„O gândire liberă nu se poate dezvolta decât pe o bază critică a sistemului de valori, însă libertinajul gândirii, sau mai grav, al trăirii, implică riscul unei anarhii axiologice generatoare de crize spirituale, respectiv culturale, greu de depăşit. Orice scriitor este şi cetăţean al unui stat, ori al unei uniuni de state, prin urmare, libertatea sa nu se poate manifesta decât în limitele acestei determinări.”
1. Pentru un scriitor, destinul şi opţiunea
sunt dimensiuni existenţiale fundamentale. Ce rol au jucat (joacă) acestea în
viaţa dumneavoastră ?
Din fericire
(sau din păcate), se pare că filosoful existenţialist ateu, Jean Paul Sartre,
avea o imensă dreptate: suntem absolut singuri în alegerile noastre, nimeni nu
poate alege ceva în locul nostru, mai mult, nimeni nu poate înlocui pe nimeni
în acţiunile sale, iar dacă o face, cel mult poate fi un uzurpator existenţial.
Contextul istoric, situaţia politico-economică, orizontul socio-cultural etc,
nu pot fi nicidecum pretexte scuzabile în a ne justifica fatalitatea căderii
ori gloria succesului. Mai mult, destinul creator însuşi nu poate fi mai mult
decât o chestiune de alegere. Prin urmare, responsabilitatea propriilor alegeri
ne determină infinit în timp sensul fiinţării. Suntem astfel imposibil de
înlocuit, toţi avem dreptul de a ne arăta lumii, însă fiecare cu desaga proprie
de potenţialităţi. Deobicei riscăm să ne venerăm propriile iluzii,
divinizându-ne „destinele” prin comparaţie cu marile „Destine”, în jurul cărora
ne-am fixat cumva în mod necritic valorile.
Cât priveşte viaţa
mea „scriitoricească” (dacă există aşa ceva), cred că s-a dezvoltat cumva pe un
„fir psihanalitic” propriu existenţei mele. Totul s-a petrecut, ca la
majoritatea spiritelor cu înclinaţii umaniste, în jurul vârstei de 8-9 ani,
când odată contactat de „fiorul” metafizic al poeziei, e posibil să nu mai
scapi niciodată, mai ales dacă în trezirea proprie de conştiinţă „perseverezi”
inconştient spre „scriitură”. Prima mea poezie se numea „Credinţa-n bine”. Lăsând
la o parte naivitatea şi stângăcia stilistică specifică vârstei la care am scrijelit
respectivele versuri, retrospectiv observ o determinare aproape strucuturalistă
a temelor şi motivelor „abordate” atunci: filonul reflectiv şi estetic sunt
valabile uimitor în cazul meu, până astăzi. Evident, a urmat contaminarea cu
mirarea în faţa frumuseţii naturii, ca, încet-încet, să apară şi influenţele
culturale specifice: Alecsandri, Eminescu, Coşbuc, Arghezi, Caragiale...
Oricum, nimic
din toate acestea nu erau încă definitorii pentru alegerile fundamentale care
au urmat. Eram pasionat atunci de fizică şi istorie, nicio clipă nu m-am gândit
că voi ajunge să urmez cursurile facultăţii de Filosofie din Iaşi. Mai mult,
atunci când m-am înscris la liceul „Mihai Eminescu” din Botoşani, opţiunea
profilului a fost o chestiune pur întâmplătoare: am bifat socio-umane ca primă
opţiune, din raţiuni cumva estetice, nu ştiam pe atunci, ca elev ce abia
absolvise şcoala generală, cu ce se mănâncă socio-umanele, mi s-a părut pur şi
simplu interesant. Tatăl meu chiar dorea să mă înscriu la liceul „Electro”,
actualul „Gheorghe Asachi” din Botoşani, şi cred că ar fi fost mult mai bine
pentru situaţia mea economico-profesională, dacă îl ascultam pe tata atunci. Trebuie
să menţionez faptul că părinţii mei erau acei fii de ţărani simpli, care în
valul istoric specific al vremii (epoca construirii luminoase a socialismului
multilateral dezvoltat), au fost nevoiţi să „emigreze” la oraş pentru a-şi
putea construi şi ei un rost, iniţial în fabricile de textile din târg (Melana,
Textila), mai apoi, în epoca „postdecembristă”, să lucreze care pe unde au
găsit. Evident, ei nu prea au avut timp să-şi construiască şi o carieră
intelectuală, lupta lor fiind doar aceea de a oferi copiilor lor un trai mult
mai bun decât cel pe care l-au avut ei. Aşa că, în casă nu aveam decât o carte
bună de bucate, un dicţionar mare de franceză, plus un volum vechi de poezii
Eminescu. Mai circula printre locatorii blocului şi un singur volum de „Mama şi
copilul”, pe care l-am citit integral în vara dintr-a „cincea”, fascinat fiind
de materialul de fiziologie şi medicină existent în el. Pe vremea aceea,
înainte de a fi la liceu, nu existau încă manulale alternative, iar sora mea
mai mare (cu trei ani) primea încă manuale „clasice” de la şcoală. Îmi amintesc
că citeam în vacanţe cu sete toate manualele de română şi istorie pe care le
avea sora mea în liceu, eram foarte bucuros că voi şti dinainte ce anume se va
face printr-a „unşpea”, eu fiind abia într-a opta. Din fericire, cu noi era
deja a doua generaţie care a prins nebunia manualelor alternative, fiecare
generaţie devenind cumva, de la an, la an, nişte generaţii experiment.
Recunosc însă,
nu prea îmi plăcea să citesc până în clasa a IX-a literatură, abia dacă citeam
lecturile fundamentale cerute la şcoală, toate cărţile le achiziţionam de la
Biblioteca Centrală Municipală din Botoşani, ori de la Biblioteca liceului,
bibliotecarele cunoscându-mă deja, ca şi client fidel. Apoi, nu ştiu cum, dar
în preadolescenţă, întâlnirea cu poeţii „zbuciumului” metafizic: Bacovia,
Stănescu, Barbu, Blaga... au marcat fundamental evoluţia ulterioară a
dezvoltării mele intelectuale. În adolescenţă, fiind totuşi un spirit religios,
fatale pentru evoluţia mea spirituală au fost întâlnirile cu filosofii români interbelici:
Cioran, Noica, Eliade, Nae Ionescu, Blaga, ori mai ales cu opera dramaturgului
Eugen Ionescu. Contacul cu absurdul din opera lui Ionescu şi cu fantasticul
oniric din proza lui Eliade (cu deosebire nuvela Isabel şi apele diavolului) a fost esenţial pentru exerciţiile mele
poetice, esesistice ori dramaturgice de mai târziu. Tot în acea perioadă am
început să citesc, ca orice adolescent revoltat şi însetat de cunoaştere:
Camus, Sartre, Nietzsche, Kant, Hegel, Berdiaev, în paralel cu Biblia. Lectura
integrală a Bibliei la 14, respectiv 17 ani, precum şi din literatura
spirituală, cărţi pe care începusem să le achiziţionez în biblioteca personală,
precum volumele Ne vorbeşte Părintele
Cleopa, Urcuş spre înviere, Pelerinul rus ori scrierile părintelui
Nicodim Măndiţă, în special cartea Dumnezeu
Atotcreatorul, pe care am primit-o de la bunicul meu matern la vârsta de 10
ani, au avut, de asemenea, un impact considerabil asupra evoluţiei mele
moral-spirituale.
Alegerea
facultăţii însă, cred că a fost o chestiune de destin, întrucât pe toată
perioada liceului aveam o pasiune enormă pentru istorie şi abia în ultimele
momente am ales Facultatea de Filosofie, probabil influenţat lăuntric de
lecturile tot mai lucide din clasa a XII-a, unde am luat contactul în mod sistematic
cu filosofia, participând chiar la olimpiada de filosofie pe judeţ, elaborând
împreună cu profesoara de ştiinţe socio-umane, Marilena Popescu, o revistă de
filosofie pentru elevi. Cât despre ceea ce a urmat odată cu înscrierea la
facultatea de Filosofie din Iaşi este o altă poveste, ce se leagă altmineri în
mod organic de dialectia „destinului”. Eu nu cred însă că avem „destine”, cred
mai degrabă cred în „destinaţie” - aceea de a ne distinge cumva fiecare, în
vederea conturării unui sens propriu de a fi.
2. Istoria literaturii consemnează, uneori,
arbitrar momentul debutului unui scriitor. Pentru dvs., când credeţi că s-a
produs (cu adevărat) acest eveniment? Vorbiţi-ne câte ceva despre primele
încercări literare.
Cred că se face prea mare vâlvă
cu problema debutului. Aceasta din cauza faptului că în cultura română, dar,
probabil, şi în alte culturi europene, se mistifică în mod excesiv biografia
autorului. Nu spun că „opera” ar trebui desprinsă totalmente de bio-grafia
creatorului ei. Este desigur, între ele, o legătură organică, însă în ultima
perioadă se face în mod nepermis de mult, un excurs exagerat la viaţa privată a
autorului, de multe ori legându-se ilegitim chiar de cele mai banale, meschine
ori neînsemante amănunte.
Am debutat în lumea scriiturii nu cu
poezii sau fragmente de proză, ci cu eseu: „Să ne păstrăm setea de
eternitate!” în Gazeta creştină, Anul
VII, nr. 154, 15-29 februarie 2004, bilunar de informaţie bisericească,
teologie şi spiritualitate editat de Protopopiatul Botoşani, urmat de articolul
„Binecredinciosul Voievod Ştefan cel Mare şi Sfânt: modelul pur al unităţii şi
demnităţii naţionale”, Gazeta creştină, Anul
VII, nr. 163, 1-14 iulie 2004. Totuşi, primele încercări literare pe care am avut curajul să le fac publice,
au apărut sub forma unei plachete de versuri, abia în anul 2006, în revista de
cultură „Hyperion” (Caiete botoşănene),
Nr.2/164. Poeziile au fost mai întâi
citite la cenaclul literar „Oblio”, coordonat de către bibliotecarul Iulian
Moldoveanu, care a şi selectat grupajul ce a constituit practic debutul meu
literar. A urmat apoi eseul „Iubirea - formă pură a voinţei de putere”, prin
care am câştigat un premiu special al cenaclului „Pavel Dan” din Timişoara,
eseu care a apărut în cadrul unui volum colectiv intitulat Dintr-o nostalgie extremă, Editura Marineasa, Timişoara, 2006.
3. Care a fost drumul până la prima carte ?
Gândul de a
publica o carte îl nutream încă din primii ani de facultate. Citind Pe culmile disperării a lui Emil Cioran,
aveam să aflu că filosoful român publicase respecitva carte încă de la 21 de
ani. Mă simţeam astfel „motivat” să scriu cât mai repede o carte de eseuri. Era
evident şi un impuls inconştient, generat întrucâtva de revolta şi entuziasmul
specific unui tânăr student la filosofie. Deşi aveam destule poezii scrise şi
publicate deja on-line pe situl Agonia,
nu aveam în plan publicarea unei cărţi de poezie. Mi-am dat seama că nu sunt
încă suficient de pregătit pentru un debut în lumea poeziei, aşa că lucram
intens la o viitoare carte de eseuri. Îmi amintesc în anul II, că stăteam până noaptea
târziu la sala de lecturi a căminului C3 din complex Târgişor Copou, (pe atunci
era încă nerenovat şi stătem câte 5 în cameră), împreună cu un coleg de anul
întâi, Alex Mihăescu, şi sub inspiraţia unor melodii SF ale
formaţiilor Vanghelis ori Enigma citeam şi scriam cu mare bucurie
o parte din eseurile ce vor face parte, câţiva ani mai încolo, din volumul Trăind în iluzia superiorităţii. Nu erau
nişte eseuri sistematice, nici măcar nu aveam în vedere un fir clar al temelor
pe care avea să le dezbat. Pur şi simplu îmi dădeam frâu liber imaginaţiei
speculative, mai mult ca un exerciţiu pur reflectiv, fără a avea intenţia de
alcătui propriuzis o carte. Totuşi, în anul 2009, când deja eram în anul I de
Master, şi trebuia să mă angajez, destinul face să obţin un post de muzeograf
cu ½ de normă la “Muzeul Literar Bojdeuca lui Ion Creangă din Ţicău”, unde avea
să colaborez cu poetul Daniel Corbu, care pe atunci avea şi editura Princeps
Edit. Daniel Corbu aflase între timp de preocupările mele „filosoficeşti”
şi îmi ceruse la un momendat să-i arăt şi lui manuscrisele, fapt ce a culminat
cu apariţa în 5 exemplare a volumului de eseuri Trăind în iluzia superiorităţii, Editura Princeps Edit, Iaşi, 2009.
Acest „eveniment”,
care fusese o surpriză pentru mine, se întâmplase în primăvara lui 2009.
Tot în acea perioadă, directorul revistei „Gând Românesc”, Virgil Şerbu Cisteianu, care mă contactase
încă din anul 2007, când am participat la un concurs de eseuri din cadrul
Festivalului Internaţional Lucian Blaga, îmi făcuse plăcuta surpriză să mă
anunţe că în toamnă va fi gata primul meu volum de poezii Dumnezeu n-a murit. Domnul Cisteianu primise deja manuscrisul cu un
an înainte. Nu au fost decât 100 de exemplare, care s-au şi epuizat atunci
imediat pe la prieteni, ori celor prezenţi la cenaclul ţinut de Editura Gens
Latina, la Alba Iulia în toamna aceluiaşi an. Totuşi, volumul de debut din 2009,
Dumnezeu n-a murit, epuzându-se, era
necesară o reeditare, astfel că în anul 2013 îmi apare şi ediţia a II-a, cu o
prefaţă de Prof. univ. dr. Terezia Filip, de la facultatea „1 decembrie 1918” din Alba Iulia. După debutul din 2009, a
urmat în anul 2010 volumul de poezii Urlet
de lumină, Editura Panfilius, Iaşi, prefaţat de către Prof. univ. dr.
Carmen Cozma, cea care mi-a şi devenit ulterior, profesor coordonator al tezei mele
de doctorat. În fine, cartea de eseuri Trăind
în iluzia superiorităţii va apărea într-o formulă mult mai şlefuită în anul
2014, la Editura Zona Publishers din Iaşi. Între timp, în anul 2012 la Avrig,
iese de sub tipar volumul de studii filosofice, Înapoi la raţiune. Introducere în ontologia lui Karl Raimund Popper,
care mi se pare de altfel şi cel mai riguros proiect de până acum. Un alt volum
de studii va fi şi Gândirea dogmatică în
gnoseologia lui Lucian Blaga, care va vedea lumina tiparului în 2014, tot la
Editura Gens Latina, Alba Iulia.
4. Ce personalitate (personalităţi), grupare
literară, prieteni, eveniment biografic etc., v-au influenţat viaţa ca om şi
scriitor?
În anii liceului
am participat cu entuziasm la cenaclul literar pentru tineret „Oblio”, al Bibliotecii Judeţene din
Botoşani, coordonat de bibliotecarul Iulian Modoveanu. Acesta a fost primul cenaclu în care am legat
multe prietenii şi în cadrul căruia, ca adolescenţi însetaţi de repere şi
valori autentice, ne prezentam deschis însemnările literare, dar şi motivaţia
de a continua visători pe acest drum. Cu domnul Iulian Moldoveanu am legat de
altfel o strânsă şi frumoasă prietenie, iar la ora de faţă colaborez cu
dumnealui la fondarea unui proiect uşor utopic pentru urbea botoşăneană,
Academia liberă Hiperboreeană. Deocamdată, activităţile acestei „academii” sunt
consemnate în revista „Luceafărul”. Tot în această perioadă, am participat la acţiunile Ligii Tineretului Creştin Ortodox Român (L.T.C.O.R), Filiala Botoşani. Aici am
cunoscut mulţi prieteni cu suflet care astăzi fie s-au călugărit, fi au devenit
buni profesori prin şcolile botoşănene.
Cu scriitorii botoşăneni am
luat legătura încă din anul 2005, pe vremea când aveau loc şedinţele aproape săptămânale ale cenaclul
literar botoşănean „Aici,
departe”, care cu timpul va mai purta încă două denumiri: „Constantin
Dracsin”, respectiv „Ion Pillat”.
Schimbarea deasă a numelui cenaclului denotă în fapt o căutare lăuntrică a
scriitorimii botoşănene, o fervenţă creatoare încă neaşezată pe un filon
ideatic şi estetic coerent, dar care reuşeşte să combată tăvălugul
capitalizării şi secularismul galopant al globalizării în care ne afundăm tot
mai mult. Ca majortatea mişcărilor literare moldave şi grupul „botoşănen” are
actualmente o evidentă latură „boemistă”. În cadrul acestui cenaclu am întâlnit
personalităţi nu doar scriitoriceşti, ci mai ales sufleteşti: inginerul şi
scriitorul Emil Iordache, poetul Vasile Iftime, poetul Dorel Gaftoneanu,
prozatorul Valentin Jantea, epigramistul Dumitru Monacu, profesorul Valerian
Ţopa, profesorul Cezar Florin Ciobâcă, profesorul Ciprian Voloc etc.
În ceea ce priveşte contactul cu viaţa culturală ieşeană, din perioada
studenţiei, marcante au fost activităţile cenaclului S.F. „Quasar”, coordonat
de Conf. dr. George Ceauşu, ale cenaclului „Mihai Eminescu” a Casei de Cultură
a Studenţilor din Iaşi, coordonat de scriitorul Emilian Marcu, ori cele ale salonului
de literatură „Zona +” , coordonat de către muzeograful Mirel Cană şi poetul
Paul Gorban, unde am lecturat piesa de teatru experimental Vicleanul Mamona. Dincolo de participările obişnuite la
activităţile ştiinţifice din cadrul facultăţii de Filosofie, cred că un eveniment important pentru viaţa mea culturală a avut loc în toamna
lui 2011, când împreună cu poetul Paul Gorban şi scriitorul Radu Vasile
Chialda, am colaborat la înfiinţarea Asociaţiei Culturale Zona Literară, precum
şi al revistei de atitudine şi cultură Zon@Literară, unde actualmente sunt secretar
de redacţie.
De asemenea, din anul 2009 sunt într-o strânsă legătură sufletească,
chiar dacă mai mult virtuală decât fizică, cu lumea scriitoricească
ardelenească, mai exact cu revista de cultură şi atitudine literară„Gând
Românesc”, din Alba Iulia, unde sunt şi membru de redacţie din 2011. Aş putea
spune că Ardealul a fost pentru mine, o adevărată rampă de lansare, întrucât
visele mele zburau pentru prima dată către cerul literaturii, chiar la
mormântul lui Lucian Blaga din Lancrăm. Liniştea metafizică pe care am simţit-o
când am ajuns pentru prima oară acolo, fiind singur cu propriile-mi vise,
inevitabil m-a obligat să scriu mai târziu studiul despre filosofia cunoaşterii
la Lucian Blaga.
5. Raportul dintre conştiinţă, politică şi
gândirea liberă, constituie o mare problemă a lumii contemporane. În aceste
condiţii, care este, după dvs., raportul dintre cetăţean şi scriitor, dintre
scriitor şi putere?
Şi în această
problemă a raportului conştiinţă – politică
- gândire liberă este posibil să se emită grave erori, de interpretare şi
atitudine în primul rând, de reflecţie şi de opinie ideologică asumată/sugerată,
în al doilea rând. Deobicei se asociază prea repede condiţia de scriitor cu cea
de conştiinţă şi gândire liberă, scriitorul ar fi astfel un fel de model
absolut al libertăţii de expresie/imaginaţie, al antipoliticului, al dizidenţei
permanente, al revoltei continue împotriva înregimentărilor sistemului, altfel
spus, scriitorul ar trebui să fie avangarda ideală a progresului unei societăţi
mereu deschise. Acest lucru este bun în măsura în care scriitorul înţelege
adevăratul sens al valorii libertăţii, căci, de cele mai multe ori, libertatea
este folosită ca şi pretext în afirmarea unor ideologii „corecte/incorecte
politic”, fără a se întemeia pe un sistem puternic de valori, chiar
destructurând radical vechile valori, negându-le, anihilându-le, ignorându-le.
Libertatea ca şi valoare antitradiţionalistă, ca libertinaj al mentalităţii ori
ca derapaj etic antisocial, cred că este o falsă libertate.
O gândire
liberă nu se poate dezvolta decât pe o bază critică a sistemului de valori,
însă libertinajul gândirii, sau mai grav, al trăirii, implică riscul unei
anarhii axiologice generatoare de crize spirituale, respectiv culturale, greu
de depăşit. Orice scriitor este şi cetăţean al unui stat, ori al unei uniuni de
state, prin urmare, libertatea sa nu se poate manifesta decât în limitele
acestei determinări. Cu toate acestea, scriitorul ar trebui să fie primul
cetăţean care să ghideze procesul normal al civilizării, să observe primul
eventualele derapaje social-politice, cele care vizează fie diminuarea
libertăţii, fie deculturalizarea programată a cetăţenilor, şi să atenţioneze
direcţiile greşite spre care se îndreaptă organismul social în ansamblu. În
contextul politic actual, intelectualul nu mai poate visa la metafora turnului
de fildeş: fie se implică activ ca îndrumător puternic de conştiinţe, fie cade
în mizeria irecuperabilă a unui sistem din ce în ce mai pervertit, devenind el
însuşi o unealtă a perversiunii. Scriitorii, fie ei filosofi, poeţi, prozatori
ori dramaturgi, ar trebui să fie primii care să menţină trează conştiinţa
publică a respectului pentru adevăr, libertate, moralitate, bună cuviinţă,
integritate... cu alte cuvinte, primii apărători a valorilor autentice. Trebuie
făcută o distincţie între puterea
scriitorului de a crea lumi posibile în orizontul deschis al culturii, şi scriitorul puterii, cel care închide
posibilităţile unei lumi mai bune în cupola unui sistem ideologic la care aderă
sau în care se manifestă deschis ori din umbră.
Puterea
scriitorului râmâne şi astăzi cuvântul, însă problema fundamentală este în ce
măsură luarea cuvântului, dobândirea libertăţii de rostire, are şi rostuire. Cu
alte cuvinte, în ce măsură vocea scriitorului, ca autor de valori, mai are
putere de influenţă în lumea societăţii tot mai deschise, dar mai ataşate de
„imediat” şi „securitate”, mai mult ca niciodată. O altă iluzie care se
perpetuează în zilele noastre este popularitatea
scriitorului, obsesia paranoică aproape de a ieşi în faţă, de a te face
cunoscut cu orice preţ, de a te impune pe piaţa culturii, de a te
instituţionaliza economic, social sau, mai grav, chiar politic. Toate acestea
sub ipocrita scuză a luptei pentru supravieţuire, într-o lume în care se
promulgă mereu aceeaşi lege a junglei culturale. În opinia mea, nu
popularitatea dată de mulţimea cititorilor, admiratorilor, adulatorilor etc,
reprezintă un atu al puterii
scriitorului, ci mai degrabă sinceritatea, simplitatea şi chiar virtuozitatea
exemplară a autorului. Altfel, cuvântul însuşi, ca armă principală a
scriitorului, riscă să devină nul într-o lume din ce în ce mai grăbită spre
relativizarea absolută a valorilor. Într-o astfel de lume, rolul scriitorului
nu va mai fi decât acela de uzurpator al tăcerii.
6. Literatura – la frontiera mileniului III. Din această
perspectivă cum apare, pentru dvs., literatura română contemporană?
Deja am trecut de frontieră, suntem la început de mileniu
III. Cu toate acestea, unii scriitori, mental şi spiritual se găsesc încă în
orizontul unei lumi de la marginea secolului al XX-lea, ba chiar unii nu au
ieşit nici măcar din a doua sa jumătate. Visează, trăiesc, gândesc şi iubesc
într-o „epocă de aur” a cărei amurg încă îşi arată razele, şi care într-o
ironie a istoriei îşi urmează nestingherit destinul, evident sub alte forme. Ahtierea
după premii şi distincţii literare, după recunoaşterea superiorităţii unui
scriitor faţă de altul, dar mai ales dihonia ilară manifestată nu doar între
colegii de breaslă, ci mai ales între generaţii, toate denotă starea de fapt a
literaturii române de azi.
Dacă e să ne luăm după teza blagiană a manifestării unei
matrici stilistice a culturii unei epoci, în funcţie de orizontul
spaţio-temporal dominant, cred că literatura română, dar nu nu numai, ci
întreaga cultură actuală, se manifestă sub impulsul „timpului cascadă”, în care privirile
se îndreaptă majoritar spre trecutul recent, însă nu spre recuperarea unor
valori pierdute în valurile învolburate ale acestuia, ci mai degrabă spre
ironizarea, damnarea, contestarea şi în cele din urmă uitarea unui alt trecut ceva
mai îndepărtat, dar în care spiritele înalte se pare că se regăseau cât de cât odată.
Mă refer la perioada interbelică văzută cumva în opoziţie cu trecutul recent
supradimensionat ca şi forţă distrugătoare a prezentului.
Se pare că literatura română contemporană a înţeles acest
mecanism subtil al evoluţiei culturii şi civilizaţiei, dar încă nu a găsit o
nişă de scăpare spre reaşezarea naturală a valorilor pierdute, prin urmare,
postliteratura ar fi singura variantă. Prin postliteratură nu trebuie să
înţelegem o etapă apocaliptică a culturii lirice, ci posibilitatea permanentă a
unui nou început. Altfel spus, în literatura română este valabil mereu principiul punct şi de la capăt, în care
fiecare individ apărut în minunata lume nouă a scriiturii, este obligat, pentru
a putea aduce ceva nou, să o ia de la 0 şi să anuleze practic tot ce s-a scris,
important sau nu, până la el. Mimetismul rizibil din interiorul poeziei
contemporane, spre exemplu, (mă refer aici la literatura excesiv pornografică,
dar şi la excesul de memorialistică intimă), în care nu facem decât să importăm
rebuturi culturale tocmai din teama de a nu fi retrograzi, exprimă limpede
fenomenul actual al postliteraturii. Mult famatul postmodernism, înţeles ca
precursor direct al modernismului, cred că e doar unul din multiplele posibilităţi
de manifestare a postliteraturii, aş putea spune că e doar un început al unui
nou început, ş.a.m.d. De fapt, se uită mereu un principiu universal al
culturii: în literatură, ca şi în celelalte arte ficţionale, în măsura în care „imaginarul” şi nu „realul” reprezintă categoria
centrală a lumii, orice este întotdeauna posibil.
7. Credeţi că există un timp anume pentru
creaţie sau este vorba despre un anumit „program” al scriitorului? La ce
lucraţi în prezent?...Pe când o nouă carte?...
Există fireşte acele momente revelatorii în care harul
creator se revarsă peste autor ca un act divinatoriu, însă există şi momente
când efectiv poţi sta ore, zile, săptămâni, luni sau chiar ani în şir în faţa
foii goale a manuscrisului, fără putinţa
de a adăuga ceva nou. Totuşi, de cele mai multe ori, harul vine în urma
unei munci istovitoare, după zeci şi zeci de încercări, variante, scheme ori
planuri de lucru. Referitor la ideea de program al scriitorului, cred că este valabilă
mai degrabă la scriitorii profesionişti, la cei care deja şi-au clădit un loc
binemeritat în templul literaturii, care au deja un stil şi un mesaj bine
conturat, ori care şi-au atins un număr important de cititori şi care, deci, nu
riscă prea mult în a-i dezamgi. Totuşi, nu cred că mai există meseria de
scriitor, a scrie devine din ce în ce mai mult un lux, viaţa şi problemele
nesfârşite ale ei transformă scriitura într-un risc existenţial. Timpul
scrisului presupune rupere din timpul acordat reţelelor de socializare,
familiei, ieşirilor în oraş cu prietenii, concediilor, abia dacă ne mai rămâne
timp pentru a ne informa cu privire la noutăţile editoriale, pentru a mai lua
pulsul culturii contemporane. Mai mult, din lipsa acută de timp există riscul
să devenim cel mult unicii cititori ai propriilor cărţi, criticii nu vor avea
de altfel timp de pierdut cu încercările tale minore. Sunt mereu alţi şi alţi „încondeietori”
care îşi aşteaptă entuziaşti rândul.
În prezent lucrez la o carte de dramatugie, piese de teatru
experimental într-un singur act, şi aş vrea ca până la finele anului să pot
scoate o nouă ediţie revizuită a studiului despre filosoful Karl Raimund
Popper. Sper ca în toamna acestui an să iasă deja de sub tipar un nou volum de
poezii, Văzându-mi noaptea, prefaţa
este deja făcută de către profesorul Cezar Vasilescu, aştept doar verdictul
editorului.
7 + UNU. În contextul celor afirmate, pentru a avea un
dialog mai direct cu cititorii noştri, selectaţi din opera dvs. un text care,
în linii mari, generale, să vă reprezinte.
POVESTEA UNUI ANTI-IDEOLOG
Când a venit Ioan
În pulberea pustiei,
În pulberea pustiei,
Lumina Duhului
A readus văzduhului
Mireasma veşniciei.
A readus văzduhului
Mireasma veşniciei.
Apoi,
Mântuitor-Cuvântul,
Pe Adam
Pe Adam
L-a ridicat din glie.
Şi dezlegând
Şi dezlegând
Blestemul Evei,
Călcâiul,
Călcâiul,
Chiar muşcat de şarpe,
I-aleargă acum,
Ca vântul,
Spre apa veşnic vie.
Spre apa veşnic vie.
Botoşani, 3 august, 2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu