“… de foarte
timpuriu mi-a fost clar (şi semnalat nu foarte fericit) că sunt alcătuită de o
aşa manieră incât să nu mă potrivesc nicăieri, hipersensibilitatea şi
inadaptarea obligându-mă la dorinţa manifestă de a înfrumuseţa şi limpezi lucrurile (toate), de a trăi alte
vieţi, pentru că, evident, a mea îmi era insuficientă exact din punctele de
vedere care contau cel mai mult.”
1. Pentru un scriitor, destinul şi opţiunea sunt
dimensiuni existenţiale fundamentale. Ce rol au jucat (joacă) acestea în viaţa
dumneavoastră ?
1. Cinstit, riguros şi sintetic: mă tem
că amândouă joacă roluri covârşitoare, mai mult, au episoade componente cu
influenţă iremediabilă şi posibilitate
de control 0. E de ajuns să te gândeşti la Arthur Rimbaud
sau la Octavian Paler pentru doar două
exemple in care destinul şi opţiunea au lucrat în concurenţă, în mod atât
diferit şi cu efecte aproape paradoxale: primul, copil teribil al plenarei
literaturi franceze de secol XIX, işi creditează pornirea lirică şi şi-o
manifestă aproape instantaneu
efervescent, vibrant, genial si definitiv
pană la vârsta primei tinereţi, după care va alege să se ocupe de orice altceva
decât de literatură; cel de al doilea, deşi conştient de potenţialul său,
optează, după cum însuşi mărturiseşte, să îşi întemeieze îndoielile pe
pierderea servietei cu manuscrise intr-o librărie, respectiv să amâne sub acest pretext expunerea prin
debutul in volum către 46 de ani, vârstă cel puţin matură.
Păstrând proporţiile (mari) şi mutând tot
ce e de mutat, amândouă dimensiunile
mi-au dat de furcă de timpuriu, cu greu
reuşind să le echilibrez la
răstimpuri. Dacă prin destin inţeleg cumulul acela de atât de multe (disponibilitate sufletească, inteligenţă
artistică, spirit critic constructiv, ochi ager, vocaţie pănă la urmă, talent)
şi de atât de şi mai multe (ultimele de
neexplicat şi de neenumerat, dar care fac irepetabile capodoperele), prin
opţiune nu văd decât asumarea tuturor celor de mai sus întru acumulare reală,
raportare demnă şi justă la valoare autentică,
validarea tuturor trăsăturilor de caracter care dau reprezentarea
personală a artei , ba chiar formaţie de specialitate, acolo unde asta e
posibil, fără ca nimic din toate acestea să dea vreo reţetă completă în vreun
sens sau altul. Un soi de mers pe sârmă, cu marele risc de a cădea.
Revenind, de foarte timpuriu mi-a fost
clar (şi semnalat nu foarte fericit) că sunt alcătuită de o aşa manieră incât
să nu mă potrivesc nicăieri, hipersensibilitatea şi inadaptarea obligându - mă
la dorinţa manifestă de a înfrumuseţa şi
limpezi lucrurile (toate), de a trăi alte vieţi, pentru că, evident, a mea îmi
era insuficientă exact din punctele de vedere care contau cel mai mult. Şi din
revoltă. Aşa că am fost o cititoare foarte precoce, avidă ca un colecţionar, de o curiozitate
febrilă şi sfidătoare şi, implicit sau nu, un copil cu o imaginaţie periculoasă
şi o intuiţie ascuţită, niţel izolat.
Combinaţi astea cu faptul că aidoma tuturor copiilor si animalelor mici, am
avut un barometru extraordinar de sensibil la relaţiile interumane şi veţi fi
de acord că aş fi putut face carieră ca
mitomană, la fel de adevărat cum toate astea mi-au furnizat momente de
hiperluciditate absolut devastatoare prin revelaţiile dureroase la momentele cu
pricina. Prima care a semnalat pornirea
mea către literatură numindu- mă # viitor scriitor# a fost invăţătoarea, o doamnă
care a tolerat o mulţime de năstruşnicii din parte -mi fără să mă sufoce cu
precepte inutile, oricum neaplicabile, şi care se odihneşte in pământul roşu al
Australiei (nici ea, nici eu nu ştiam pe atunci cum va arăta viitorul).
Fireşte, poate pentru că am crescut între ingineri, deşi mama a fost profesor
de limbi străine, poate pentru că vremurile erau de natură a nu valida
carierele umaniste ca modele de reuşită socio-profesională, am luat afirmaţia invăţătoarei ca pe o
bizarerie, una măgulitoare, dar la fel de inutilă, aparent, ca a fi priceput la a ţine beţe în echilibru
pe nas. Nimic mai adevărat, obidiţi de
propriul trai, nici ai mei nu tratau asta ca pe un lucru cu adevărat serios.
La fel de firesc, era de datoria mea sa invăţ cât mai bine la toate obiectele
şi să fiu performantă la cât mai multe, drept pentru care am reuşit ciudăţenia
de a mă califica, olimpic, la etape
finale la tot soiul de obiecte de studiu (lb. română, matematici, fizică,
chimie). Risipă pe undeva. Deşi am invăţat intotdeauna cu plăcere, indusul in
eroare si scurtcircuitarea prizei la
mine insămi a amânat nişte lucruri. Cu bune şi cu rele. Am stiut, că de
conştientizare vorbesc acum, de prin gimnaziu că sunt legată indisolubil de
exprimarea sensibilă prin cuvânt nu pentru că limba şi literatura română, ca
şi limbile străine, au fost materii la care am excelat fără nici cel mai mic
efort, ci pentru că eram cel mai fericit suflet când aveam temă la compunere si
cel mai oropsit când nu aveam timp nici măcar de citit. Pentru că astea îmi
erau joaca preferată. Şi pentru că
înţelegeam aproape tot fără mare explicaţie, ba, prin liceu, mi se părea
evidentă teoria literară, de mi-am atras o mulţime de duşmani pe lângă cei
câţiva prieteni cărora le făceam in mod constant temele. Toate trei
profesoarele de romănă din V +XII,
insă cu precădere cele din liceu m-au ajutat
enorm să evoluez, facilitându-mi
accesul la volume de tot soiul şi chestionându-mă din când în când, in diverse moduri, cu privire la hotărârea mea nestrămutată de a urma o cu totul altă
facultate decât cea de litere. De
altfel, pentru majoritatea profesorilor mei
au constituit o surpriză alegerile mele de atunci, aşa cum pentru mine
era cel puţin de-a mirarea că se ţineau de capul meu cu atâta inverşunare să mă
reorienteze .
2. Istoria literaturii consemnează, uneori, arbitrar
momentul debutului unui scriitor. Pentru dvs., când credeţi că s-a produs (cu
adevărat) acest eveniment? Vorbiţi-ne
câte ceva despre primele încercări literare.
2. Ajunsă la Iasi, ca studentă târzie
(toate indeciziile şi ingaduinţele
costă, iar eu am intrat al treilea an la Drept), am aflat de la o colegă de an
(pe atunci, viitoarea soţie a lui Şerban Axinte) de intâlnirile de la Casa
Dosoftei, moderate de prof. Mirel
Cană. Colega mea nu avea habar nici cum
mă numesc, dară’mi’te să ştie că mai şi scriam pe ascuns, aşa că invitaţia mi
s-a părut incitantă, mai ales in seceta de frumos din turbulenţii ani 90’. Cert
e că de la chiar prima mea vizită acolo a citit Lucian Dan Teodorovici, iar la
umătorele intâlniri au tot fost cei pe care aveam să îi şi cunosc: Florin
Lăzărescu, Livia Iacob, Şerban Axinte, Dan Lungu si Ovidiu Nimigean, ultimii
mai prezenţi la Club 8. Veneau des si figuri reprezentative de la
Junimea sau Convorbiri Literare, Lucian Vasiliu fiind un asemenea exemplu. Nu am citit niciodată la vreo şedinţă, deşi
am fost invitată in decursul a aproape doi ani de frecventare a ambelor
grupări. Aveam logica mea: cei de la Club 8 erau cu totii scriitori titraţi, cu
rubrici şi articole permanente in publicaţii prestigioase; pe de alta parte, cu
literatura celor de la Dosoftei, nu reuşeam să mă identific atunci când totuşi rezonam cumva cu
câte ceva, eu nu scriam nimic similar şi am cuantificat asta ca fiind de prost augur. De bună seamă, complexele
mele de provincială, lecturile –
valoroase si multe până la neurastenie, dar atât de diferite de ale celorlalti
, mai racordaţi la realitatea literară -, lipsa timpului necesar
introspecţiei spre o analiză la rece a
situaţiei şi totala neîncredere in literatură m-au inhibat până la sabotarea
oricărei şanse de a percepe corect semnalele propice din afară. Nimic mai
adevărat, a existat un moment minusculissim in care am arătat profesorului Cană ceva
din versurile comise pe vremea aceea, insă episodul a fost scurt şi
debusolant în primul rând penru că amândoi eram practic confiscaţi de cotidian
şi, deci, lipsiţi de orice timp excedentar atât de necesar. Or, de taman asta
aveam nevoie atunci, ca şi acum, de
timp; în totala lui lipsă, exerciţiul de rescriere si concentrare
a singurului poemaş analizat atunci
a fost oarecum sortit eşecului pentru că, pe lângă faptul că nu îmi
plăcea deloc ce ieşise, percepţia
modificată nici nu îmi îngăduia să înţeleg, necum să asimilez mecanismele modificării.
Una peste alta, dincolo de completa şi involuntara mea discreţie din punctul de
vedere al ieşirii la rampă, intâlnirile de acolo mi-au prilejuit intâlnirea cu
o mulţime de oameni interesanti, iar
spiritul critic, felul în care alegeau să îşi închege discursurile, indiferent
despre ce subiect, au avut un rol semnificativ în capul studentei de
atunci.
3. Care a fost drumul până la prima carte ?
3. Mi-a lipsit întotdeauna scrisul, actul
în sine, şi m-a făcut să sufăr organic atunci când mi-a fost imposibil să mai
dobândesc repere în vreun sens. Iar asta
s-a intâmplat tot incepând cu
facultatea, când nevoită sa
abandonez orice brumă de timp liber aş mai fi găsit, am incercat o mulţime de
slujbe aiurea, care numai aproape de cultură şi ce presupune ea nu mă
aduceau. Târziu, după ce terminasem deja
licenţa si socotelile cu Iaşii, a venit o ofertă de lucru la Polirom, unde
depusesem cu vreo doi ani în urmă un CV.
Descurajant de târziu.
Adevărat că urmând o altă formaţie nu am
avut lecturile la zi ale absolvenţilor de litere, ceea ce a generat, cel puţin
în capul meu ,conştiinţa deloc confortabilă a
unor arierate, aproape de nerecuperat;
dar, la fel de adevărat e că exact
alegerile mele profesionale mi-au
furnizat resursele necesare unui cititor
pătimaş, şi, la un moment dat, după tot
soiul de experimente, răgazul de a constata că fără scrisul meu sunt anulată ca
persoană, nefuncţională şi inutilă în
segmentele de viaţă în care trebuia să fiu cea mai eficientă. Mi-a luat ceva vreme să rog un fotograf
destul de cunoscut să se uite pe ce
texte păstrasem (izolarea mea faţă de mediul literar era ermetică: nu avusesem
cum păstra legătura cu cei de la Outopos- Dosoftei, care îşi văzuseră şi ei de
vieţile lor exact aşa cum făcusem şi eu). Vreo jumătate de an parte din poemele
volumului meu de debut au circulat pe blog-ul fotografului, insoţite de diverse
imagini realizate de el, iar aprecierile au fost de natură a-mi aduna cât sânge
mai aveam în zona literaturii spre a-l căuta pe profesorul ieşean de atunci
spre a-i cere sfatul asupra a ceea ce organizasem eu destul de meticulos într-un volumaş cu 3
secţiuni oarecum tematice. Ştiu că teama de ridicol, de a nu-mi complica inutil existenţa dacă aş fi
fost lipsită de talent au întrecut orice reţinere atunci, de am dat toate pe
una: ori mă lămuream atunci definitiv, pentru totdeauna, ori renunţam la orice
idee în acest sens; prea mă chinuise.
Profesorul s-a arătat incântat inclusiv de maniera în care structurasem
volumul ăsta al meu de debut care a şi apărut căteva luni mai târziu, cu modificări
extrem de puţine. Din păcate, volumul nu
a avut cine ştie ce vizibilitate, parte editurii, parte altor factori, deşi nu
a fost o întreprindere de care să mă ruşinez.
Am debutat neinteresant, dar am avut noroc (destin ? ): cel care a
vorbit la lansare a fost Paul Gorban, pe care la vremea aceea nu-l cunoşteam,
abia de il văzusem in cateva rânduri la nou reluatul pe atunci Salon de
literatură, cu ,evident, o denumire nou-nouţă (Zero +). Am avut noroc nu numai că m-a salvat
emoţional la lansare, dar mai ales pentru că ulterior mi-a trântit în braţe un
vraf de cărţi, să mă pun la curent cu poezia modernă de peste tot, lucru pe
care alţii până la el nu l-au făcut, deşi rugaţi; ba, mai mult, m-a invitat la câte lecturi
publice, evenimente, festivaluri literare a putut. În perioada imediat următoare am urmat
cursurile primei ediţii a Şcolii literare de bune maniere (practic, un curs de
scriere creativă), inscriindu-mă la trei secţiuni: Poezie, Reportaj literar si
Scenariu de film. Aici i-am cunoscut pe Emil Brumaru, Viorel Ilişoi şi l-am revăzut pe Lucian Teodorovici, iar
impactul a fost covârşitor, decantarea rapidă şi da, iremediabila.
Prin Paul Gorban am ajuns in preajma
scriitorilor botoşăneni (incredibil de lung drumul către casă), cu influenţele
si contribuţia lor la construcţia mea de sine. Aşa că mai am un vraf de cărţi
împrumutate, de data asta de la dl.
Dorian , cărţi una şi una, surori cu altele cumpărate de pe la ce festivaluri
de literatură am reuşit să merg în
ultimii aproape 4 ani. Sunt pusă pe treabă, nu văd cum ar putea sta altfel
lucrurile.
4. Ce personalitate (personalităţi), grupare literară,
prieteni, eveniment biografic etc., v-au influenţat viaţa ca om şi scriitor?
4. A existat, însă, la un moment dat
ceva in biografia mea de mamă care m-a făcut să îmi îngădui scrisul şi ideea de timp pentru, iar asta e aproape
imposibil, nu o spun numai eu. Nu am să uit niciodată dimineaţa de duminică din bucătăria casei
noastre, când am pus prima oară pe CD player Seherezada lui
Rimski – Korsakov. Din dorinţa de a-i apropia de muzica clasică pe copiii mei,
obişnuiam să încropesc o poveste, să îi fac să-şi imagineze ce ascultau. Şi am
început şi de data asta cu broderiile pe care mi le dicta şi mie muzica: un
răsărit de soare peste dune, o oază cu
arteziene în mijlocul nisipului trandafiriu, un castel cu turnuri orbitor de
albe şi o fereastră îngustă la care se
arată o fată frumoasă... Şi, înainte de a continua, cel mai mare dintre băieţii
mei mi-a spus: „Mama, vreau să văd şi eu filmul pe care îl vezi tu !! * Soţul
meu a fost destul de şugubăţ atunci, adică exact cât să adauge: „Poate ar
trebui să te gândeşti la asta...*. Aşa, netam-nesam. Dacă există vreun moment de debuşeu în
istoricul personal al fiecăruia, atunci cu siguranţă acesta a fost pentru mine.
5. Raportul dintre conştiinţă, politică şi gândirea
liberă, constituie o mare problemă a lumii contemporane. În aceste condiţii,
care este, după dvs., raportul dintre cetăţean şi scriitor, dintre scriitor şi putere?
5. Eu nu fac politică de niciun fel,
adică nu mult peste durata aproximativă a exprimării vreunei păreri ca reacţie
directă şi de moment la ce am de trăit uneori. Adevărul e că nu e bine nici să-ţi vezi numai de
treaba care e oricum enormă peste zi, fără să te intereseze mai îndeaproape şi
sfera asta de probleme, deşi până acum nu pot spune că am pierdut ceva
esenţial alegând să stau cât mai departe de poluarea asta de toate felurile
numită politică. Poate că îndeobşte
femeilor le stă mai bine să cumpănească aşezat,
să nu cadă nici în ridicol, nici
în păcatul atitudinilor şi exprimărilor suburbane. Or, la cum se vede treaba de
unde mă aflu existenţial, gândirea liberă este confundată cu extravaganţa sau
desconsiderarea, iar conştiinţa, câtă şi pe unde s-o mai găsi, e desuetă şi
păguboasă. Am intâlnit la Bistriţa, la Festivalul
de Poezie şi muzică de cameră organizat anual acolo oameni care, ca
reprezentanţi ai partidelor din care fac parte şi în mod clar cu sprijinul
acestora, prin excepţie, reuşesc să facă
nişte lucruri extraordinare, cu beneficii pentru toată lumea (cum ar fi, spre
exemplu, săptămânalele concerte simfonice de la Sinagogă, într-un oraş lipsit
de Filarmonică). Poate şi astfel ar
trebui să arate raportul dintre omul de cultură şi putere. De fapt, cred că până la urmă cea mai
periculoasă criză e cea morală. Iar ea e cu atât mai corozivă în zonele în care
orgoliile nu sunt dublate de multă acumulare umană, indiferent de segment
social.
6. Literatura – la frontiera mileniului III. Din această
perspectivă cum apare, pentru dvs., literatura română contemporană?
6. Vorbeam de oameni dragi intâlniţi sau
regăsiţi, scriitori care au generozitatea să-mi fie şi prieteni, iar la cei
amintiţi deja i-aş adăuga pe bistriţenii Dan Coman, Marin Mălaicu – Hondrari,
Ana Dragu, ca să nu mai vorbesc de Radu Vancu, Rita Chirian, Domnica Drumea şi
de mulţi alţii, toţi scriitori tineri, de primă mână, traduşi si citiţi, preţuiţi şi invitaţi, cu o
pezie cel puţin la fel de bună ca oriunde în Europa. Cum să mă gândesc altfel
decât increzător la literatura română a mileniului III ? Cum să mă gândesc altfel decât şi foarte
îngrijorată de ruptura dintre generaţii,
zone geografice şi oraşele-poli
culturali? V-am mărturisit deja că priza
mea la contemporaneitatea de ultimă oră abia acum se formează, dar constat cu necaz că nici altora nu le
sunt foarte cunoscute multe nume valoroase, din varii motive ce ţin mai degrabă
de sistem şi/sau lipsa lui decăt de criteriile juste de promovare a unui
autor. Şi iar mi se pare păgubos. Pentru
că din repere şi lecturi disparate, din distribuţia atât de discretă a
volumelor se incheagă mai greu o
conştiinţă de apartenenţă la o cultură vie, manifestă, influenţabilă, nu doar
oarecum existentă.
7. Credeţi că există un timp anume pentru creaţie sau
este vorba despre un anumit „program” al scriitorului? La ce lucraţi în
prezent?...Pe când o nouă carte?...
7. Nu cred că voi avea vreodată puterea
ca pe lângă poezie să scriu şi altceva decât nuvele, schiţe sau eseuri, îmi
lipsesc oasele de prozator, iar, pe lângă ele, timpul acela in plus,
ingaduitor, de racordare la vitezele interioare,
de documentare, de scris şi rescris. Or eu sunt suficient de pătimaşă cât să
scriu câte ceva dintr-o suflare, pe plicuri de la E-On, pe verso-ul diverselor
liste, pe ce găsesc. Ăsta da timp anume pentru creaţie!! Desigur, ca orice om, am şi eu nevoie
frecventă să-mi aud gândurile. Atunci se ivesc celelalte poeme, cele care se
aştern, în sfârşit, după ce s-au învârtit o bucată de vreme prin minte, după ce
m-au făcut să bantui cu toate ale mele în jurul vreunei idei sau a stării
dintr-o expresie. Atunci e musai să-mi fac timp de scris.
7 + UNU. În contextul celor afirmate, pentru a avea
un dialog mai direct cu cititorii noştri, selectaţi
din opera dvs. un text care, în linii mari, generale, să vă reprezinte. Vă
mulţumesc pentru înţelegere.
7+UNU. Ziduri între vii
Un interlocutor,
unul mai
neinteresat de lozul
de sub ultima
matrişkă.
Un ghem de
sârmă-n coşul pieptului.
Sub scobitura
suprasternală, un delfin canibal
îmi zgârie vocea
spre-a mă face binevenită la o cafea într-un
oraş străin.
Nu m-ai iubit pe mine
nicio clipă.
Mâinile unui
adult
înghesuie sub sub
o căciulă tricotată
un păr de
nestăvilit.
O reclamă
însoţeşte graba îmbrăcatului,
braţe obraznice
îngână toamna
şi răstoarnă
vremea, uimind vântul.
„Tonight we are
young
& we ll put
the world on fire”.
Nu am avut
niciodată douăzeci de ani.
Oamenii sunt arareori
atât de liberi.
Octombrie, 2015, Botoşani
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu