gândirea liberă, constituie o mare
problemă a lumii contemporane. În aceste condiţii, care este, după dvs.,
raportul dintre cetăţean şi scriitor, dintre scriitor şi putere?
6.
Literatura – la frontiera mileniului III. Din această perspectivă cum apare,
pentru dvs., literatura română contemporană?
7.
Credeţi că există un timp anume pentru creaţie sau este vorba despre un anumit
„program” al scriitorului? La ce lucraţi în prezent?...Pe când o nouă carte?...
7 + UNU. În
contextul celor afirmate, pentru a avea un dialog mai direct cu cititorii noştri,
selectaţi din opera dvs. un text care, în linii mari, generale, să vă reprezinte.
Vă mulţumesc pentru înţelegere.
1.
Destinul și
opțiunea sunt pentru mine, ca scriitor, oximoronice. La vremea anilor 80 nu
făceai din destin propria opțiune ci erai legat de conjuncturi, de indicații,
de dorința părinților, de posibilitatea cât de cât mai bună de a trăi în
perspectivă. Am făcut o facultate practică, Științe Economice, deși
aptitudinile mele erau scrisul și muzica…Mi-aduc aminte de profesoara de limbă
română, într-a 12-a, că nu a mai vorbit cu mine pentru că nu mergeam la
admitere la filologie…Dar un post de profesor într-un alt colț de țară mi-era
imposibil de susținut, fiind legată de familie aici, cu responsabilități. Pe
atunci, Facultatea și repartiția erau nodale viitorului tău destin. Ca și
învățătura. Învățai, aveai posibilitatea unui destin decent. Venit de pe
băncile facultății, repartizat într-o întreprindere fruntașă, primeai un
salariu care îți asigura traiul de zi cu zi, modest, primeai apartament,
concedii, gratuitate la sănătate…era o garanție de destin, nu-i așa? vise nu
existau, nu aveam voie să visăm mai mult, cei care o făceau și încercau
înfăptuirea se loveau de zidul fie al șefilor, fie al părinților, fie al
prietenilor lămuriți. Și mai era un impediment la opțiuni: timpul. Era o
ocupație permanentă, o alergătură permanentă, programul, cu semnătura la
condică, de 8-10 ore, urmat de ședințe interminabile, până seara târziu, sâmbăta,
zi lucrătoare, sărbătorile deloc…lucram pe 31 decembrie și plecam direct la
revelion. Când să optezi pentru destinul favorit? Nu erai căsătorit? Nu aveai
copii? Proastă impresie, om fără căpătâi…Și totuși…ceva mai puternic decât
realitatea forțată trăită din plin în anii hotărâtori destinului meu m-a ajutat
să nu-mi încalc opțiunea scrisului…scriam noaptea ca o terapie, ca o revenire
la normalul meu. La opțiunea scrisului nu am renunțat niciodată, am menținut-o
ca panaceu universal, cu asumarea că nu trăiesc din scris materialicește, dar
trăiesc din scris spiritual. Și rezist prin scris. Azi mi-e destin.
2.
Îmi plăcea să scriu…tata mă învățase literele de la 4-5
ani, citeam cu el…așa că în clasa I deja scriam în plus față de teme, mă jucam
cu scrisul, de-a scrisul. Debutul meu îl consider prin clasa a III-a, o
compunere dată de învățătoarea mea, Elena Toma. Era despre război și eu știam
din poveștile bunicului multe despre război, am copilărit pe locul frontului,
lângă Mărășești și am combinat eu o poveste de luptă spusă de bunicul cu
locurile care păstrau încă osemintele eroilor, păstrau cazemate, la câțiva centimetri
în pământ mai puteau exploda obuze dacă se întâmpla să sapi unde nu trebuie.
Compunerea asta a venit așa, fără efort dar învățătoarea a citit-o în clasă și
copiii au plâns…apoi s-a dus cu ea la cancelarie și profesorii au plâns. Da, a
fost debutul meu. Oficial am debutat târziu, eu scriind tot timpul dar nici
prin cap nu mi-a trecut până în '89 că s-ar putea să și public din cele
scrise…mergeam la cenacluri, la cercuri literare, scriam la revistele școlii,
dar, nu…m-am decis târziu, abia în 2008 să public o sumă de poezii ale
copilăriei și adolescenței in volumul Andante, editura, Rovimed Publishers.
3.
Până la
prima carte am avut sute de pagini scrise…un jurnal, poezii, eseuri despre
scriitorii favoriți și multă lectură. Citisem clasicii, romanticii, filozofie
și pe marii teologi ai lumii…nu am contorizat niciodată cât am citit, cât am
reținut, dar mi-am selectat lecturile ca fiind importante pe orice vector
cultural…Familia mea, în genere din intelectuali, m-a îndemnat să nu mă fac de
râs prin neștiință la o oarecare discuție…Nu era de ajuns, la noi, de exemplu,
să citești Adela de Garabet Ibrăileanu ci să
știi să analizezi personajul, să ai opinii personale, să comentezi…așadar
scrisul meu a venit de la sine, atât în poezie cât și în proză ca o dorință
firească de a mă exprima cu propriile cuvinte, cu propria minte, cu propria
referință. Iar prima carte i-o datorez filozofului George Pruteanu pentru că pe
site-ul domniei sale am primit primele încurajări de a publica. Îi plăcuse cum scriam.
4. Eu am creat un site,
Cenaclul literar Lira21…mi-aduc aminte că era prin 2008-2009 sub denumirea
inițială de Cartea Tinerilor Scriitori. Au venit foarte mulți scriitori, copii,
bătrâni, neașteptat de mulți, cu dorința ca pe un site închis, la vremea aceea,
să putem discuta deschis, fără orgolii, fără narcisisme, despre scrisul
nostru…Și a mers strună. Aveam texte și cu 200 de comentarii până ajungea la o
formă care să-l mulțumescă în primul rând pe autor, dar să fie apreciat și de
cititori…așa s-au format câteva zeci de poeți, lucrând, care acum țin top10 la
premii literare, au fost primiți în uniunile de creație, asociații, au
propriile site-uri literare sau bloguri…muncă sisifică? Nu chiar! Am fost
impulsionată în acești 10 ani să scriu, a fost o perioadă de emulație…cum să
scrii prost sau banal când te aventurezi să comentezi textele altora? Și nu am
scris numai, ci am legat prietenii foarte trainice…odată cu decelarea scrisului
unui om, vrând- nevrând i se descoperă și sufletul…Lira21 există și azi, un
site pe care prietenii scriitori își expun creațiile.
5. Lumea literară e divizată
pe categorii de oameni, ca și în viața politică…din păcate, din toate vremurile,
scriitorii, ca primi intelectuali, au făcut parte dintr-un sistem sau altul,
și-au exprimat liber gândirea și au fost susținuți sau ostracizați după cum a
dictat politicul. Și azi trăim 'vânătoarea de vrăjitoare', răzbunări, chiar
morți inexplicabile printre scriitori, așa cum a fost de la începuturi. Și, la
fel, trăim expuneri de prim rang a unor scriitori mediocri, doar pentru
singurul merit de a fi cu puterea…scandalurile continuă, ghilotina mai
funcționează pentru unii, dar cine pierde? Pierde istoria literară în sine. De
aceea am susținut mereu ca arta și literatura să fie judecate dincolo de
autorul lor sau de epoca din care vine. Să fie judecate după talent, după
estetica lucrării, după criteriile artistice și nu politice…nu poate contesta
nimeni că între scriitorii proletcultiști nu au fost scriitori foarte buni, așa
cum dintre scriitorii democrației nu sunt ratați. Exemple cu duiumul și cel mai
dureros este filmul jucat astăzi de mari actori critici literari cu Eminescu.
Trist. Vindicativ. Arta nu ar trebui să fie vindicativă ci pură.
6. Literatura de azi poate
fi desăvârșită, sublimă…vorba lui nenea Iancu, dar ea există!Dacă i-am analiza
punctele tari, s-ar număra printre ele marea libertate a scrisului și marea
putere de cuprindere stilistică, lipsa cenzurii fâcând minuni de editare a unui
număr imens de cărți, cu autori total necunoscuți până în anul 2000. Explozie
de carte și autori neașteptat de nepregățiți pentru scrisul lor…nu a intocmit
nimeni o statistică, dar cartea azi nu mai este un bun folositor plăcerii
cititului ci a devenit un cadou de vitrină a fiecăruia. Scrie oricine, orice,
tipărește oricine, orice. Libertatea editării a dus la o avalansă de volume și
autori. Și această Niagară are și punctele ei slabe. Critica literară, cea de
întâmpinare, studiile pe un autor, ca să nu mai vprbim de vreo ediție critică,
au rămas, toate, în urma acestei cascade prolifice…critica literară poate fi și
coruptă, susținând nulități, scrierile plătite din penitenciare fiind cireașa
de pe tort. Lucrând în critica literară, m-am străduit să nu scriu plătit și am
reușit să recenzez doar ce am crezut eu și liberul meu arbitru că merită. Dar
este o totală lipsă de deontologie literară azi. Cred că la fel cu celelate meserii
care necesită discernământ și criticii literari ar trebui să aibă propriul cod
de etică și calitate a scrisului. Se pierde timp, se pierd bani și mai ales
conștiințe pentru o carte de versuri slabe, într-un tiraj de 50 de exemplate
care urmează a sta pe o masă la o lansare de carte cu pompă și apoi în câteva
biblioteci personale. Nu le citește nimeni, nu au nicio perspectivă. Ar trebui
aplicate și la noi metodele de editare occidentale. Apoi domeniul cel mai
frustrat azi, din cauza degringoladei literare, este școala, învățământul,
rămase pe la sfârșitul secolui XX cu predarea. Nu spun că nu sunt profesori,
grupări, scriitori care încearcă aducerea la zi a predării, dar foarte puțini scriitori
din cele câteva mii, din ultimii douăzeci de ani, au numele într-un manual
școlar, foarte puțini. Școala este adevărata problemă a perspectivei literare
de la noi.
7. Da, există un anume timp conjuctural al
creației și necesită mediu ambiant propice. Lucrez la un roman, clar că proza
se scrie mult mai greu decât poezia…scriu poezii atunci când mă inspiră o
imagine, o întâmplare sau, pur și simplu, un dialog. Am scos multe volume, mai exact
20, de poezie, proză și critică literară în 10 ani…e mult? E puțin? Nu știu, scriu
doar când am ceva de spus și nu am scris niciodată comandat sau autoimpus.
7 + UNU
***
În vremea zăpezilor vârfurile gardurilor deveneau stânci. Treceam printre
ele cutezătoare sau cercetaşă, nu mai ştiu. Într-o dimineaţă mi-am prins
pantalonii de lână într-o sârmă ghimpată, pesemne uitată din toamnă. Mama ţipa:
- Nu ştii să păstrezi lucrurile! Dar tata a liniştit-o: - O să aibă o amintire
frumoasă cu mine şi privea cum ninge în curte.
***
Făceam piruete de gheaţă cu sania, strada sclipea lutul ei galben.
Pe-atunci nu era asfaltată. Dom’ Vasile îi spunea moşneagului: - Are suflet
mare omul ăsta, vorbind despre tata. O să vin Moş Crăciun la copilă. A
venit Dom’ Vasile şi i-am spus o poezie
despre pantofii lui negri, luaţi de la magazinul de pompe funebre. Ce suflet mare a luat
Crăciunul cu el...
***
În nopţile cu lună plină, pe geamul de la marchiza căsuţei, cădeau gângănii
aprinse. Le urmăream jocul haotic şi ascultam liniştea neagră. Din ea venea alene pufăitul trenului şi copiii nu
dormeau în nopţile cu lună plină. Visau licurici înhămaţi la carele iernii. Abia
când sirena de la Letea suna, tremura gheaţa de la geam. Sosea tata. Râdeam. -
Iar mă aştepţi?
***
La noi, Anul Nou venea ca o serenadă pe zăpadă, bătrână, dar cu măşti
tinereşti. Curtea mică între ziduri înalte din lut se umplea de panglici
colorate, steluţe de staniol făcute cu creionul, coşuri din hârtie creponată. O
găseam la librăria de pe Strada Mare, acolo unde mirosea a gaz de la uşile şi
pragurile proaspăt unse. Poleială. Artificii. Lumânări. Ţuica, vinul,
cozonacii, varza murată. - Ce faci, fetiţă? - Miros anul nou. - Şi cum miroase?
- A pământ ud. Se amestecau în abur toate, lutul, zăpada, bunica, şorţul ei,
colindătorii, blidarul din bucătăria cu geam afumat- toate pământ.
***
Într-o grădină mică, farmecul e sălbăticia în care cresc amestecate
ierburi, flori, arbori şi viţa de vie. Atracţia permanentă sunt copacii, mă
caţăr în ei şi visez la căsuţa promisă de tata. - O facem din scânduri cu
podină, va avea un dulap de păpuşi.
11
- N-o am decât pe Gabriela. - Atunci va
fi prințesă. Arborii nu se numără, să nu le poarte ghinion, ei cresc de
la un an la altul, se fac stufoşi, apoi le dau nume. Sub nucul Joi nu mai cresc
flori. Sub prunul Marţi au ieşit stânjenei. Mărul slăbănog, Vineri, are deja un
braţ uscat. - Tată de ce nu avem un arbore Duminică? - Pentru că stau cu tine acasă!
***
Ştiu cum se vede un peisaj de iarnă pe strada Bucium. O potecă îngustă, de
o parte şi de alta, pereţi de zăpadă cât mine de înalţi, pe deasupra văd
gardurile care din scânduri, care din fier. Nimeni. Maşez pe băncuţa doamnei
David, mai am jumătate de drum. E greu ghiozdanul şi ştiu că la nenea ăla beţiv
nu se curăţă niciodată zăpada, aşa că voi intra toată în ea. Şcoala e mare.
Curtea e curată. -Bună dimineaţa, elevi! În şoşoni, pantofii clipocesc,
flaneaua e udă în spate. Soba din clasă duduie. Mi-e somn...
***
Loc neobişnuit, cişmeaua albastră, un braţ din fier îndoit, avea o poveste,
avea un trecut strecurat printre pietre maronii şi lucioase. Într-o zi am
desprins muşchiul de pe pietre şi l-am răsădit alături, aflasem eu că va arăta
nordul cândva...după un timp s-a uscat dar altă bucată de muşchi s-a înfiripat
peste pietrele cişmelei. - Tată, uite, muşchiul verde vine mereu din nord! - Şi
unde e nordul, fetiţă? - În trecutul pietrelor!
***
De zâmbetul unei morţi împletită în mine, se lumina patul în dimineaţa
aceea, altfel. Cămăruţa înghesuită, pardoseala de lut lipicios se strălumina cu
focul clocotind în godin. Prin fereastra joasă nu se vedea nimic. Simţeam
pietre în dinţi şi el nu se mişca, vorbea şoptit şi cineva m-a împins mai
aproape de răsuflarea lui. Să mă sărute pe frunte. Mâinile lui. Le urmăream cum
aleg între două lumi. Surâdea când...
Din volumul Bulerin cu illustrate, premiat la Festivalul Titel
Constantinescu de la Buzau in 2016. Editura Rafet și de USR Bacău în
2017.
Felicitari pentru articol!
RăspundețiȘtergeremultumiri, onorată.
Ștergere”Recuperarea memoriei” - un demers pentru azi dar și pentru neuitare necesar literaturii și istoriei literare a secolului 21.Felicitări!
RăspundețiȘtergeremultumesc frumos. Am participat la ancheta domnului Pârvescu cu un anume necesar de sinceritate. Îi sunt recunoscătoare...
ȘtergereWow what a great blog, i really enjoyed reading this, good luck in your work. Marci parfumuri
RăspundețiȘtergere