“Destinul nu ni-l alegem în
schimb beneficiem din plin de opțiuni.”
1. Pentru un scriitor, destinul şi opţiunea sunt dimensiuni
existenţiale fundamentale. Ce rol au jucat (joacă) acestea în viaţa
dumneavoastră ?
• Destinul și opțiunea sunt două
noțiuni opuse. Sunt, cum de mai multe ori am afirmat, eu însămi un contrast.
Destinul nu ni-l alegem în schimb beneficiem din plin de opțiuni. În poezie
însă nu există opțiuni, ori e ori nu e, prin urmare destinul îmi definește
existența și îi las lui opțiunile care pe mine mă bulversează.
2. Istoria literaturii consemnează, uneori, arbitrar
momentul debutului unui scriitor. Pentru dvs., când credeţi că s-a produs (cu
adevărat) acest eveniment? Vorbiţi-ne câte ceva despre primele încercări
literare.
• Eu consider și astăzi, la deja 4
ani de la debutul publicistic că încă nu am debutat. Am publicat 3 volume de
poezie pe care dacă aș putea le-aș elimina din biografia mea, de care nu mă mai
pot apropia, pe care nu le-am mai deschis de la publicare, consider că acele
volume nu au fost decât încercări literare personale care ar fi trebuit să
rămână în sertar. Dar cum bine se spune fiecare carte se salvează singură, ele
reprezintă, independent de mine, o parte din ceea ce am fost, reprezintă drumul
către formarea la care încă lucrez.
3. Care a fost drumul până la prima carte ?
Scriu din adolescență, dar mi-au
trebuit cel puțin 10 ani să public. Nu a fost un drum anevoios cum ar fi
trebuit să fie, dacă ar fi fost mai greu aș fi fost poate mândră azi de prima
carte. Nu mă dezic de ea, nu mă dezic de nimic din ce am scris dealtfel,
dimpotrivă, dar s-ar fi putut mai bine.
4. Ce personalitate (personalităţi), grupare literară,
prieteni, eveniment biografic etc., v-au influenţat viaţa ca om şi scriitor?
• Nu prea mulți au fost aceia care
m-au influențat. De fapt nici nu m-a influențat nimeni în ceea ce scriu, am
avut însă parte de sprijinul și încrederea unui mare poet, Traian T Coșovei.
M-a criticat când trebuia dar a plecat prea devreme. Sper să nu-l dezamăgesc de
aici.
5. Raportul dintre conştiinţă, politică şi gândirea liberă,
constituie o mare problemă a lumii contemporane. În aceste condiţii, care este,
după dvs., raportul dintre cetăţean şi scriitor, dintre scriitor şi putere?
• Din punctul meu personal de vedere
nu există nici un raport între politică, gândire liberă și conștiință. E așa:
ori ai conștiință și gândești liber ori faci politică. Eu nu fac și nu știu
nimic despre politică. Scriitorul este un cetățean pe care fragilitatea îl face
puternic.
6. Literatura – la frontiera mileniului III. Din această
perspectivă cum apare, pentru dvs., literatura română contemporană?
• Vie. Dacă știi ce și pe cine să
citești.
7. Credeţi că există un timp anume pentru creaţie sau este
vorba despre un anumit „program” al scriitorului? La ce lucraţi în
prezent?...Pe când o nouă carte?...
• Nu, nu există un anumit timp
pentru creație. Cel puțin nu în poezie. Ea nu poate fi programată. Vine când
vrea. Cel puțin așa vine la mine.
Lucrez la o nouă carte care sper să
consemneze adevăratul meu debut. Sper să apară în Noiembrie. Editura
Brumar.
Faculataiv :
7 + UNU. În contextul celor
afirmate, pentru a avea un dialog mai direct cu cititorii noştri,
selectaţi din opera dvs. un text care, în linii mari, generale, să vă
reprezinte. Vă mulţumesc pentru înţelegere.
istoria tristeții
ce rămâne dintr-o noapte frumoasă
o noapte rece pe străzile unui oraș
luminat de tristeți
frig și singurătate
rămâne
poate o amintire ce ține loc de
atingeri
poate cuvintele nespuse
poate tăcerea lucrurilor mici
care atârnă acum de trupul meu
și nu mă pot înălța din zăpezi
nu mă pot desprinde de acest zid ce
îmi umbrește blândețea
rămâne poate iluzia că avem dreptul
să fim fericiți
că ne putem îmbrățișa
fără să ne ucidem gândurile
că ne putem îndrăgosti ca și cum am
fi banali
rămâne bucuria
imaginea celuilalt
ca o poză făcută pe întuneric
doar atât
nimic altceva ce ne-ar putea
desăvârși
nimic altceva ce ne-ar putea aduce
împreună
îmi este frig
cu înfrigurarea nu poți decât să
înspăimânți apropierea
cu tandrețea nu poți decât să
îndepărtezi
ce rămâne dintr-o apropiere
poate doar tremuratul mâinilor
poate doar imaginea noastră într-o
lume plină de cruci și zăpezi
singuri
mai singuri decât toată singurătatea
la care ne încălzim mâinile
Ibăneşti, Botoşani, 2015
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu