«Dacă aș vrea să mă alint aș spune că
poezia îmi vine ca o revelație din Steaua Sirius, sub formă de dicteu, prin
bosonul lui Higgs, cuanta divină în nopțile cu lună plină, la ora opt din
săptămână, cu deviație de paralaxă, fix prin chakra sahasrara, în moalele
capului și staționează în pineală, înțelegeți?! E chestie de algebră booleană,
de 0 și 1, adevăr au fals, e simplu, nu?! Dar nu fac asta . Fiindcă poezia e
Poezie, vine sau nu vine. În rest, e neuron de inimă.»
1.
Pentru un scriitor, destinul şi opţiunea sunt dimensiuni existenţiale
fundamentale.
Ce
rol au jucat (joacă) acestea în viaţa dumneavoastră?
Îmi place să cred că sunt o entitate spirituală care locuiește, temporar, acest trup și atunci
lucrurile se simplifică: destinul este opțiunea
lui Dumnezeu sau a entităților superioare mijlocitoare care au decis dharma
mea în această reîncarnare.
Simt, uneori, că locuiesc salcâmi.
În plan teluric am doar senzația că am optat, în fond alegerea ține de egoul pe
care am decis deja să-l dărâm cu târnăcopul, de când mi-am dat seama că este
zidul de beton care mă separă de frumusețea pură și simplă a lumii în care mi-a fost dat să locuiesc.
Despre destin nu știm nimic, doar speculăm. Despre
opțiuni știm că zicem cum că le facem,
ne bucurăm sau ne întristăm, ne asumăm sau nu, dar lucrurile curg oricum, de la
sine.
Am predat și povara asta lui Dumnezeu. Mă simt din
ce în ce mai bine.
Am timp să observ zborul unei libelule peste
oglinda lacului și să mă concentrez pe imaginea ei din oglindă.
În rest, las neuronii
inimii să facă opțiunile necesare împlinirii destinului.
2.
Istoria literaturii consemnează, uneori, arbitrar momentul debutului unui
scriitor.
Pentru
dvs., când credeţi că s-a produs (cu adevărat) acest eveniment? Vorbiţi-ne câte
ceva despre primele încercări literare.
Până la primele încercări literare, mi-a ”setat”
bunica memoria cu”cățeluș cu părul creț…” și ”somnoroase păsărele…” Asta știa,
asta făcea draga de ea.
Mama și tata au adăugat și muzica…” intră lună pe
fereastră/intră-n odăița noastră…”.
Au urmat :doamna învățătoare și doamnele
profesoare de limba română.
„Luceafărul„ mi-a căzut la bac. Superb.
M-au cutremurat „nenăscuții câini pe nenăscuții
oameni cum îi latră„ și în final am simțit „în grupurile apei un joc secund mai
pur„.
Ca orice copil neîmpăcat cu inefabilul, am scris
prima poezioară prin clasa a V-a ; se numea ”Grănicerul” și mi-a fost
inspirată de discursul muzeografului de la Castelul Hașdeu (din orașul natal ,
Câmpina) care, cu prilejul unei vizite tematice la muzeu, ne-a vorbit despre
Basarabia și Hotinul lui Bogdan Petriceicu. Așa am aflat că Basarabia e pământ
românesc.
La scurt timp, doamna profesoară de limba română
,Maria Oprea, poetă și inițiatoare a unui mic cenaclu școlăresc, ne-a dus la o
serată literară susținută în cadrul Cenaclului de la Ploiești, ocazie cu care
am primit și primul volum de poezie cu autograf de la poetul Nicolae Breb
Popescu (lansase volumul ”Capcana Herminei”).
Atât de emoționat am fost încât, după ani, am
înțeles că era emoția seminței ce
încolțește.
Plecarea subită a doamnei profesoare (de la
catedră) a lăsat un gol imens.
Am încercat să-l umplu prin anii de liceu, dar
n-am reușit decât să compun rime pentru piesele folk pe care le interpretam la
chitară cu ocazia „ceaiurilor dansante„.
Am continuat, timid, în armată, făceam câte o
agapă cu alți camarazi pasionați de muzică și poezie, având parte și de niște
ofițeri culți care ne încurajau și ne ajutau să ținem reprezentații la Casa
Armatei din Focșani.
În anii studenției, amatorismul s-a ținut de capul
meu.
Toți trecem puntea amatorismului, dar uităm asta,
ne place să ne construim mitul ”geniului” care apare brusc, din neant, rezultat
al exploziei unei super-nove sau măcar a unui fulger globular. O altă farsă a
egoului, nu?!
Ca profesor de matematică, o perioadă am uitat de
litere, până când răcoarea abstracțiunilor m-a trimis la plajă, cu cartea în
mână, sub umbreluța de soare.
Venirea la Botoșani a făcut din mine poetul provincial de azi.
În provincia lui Eminescu.
Mi-e greu să consemnez debutul…debutez tot timpul,
chiar și arbitrar.
Primul debut a fost intempestiv, miniatural și
caricatural deopotrivă, în revista didactică Colloqvium a Casei Corpului
Didactic din Botoșani ( redactor șef Augustin Eden), pe ultima pagină, acolo
unde se pune degețelul cu amprenta glandei parotide.
Al doilea debut s-a vrut „fulminant„ în Gazeta de
Botoșani (fostul Clopotul);
la pagina culturală, poeta Lucia Olaru Nenati a scris câteva rânduri
„profetice„ despre mine, ceva despre ”zăcămintele aurifere din nisipurile
mișcătoare”. Acest lucru mi-a hrănit mult timp paranoia, dar m-am vindecat.
Ultimul debut s-a consumat la rubrica Trăsurica
din Parnas din revista Timpul de la Iași, cu un grupaj prezentat de poetul Dan
Giosu. Era o parte din răsplata pentru un premiu obținut. La ultimul debut țin
cel mai mult, deși ultimul nu va fi cel din urmă, încă mă pregătesc pentru ziua
cea mare.
Acum aș debuta altfel: cu toate cărțile scrise și
nescrise, antologic, magistral, înainte de moarte ca să zic, așa, cu modestie.
3. Care
a fost drumul până la prima carte ?
Îmi propusesem să editez o culegere de matematică,
împreună cu câțiva colegi de breaslă.
Nu am mai făcut-o întrucât, ca urmare a obținerii
premiului editurii Moldova din Iași (1995) la Concusul Național de Poezie „Porni
Luceafărul…„ , mi-a apărut primul volum de poezie, „Cameră cu păianjen„ (1996).
Volumul era compus din poeme scrise până în 1995.
Drumul a fost unul normal pentru un „călător
astral„: la început bați câmpii, vezi pădurea chiar dacă nu o vezi din cauza
copacilor, îți faci curaj, intri în ea, cu ochii pe copaci și crengile în ochi nimerești
o cărare, ajungi într-un luminiș, urmezi o potecă bătătorită spre un gărduț, zărești
portița, îți vine să faci cale întoarsă dar, din curiozitate, intri în curte, vezi
căsuța, urci treptele pe prispă, te concentrezi pe clanța ușii, o prinzi
voinicește de parcă ușa nu se va deschide niciodată, transpiri, îndoială,
frică, deznădejde, curaj nebun, deschizi ușa și realizezi stupefiat că n-ai
plecat niciodată de acasă.
Așa am ajuns,
filozofic, la prima carte.
Practic am ajuns astfel: prin anii `90 regretatul meu companion în ale matematicii și
liricii, profesorul Florinte Catargiu, m-a invitat să particip la Cenaclul Poesis
al Casei Tineretului din Botoșani, condus de poetul Val Guraliuc.
M-am dus, inițial, mai mult la hoha, pe post de
chibiț la lecturat poeme, întrucât locuiam lângă stadionul municipal și nu
iubeam fotbalul, un joc „agresiv„ pentru mine.
Acolo i-am cunoscut pe ziariștii Viorel Ilișoi și
Florentin Florescu (erau pentru mine ca Păcală și Tândală, doi comici prin
excelență, dar bine plasați în ale ”criticii de întâmpinare”), pe poetul
Nicolae Corlat și alții.
Din chibiț ajungi jucător dacă cineva te aruncă în
teren și-ți mai pune și mingea la picior, te simți obligat s-o lovești. M-am
trezit însă brusc, portar, primind multe mingi în freză și plex (tocmai vă
spuneam că football-ul e un joc agresiv) până am devenit arbitru.
Am primit și un premiu, la Concursul local de
poezie „Pe aripi de lumină„ , fapt care m-a dedat la gustul diplomelor de
carton. Bune de înrămat. Nici la vreo medalie nu aș fi spus nu. Bune de pus pe
pernuța de catifea, la final, în urma dricului.
Prin anii ’92, Nicolae Corlat, Viorel Ilișoi și Florentin Florescu m-au propus
președinte al Societății Culturale „Agora„ din Botoșani, fapt care m-a
determinat să sar de pe mal în apă, direct în cap, fără să iau în calcul
eventualele stânci subacvatice.
Am cunoscut în perioada 1992-1994 pe cei mai mulți
aspiranți, scriitori în devenire și scriitori consacrați, pe metru pătrat, grație
organizării Taberelor de creație literară „Agora„ , la Agafton, pe meleaguri
eminesciene.
Am intrat în lumea bună :Emil Iordache, Horațiu
Ioan Lașcu, Gellu Dorian, George Vulturescu, Cristian Bădiliță, Dan Lungu, Nicolae
Corlat, Nicolae Leahu, Emilian Galaicu Păun, Petre Popa, Liviu Uleia, Cristian
Pohrib, Dan Vâță și mulți alții, de la care am învățat că poezia îți ia în
gestiune sufletul așa cum Dumnezeu e gestionarul destinului tău, chiar dacă tu
crezi că ai un oarecare drept de proprietate.
Acest fapt, în acord cu ”smerenia” pe care ți-o
conferă matematica, m-a determinat să pornesc la drum „în ascultare„ , trecând
grupajele de poeme prin furcile caudine ale Concursului Național de Poezie
„Porni Luceafărul...„ , apoi să realizez o selecție finală a poemelor
reprezentative, cu aportul lui Horațiu Ioan Lașcu, Florinte Catargiu, Cristian
Bădiliță, Dan Lungu (undeva prin ’94, într-o seară
romantică, pe nocturnele lui Chopin, îi invitasem pe băieți la mine acasă, îi
înarmasem cu câte un pix roșu, îi rugasem să treacă steluțe în dreptul poemelor
pe care le considerau purtătoare de valoare artistică, iar pe cele de cinci
stele, că atâta avea și coniacul de pe masă, le-am dactilografiat la mașina de
scris Olympia), pe care le-am prezentat sub forma volumului „Cameră cu
păianjen„ premiat de Editura Moldova din Iași, la Concursul Național „Porni
Luceafărul...„ (1995).
Acesta a fost
practic, tehnic, drumul spre
prima carte pe care nu știu câți au citit-o, dar eu mi-o recitesc și acum.
Fiindcă îmi place.
4.
Ce personalitate (personalităţi), grupare literară, prieteni, eveniment
biografic etc., vau influenţat viaţa ca om şi scriitor?
Evenimentul care m-a așezat la masa de scris, cu
gândul că fac ceva esențial, a fost decesul prematur al mamei mele.
În acel ianuarie geros, de bobotează, când soarele
cu dinți apunea, întors de la înmormântare, mă obseda imaginea țintirimului pe
care îl vedeam altfel, ca o locuință pregătită unde te duci nepregătit.
Deci sunt lucruri care vin pur și simplu. Ca
Poezia.
Sunt stări care te cuprind pur și simplu. Ca
Poezia.
Sunt momente în care pur și simplu ești ce nu
crezi că poți fi. Ca Poezia.
Pur și simplu am intrat în camera mea, fără mine,
am luat un caiet și condeiul a început să-mi redea pacea de dincolo de omenesc.
Ca Rugăciunea.
Și Poezia, ca o rugăciune, mi-a influențat viața.
Pur și, mai ales, simplu.
Dar și rugăciunea se face pe genunchi, pe brânci,
oricum trebuie s-o muncești și să te muncească.
Dacă aș vrea să mă alint aș spune că poezia îmi vine
ca o revelație din Steaua Sirius, sub formă de dicteu, prin bosonul lui Higgs, cuanta
divină în nopțile cu lună plină, la ora opt din săptămână, cu deviație de
paralaxă, fix prin chakra sahasrara, în moalele capului și staționează în
pineală, înțelegeți?! E chestie de algebră booleană, de 0 și 1, adevăr au fals,
e simplu, nu?! Dar nu fac asta . Fiindcă poezia e Poezie, vine sau nu vine. În
rest, e neuron de inimă.
În ce privește influența… atunci când se mișcă
energiile în tine, Universul îți trimite toate cele necesare interferenței
ideale.
După cum aminteam, Botoșaniul a fost locul ales
pentru conectare la poezie. Nu eu am ales și nici nu contează cine.
Lucrurile se fac individual, dar în gașcă, adică
cu oameni și pentru oameni. Nimeni nu se duce în pădure când s-au cules toate
murele și le ai în piață, sub nas, decât dacă e dus cu căpuțu. Am găsit în agora tot ce-mi trebuie: oameni, idei,
cărți, prieteni, poeți, poezii. Da, sunt un tip de gașcă .Am o gașcă mare
fiindcă empatizez ad-hoc. Cum apare un iubitor de frumos, dacă mai are în umbră
și un caracter minunat mă pălește brusc empatia. Nu sunt suspicios, nu fac fițe
de cine mi-s io în fața mea, nu spăl varză, nu iau în tăbarcă, nu am interese
ascunse. Pur și simplu mă bucur. Împărtășesc preaplinul inimii. Din neuronii
ei.
Și mai ales încerc să descriu hohotul de râs pe înțelesul tuturor.
Am să trec în șir indian, poate și cronologic, pe
cei care au contribuit, nu contează cu ce și cu cât, la „halul„ în care am
ajuns, poetic presupun: Radu Căjvăneanu, George Manovici, Dumitru Țiganiuc,
Augustin Eden, Lucia Olaru Nenati, Florinte Catargiu, Val Guraliuc, Viorel
Ilișoi, Florentin Florescu, Nicolae Corlat, Horațiu Ioan Lașcu, Cristian
Bădiliță, Dan Lungu, Cristian Pohrib, Dan Vâță, Nicolae Leahu, Petrică Popa, Emilian
Galaicu Păun, George Luca, George Vulturescu, Liviu Antonesei, Dan Giosu ,
Nicolae Panaite , Mircea A. Diaconu ,Adrian Alui Gheorghe , Cassian Maria
Spiridon, Lucian Vasiliu, Marius Chelaru, Vasile Spiridon, Petruț Pârvescu,
Stelorian Moroșanu, Victor Teișanu, Maria Baciu, Lucian Alecsa, Constantin
Bojescu, Ciprian Manolache.
Din enumerare lipsesc trei personalități: poetul
Cezar Ivănescu, cel de la care am învățat verticalitatea rostirii, niponologul Florin
Vasiliu care m-a inițiat, încurajat și susținut în arta scrierii de haiku și
cel din urmă, care este cel dintîi pentru foarte mulți confrați ajunși la
maturitate, poetul Gellu Dorian care nu s-a erijat în „păstor„ , deși a
păstorit turme. Mai degrabă poate purta atributul de „naș„ de botez pentru
mulți poeți din provincia Botșanilor lui Eminescu, printre care se numără și
subsemnatul.
Deși nu sunt de pe aceste coclauri ,sunt un
câmpinean care aparține meleagului poetic botoșănean.
Să se consemneze asta, rog exegeții.
5.
Raportul dintre conştiinţă, politică şi gândirea liberă, constituie o mare
problemă a lumii contemporane. În aceste condiţii, care este, după dvs.,
raportul dintre cetăţean şi scriitor, dintre scriitor şi putere?
Între conștiință și politică există clar, în
prezent, un raport de inversă proporționalitate. Gândirea liberă vine din
scăfârlia ta. O ai sau nu o ai. Scăfârlia, evident.
Scriitorul e cetățean, nu tot cetățeanu e scriitor
și de aici bănuim posibila oftică. Rezolvabilă dacă sistemul de învățământ ar
fi lăsat să se miște în curent continuu, nu alternativ sau, mai rău, în
surtcircuit.
Puterea e trecătoare. Se termină, undeva, cândva. E
sortită imploziei, chiar cu efect întârziat.
Puterea condeiului (a leptopului ca substitut) e
veșnică. Cu o condiție. Să fie reală, nu virtuală. Bazată pe adevăr. Poetic, în
speță.
6.
Literatura – la frontiera mileniului III. Din această perspectivă cum apare,
pentru dvs., literatura română contemporană?
Îmi place să citesc-recitesc autori români. Poeți
în special. Și asta vine din faptul că româna e singura limbă pe care o înțeleg
mai bine decât celelelalte (pe care nu le înțeleg decât parțial-de loc). Sunt
patriot. Deci citesc ce pot.
Tema contemporană e dintotdeauna: dragostea. Acum
îmbracă forme diforme. Se scrie mult, cu dragoste și jale, uneori cu miez și
foc. În special sunt mult mai mulți îndrăgostiți de organele ”vitale”, cele
care fac diferența ying-yang. Se caută… ca dintotdeauna ”cuvântul ce exprimă
adevărul”, dar adevărul se lasă și el căutat.
Cu toate cele ce sunt, avem cu ce și cu cine ne
mândri. Suntem mulți. Aparent necunoscuți, dar se va ști .La momentul potrivit.
Cred în izvorul nesecat al inimii poporului meu.
7.
Credeţi că există un timp anume pentru creaţie sau este vorba despre un anumit
„program” al scriitorului? La ce lucraţi în prezent?...Pe când o nouă carte?...
Creație e atunci când ”îți vine”. Evident, poți
face și ”program” cu cât, cum și ce ți-ar place să-ți vină… iar în timp ce
lucrezi la ”program” constați că-ți vine pur și simplu. Trebuie să te bucuri de
acel moment, să mulțumești și să te rogi să-ți mai vină. Apoi să aștepți
liniștit, ca și când ți-a venit.
7 + UNU. În
contextul celor afirmate, pentru a avea un dialog mai direct cu cititorii noştri,
selectaţi din opera dvs. un text care, în linii mari, generale, să vă
reprezinte. Vă mulţumesc pentru înţelegere.
SPASME
GALANTE
Îmi place să lustruiesc din sticlă mărgele
să mă joc primul de probă cu ele
apoi să ți le arăt
inocent
să-mi zâmbești cu ochii închiși
cuprinsă de o dulce candoare
precum ai fi fost violată în somn
misterios și constant de un lotus
în floare
să rămîi suspendată în poemul nescris
ca o fantasmă repetată în vis
șiragul de perle să-ți joace pe sân
glob de cristal
lustruind amăgire
dimineața ne-nțeapă ca o furnică
și ne desparte
pripită
vezi draga mea acum te-ai convins
poemul acesta întocmai
l-am scris
Octombrie, 2015, Botoşani
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu