Pagini

Acesta este un Blog cu şi despre scriitorii români contemporani.

vineri, 30 octombrie 2015

Cristina Prisacariu Şoptelea























“După părerea mea, nu există un timp anume pentru creație. Așa cum nu există un timp anume pentru lumină. Cel puțin eu nu pot scrie după program. Poezia cuvintelor mele vine și pleacă după bunul ei plac. Dar este mereu acolo și uneori răbufnește ca un vulcan, acoperind cu lava fierbinte a cuvintelor orice altceva. Atunci știu că va fi o carte.”


1. Pentru un scriitor, destinul şi opţiunea sunt dimensiuni existenţiale fundamentale. Ce rol au jucat (joacă) acestea în viaţa dumneavoastră?

Destinul și opțiunea – două dimensiuni existențiale, da, dar pe care cred ca le ”jucăm” fiecare după propriile noastre puteri, conștient sau inconștient. Destinul ne este hărăzit. Și am simțit asta atunci cănd am vrut să renunț la scris, la tot ce însemna ”culturalul”, cu grupuri și grupulețe. Până la urmă s-a dovedit că perioada respectivă a fost doar o perioadă de pauză, de întrebări și răspunsuri, de acumulări și  validare a echilibrului.

2. Istoria literaturii consemnează, uneori, arbitrar momentul debutului unui scriitor. Pentru dvs., când credeţi că s-a produs (cu adevărat) acest eveniment? Vorbiţi-ne câte ceva despre primele încercări literare.

Primele încercări au fost de prin școala generală, când organizam sebări școlare și alte evenimente ce implicau program artistic, recitări, etc. Îmi amintesc cu mare plăcere când, la serbarea de la sfărșitul clasei a VI-a  am citit o povestioară despre câțiva adolescenți, am schimbat  toate personajele, am adus tot ce se petrecea acolo în clasa mea, am regizat sceneta și am jucat rolul principal (bineînțeles!). Asta m-a ajutat enorm să-mi înving timiditatea exacerbată de care sufeream. Ce succes am avut! Și am realizat atunci cât de simplu este să faci oamenii fericiți cu o idee de-a ta, cu ceva de la tine putere, ceva din tine. Tot în aceea perioadă participam cu diverse articole la Cutezătorii – aveam cele mai multe diplome primite tam-nesam la școală, diriginta mea era tare încăntată! Toate acestea veneau pe fondul unor lecturi făcute în vacanțe, dezordonate dar multe-multe. Cu poezia a fost puțin altfel: profesorul de română din gimnaziu ne dădea o temă la fiecare nou poet pe care-l preda la oră: scria un vers pe tablă și, până la ora următoare, trebuia să știm poezia din care făcea parte versul respectiv, anul apariției și alte informații pe care le puteam găsi. Era un joc ce m-a prins foarte tare, citeam poezie toată ziua. Nu pot decât să-i mulțumesc domnului profesor Oniciuc pentru ”întoarcerea spre poezie”. Apoi, în liceu a fost întâlnirea cu d-nul profesor Bișoc. Un mare tip, la orele lui aproape nu respiram, să nu pierd un cuvânt din ceea ce ne povestea, pentru că ceea ce ne spunea el nu găseai în nici un manual din România neagră a anilor 80. Cumva, s-a prins că scriu poezie. Și în timpul unei ore a citit în fața  clasei câteva poezii de-ale mele. Am considerat asta primul meu premiu câștigat.
Debutul oficial s-a produs cu un grupaj de poezii în Suplimentul Caiete Botoșănene al revistei Ateneu - Bacău, apoi a venit primul premiu oficial, căștigat la Bistrița, Bistrița, cea mereu plină de poezie și de care mereu mi-e dor.

3. Care a fost drumul până la prima carte?

Drumul până la prima carte a început cu premiul de debut acordat de editura Moldova din Iași la concursul ”Porni Luceafărul…” în 1993. Dar nu am avut un dialog constructiv cu editura și cartea nu a mai apărut. De fapt în scurt timp editura a dispărut. Volumul premiat a văzut lumina tiparului zece ani mai târziu, la insistențele lui Gellu Dorian, cu titlul ”Singuri cum stăm”. 

4. Ce personalitate (personalităţi), grupare literară, prieteni, eveniment biografic etc., v-au influenţat viaţa ca om şi scriitor?

Cei care trebuie trecuți pe această listă sunt atât de mulți încât mi-ar lua zile întregi de muncă.
Primul care mi-a citit poeziile a fost un tip din Brașov, director de librărie, care se pare că, în calitate de unchi avea o mare trecere în toată familia Și a hotărât – la una din întâlnirile noastre de familie – că ”fata asta are ceva al ei, trebuie să scrie”. Citise primele mele încercări, eu aveam mari emoții atunci, pentru că era un tip cult, publicase deja, se cunoștea cu mulți scriitori. Am răsuflat ușurată, consideram primul pas făcut. Și am continuat să scriu.
Dar cel care mi-a deschis ochii și m-a pus cu adevărat la munca de Sisif a poeziei a fost Emil Iordache. Dumnezeu să-l aibă în paza lui, acolo sus! Era prin ”85, citise câteva poeme de-ale mele și mă privea circumspect. El a fost cel care, prima data când m-a văzut, mi-a dat lucrare de control! Mi-a pus în brațe căteva cărți de poezie și a cerut dovadă scrisă. Am făcut câteva recenzii pentru care cred că am luat notă de trecere. Cu Emil Iordache am lucrat efectiv pe text, cu tăieturi și contraziceri, cu nervi și multe țigări fără filtru. Pe el nu-l puteai fenta. A fost singurul și cel mai adevărat ”curs de scriere creativă” pe care l-am făcut. A fost un prieten adevărat care a crezut în mine și care m-a ajutat să mă regăsesc de căte ori rătăceam drumul.
Nu vreau să nu amintesc pe câțiva din cei ce-mi sunt aproape în viața cu poezie și nu numai. Liviu Șoptelea - a doua mea conștiință, omul fără de care rămâneam doar mama unui copil bun, Theodor Damian, prietenul și păzitorul cărților, care mă ceartă tot timpul și-mi contabilizează timpul scrisului, Gellu Dorian - prietenul tuturor, cel fără de care poezia nu găsea drumul prin Botoșani, care ne adună și ne nășește pe toți, fără măcar să ne dăm seama de asta. Și mulți, mulți alții, prieteni cu care mă întâlnesc în casa frumoasă a poeziei.

5. Raportul dintre conştiinţă, politică şi gândirea liberă, constituie o mare problemă a lumii contemporane. În aceste condiţii, care este, după dvs., raportul dintre cetăţean şi scriitor, dintre scriitor şi putere?

Între cele două fațete, cetățean și scriitor, exisță o linie atăt de fină, încât uneori este insesizabil călcată. Dar din istoria recentă ne parvin câteva nume de scriitori aserviți puterii, care au făcut doar deservicii semenilor lor, poporului în general. Eu, personal, nu sunt înscrisă în nici un partid politic. Dar sunt convinsă că puterea conștiinței celor ce se exprimă prin artă – oricare ar fi aceasta: dans, poezie, teatru, pictură, muzică, street-art – este o mare forță, peste care puterea nu va trece niciodată cu ușurință. Oamenii puterii vin și pleacă, dar vocea unui mare artist va rămâne totdeauna în conștiință, va fi mereu deschizătoare de drumuri.

6. Literatura – la frontiera mileniului III. Din această perspectivă cum apare, pentru dvs., literatura română contemporană?

Ca o minune, mereu schimbătoare și nouă mereu. Cu amendamentul că internetul ne pune sub ochi milioane de poeme, mii de poeți apăruți și dispăruți, cu viteza luminii. Nici nu avem timpul fizic necesar și nici posibilitatea de a citi tot ce apare în presa scrisă sau on-line. Mă rezum la a citi poezia prietenilor mei. Și, bineînțeles, marea literatură. Cunosc poeți din ”noul val” și îi citesc cu hotărâre și deferență, Am descoperit cu surprindere în fiul meu adolescent un poet al mileniului III, al poeziei care ne ajunge din urmă, cu viziune și spirit nou.
Însă, doar istoria va hotărâ ce va fi fost literatură și ce nu.

7. Credeţi că există un timp anume pentru creaţie sau este vorba despre un anumit  „program” al scriitorului? La ce lucraţi în prezent?...Pe când o nouă carte?...

După părerea mea, nu există un timp anume pentru creație. Așa cum nu există un timp anume pentru lumină. Cel puțin eu nu pot scrie după program. Poezia cuvintelor mele vine și pleacă după bunul ei plac. Dar este mereu acolo și uneori răbufnește ca un vulcan, acoperind cu lava fierbinte a cuvintelor orice altceva. Atunci știu că va fi o carte. Când lucrez la o nouă carte nu mai există nimic în jurul meu, totul este acoperit de cuvinte scrise. Zboară foi și capete de hârtie prin toată casa, din laptop curg listările pe care le arunc apoi la gunoi, căutând alte culori ale cuvintelor. O nouă carte? Hm, semnele se văd.

7 + UNU. În contextul celor afirmate, pentru a avea un dialog mai direct cu cititorii noştri, selectaţi din opera dvs. un text care, în linii mari, generale, să vă reprezinte. Vă mulţumesc pentru înţelegere

nici  un  semn dinspre dansul acesta senil

al aşteptării cum nici un semn nu vine dinspre oglinzile depărtate
oglinzi învelite în pânza transparentă
ţesută de Penelopa în tinereţe – privesc peste umeri
cum vin în urma mea puzderie de ceţuri
aprinse din zăpezi – iarna asta e pe sfârşite – te bucură deci
eu sunt o Fata Morgana urbană peste care trec
imagini desprinse din programul tv al acestei săptămâni
se derulează din ce în ce mai repede peste ochii mei închişi
peste mâinile mele uscate
peste picioarele mele reci
peste ochii mei părăsiţi la uşa unui fotograf

nici un semn dinspre dansul acesta regizat
pentru eternitatea unei pelicule din ceaiuri răsar
aburii unor imagini ce se leagă într-un film
documentar despre filozofii ce umblă pe străzi descheiaţi la pantaloni
şi despre poeţi ce scriu filozofii ieftine
de cabaret.



 

Octombrie, 2015, Botoşani

















Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu