O mie şi una de femei.
Amintirile unui hedonist –
un roman fabulos
Editura Eikon din Bucureşti, prin inimosul ei
manager Valentin Ajder, ne-a surprins în anii din urmă cu apariţii dintre cele
mai incitante, în primul rând din perimetrul gândirii filosofice şi al
reflecţiei istorice, al spiritualităţii creştine şi al cercetării medicale, dar
şi al disciplinelor lingvistice, psihologice, biologice etc., manifestând o
generoasă deschidere faţa de cercetătorii români, mulţi dintre ei tineri şi
foarte tineri. Este o editură cu porţile deschise, asemenea unei adevărate
citadele a Spiritului care promovează valoarea, indiferent din ce domeniu vine
ea, inclusiv din zona creaţiei poetice, a prozei scurte şi a romanului
autohton, şi îi încurajează pe creatori, ceea ce o face foarte căutată şi
apreciată. Un bun naţional, aş zice, un pilon solid al culturii româneşti de
care aveam atâta nevoie în această perioadă confuză, când până şi literatura se
face şi se promovează pe criterii clientelare.
Romanul lui Ion Munteanu, O mie şi una de femei. Amintirile unui
hedonist (484 pagini!), lansat în noiembrie 2017 de Editura Eikon la Târgul
de carte „Gaudeamus” din Bucureşti, intrigă pur şi simplu atât prin titlu,
trimiţând la înlănţuirea fabuloasă de basme arabe, cât şi prin recomndările elogioase
de pe coperta a patra. Pentru că iată ce spun despre ea trei scriitori oneşti,
pe care nu-i poţi acuza de nici un fel de partizanat: Cornel Mihai Ungureanu – ,,Un roman senzual
și fermecător, o împletire de povești care se revarsă tainic una într-alta,
într-un parcurs plin de suspans. Ion Munteanu construiește cu minuțiozitate de
arhitect un basm modern care te prinde în vraja lui subtilă prin varietatea
locurilor și a personajelor, datorită strategiilor seducției (jocul – cu
înaintări și frâne – al dorinței), a descrierilor captivante și a miracolului
gesturilor mici, dar mai ales prin vibrația voluptoasă a misterului și prin
savoarea acumulării unei tensiuni ce se va risipi abia în scena finală”. Nicolae Marinescu – ,,O mie şi una de femei. Amintirile unui hedonist este un roman
scandalos. Scandalos de bun. Este asemenea unei perechi de cătuşe de care,
repede, ai dori să scapi. Şi totuşi, nu ai dori...” Florea Miu – ,,Erotism şi
tragic, acestea ar fi coordonatele dominante ale cărţii. Romanul prezintă viaţa
deloc idilică a unui muzician care a ales să părăsească România la începutul
anilor şaptezeci ai secolului trecut, reconstituită din amintirile acestuia de
către biograful său, un alter ego al scriitorului. Relatarea, desfăşurată la
interferenţa mai multor planuri epice, surprinde scene captivante, multe de
ordin sentimental ori atinse de un erotism pronunţat, în drumul artistului spre
glorie. Un roman modern, tulburător, de factură existenţialistă, ce se
construieşte prin închideri care sunt tot atâtea deschideri, în alte planuri.
Un roman alcătuit din mai multe romane, în definitiv din întrepătrunderea unor
destine unice, deseori absurde. Azilul de bătrâni din nordul Franţei,
supranumit ,,Pension”, unde supravieţuieşte maestrul muzician, este locul de
unde pornesc şi unde se readună poveştile acestei cărţi cu final tragic, aşa
cum pare a fi, îndeobşte, condiţia umană.”
Cartea te atrage şi prin eleganţa copertei,
editorul alegând să o ilustreze cu o sugestivă pictură a lui Fabio Fabbi (un
excelent pictor italian, din categoria aşa-zişilor pictori orientalişti, care a
murit în anul 1946), dar mai ales prin tipul de scriitură, ceea ce-l captivează
pe cititor încă de la prima pagină. Autorul alternează frazele elaborate, de
expresie desfăşurată, asemenea muzicii wagneriene, cu exprimări metaforice, dar
de o densitate tulburătoare. Poveştile, multe, terifiante, se derulează prin
faţa ochilor ca adevărate secvenţe cinematografice. Destine insolite, marcate
de căutări şi de chemări spre inefabil, multe încărcate de dramatism, se
întrepătrund pe un conţinut spaţio-temporal întins, atingând ţări din Europa,
Asia, Africa şi America de Nord, pe parcursul a câtorva decenii.
Personajul principal, un dirijor cu origini
româneşti, ne plimbă prin locuri insolite, fiind protagonistul unor întâmplări senzaţionale,
multe cu încărcătură psihologică profundă. Este interesant că, pe parcursul
cărţii, în timp ce până şi cel mai mărunt personaj poartă un nume (vezi
Măriuţa, slujnica din casa unchiului său, cu care muzicianul în devenire are o
scurtă aventură amoroasă!), maestrul muzician este, cumva, anonim. Din motive
care ne scapă, deşi ne este prezentat întregul lui traseu existenţial, de la
urcarea pe ,,scena vieţii” şi până la părăsirea ei într-un azil de lux din
nordul Franţei, deşi îl cunoaştem în cele mai intime gânduri şi manifestări, inclusiv
din decentele şi mai puţin decentele lui aventuri erotice, eroul cărţii nu are
nume. Nedumerirea noastră este cu atât mai mare cu cât în roman apar sau se
vorbeşte despre personaje reale, de la Celibidache la Dinu Lipatti, de la Carlos
Kleiber la Lorin Maazel, de la Roberto Benzi la Zubin Mehta...
Fuga din România comunistă şi escaladarea
zidului Berlinului (în condiţii încă neelucidate, ajutat de o misterioasă
femeie „care s-a îndrăgostit de mine”!) îl expun pe tânărul muzician multor
riscuri, eşuarea ameninţându-l ani la rând, până reuşeşte să obţină, cu
ajutorul impresarilor internaţionali („mercenari autentici”), contracte
onorabile, apoi să se impună ca o valoare incontestabilă. Călătoreşte în toată
Europa, dirijând marile ei orchestre, dar şi pe alte continente, ocupă o
catedră de specialitate la un conservator renumit, îşi mută domiciliul din
Germania în Franţa, apoi în Spania şi Turcia, pentru a reveni în Franţa, nu
doar ca dirijor invitat al vreunei mari orchestre. În acest interval, se
căsătoreşte şi divorţează de câteva ori, are numeroase aventuri cu femei mai
mult sau mai puţin potrivite („cadouri ale muzicii”), este suspectat şi reţinut
(în Germania Federală) pentru... terorism, reuşeşte să viziteze România
comunistă cu paşaport străin, suferă un accident vascular şi ajunge într-un
stabiliment medical de lux, din nordul Franţei, repartizat unui medic român
(doctorul Cristian, „prietenul nebunilor”).
Un personaj tragic este Irene, puştoaica de
şaptesprezece ani atrasă de muzicianul cu faimă internaţională care revine
deseori, după 1990, în România, de data aceasta să concerteze cu orchestre ale
marilor oraşe din întreaga ţară. După ce-şi încheie cursurile liceale, tânăra
violonistă îl însoţeşte pe dirijor în Europa occidentală, unde are o serie de
concerte, sub bagheta maestrului, dar dispare fără urmă. Aici romanul capătă un
filon poliţist, fiind meritul ziaristului (un alt personaj al cărţii, care se
angaljează să-i scrie muzicianului monografia) de a-l face să vorbească, târziu
şi greu, scoţând la lumină lucruri terifiante. În căutarea gloriei, muzicianul
nostru se dezumanizează încetul cu încetul, ajungând să se folosească de muzică
numai pentru atingerea poftelor lui... hedoniste, şi nu să slujească muzicii,
cu dăruire, aşa cum s-a angajat să facă.
La „Pension”, azilul de bătrâni unde îşi
trăieşte ultimele zile, maestrul se intersectează cu personaje dintre cele mai
bizare: foşti demnitari francezi, medici psihiatri care ajung colegi de
suferinţă cu foştii lor pacienţi, sculptori renumiţi, bancheri şi armurieri din
toată Europa al căror nume încă mai dăinuieşte pe sediile firmelor lăsate
copiilor, nepoţilor sau amantelor lor. Cu toţii atinşi de unele infirmităţi sau
doar de bătrâneţe, ei încearcă uneori să întoarcă timpul înapoi, convinşi de
consistenţa cardurilor din portofele, şi să aducă pe furiş femei în „Pension” ,
de cele mai multe ori doar pentru a-şi bucura privirea de frumuseţea lumii.
Cu totul remarcabil este un alt personaj
feminin, o fostă Miss Franţa, şi ea pacientă a stabilimentului din Normandia de
care până şi medicii se îndrăgosteau. Este ultima iubire (neîmpărtăşită) a
eroului nostru aventuros, maestrul dirijor Fără Nume, înainte de a avea acea
vizită a misteriosului personaj adus de valurile
oceanului...
Petruţ Pârvescu
Mulţumesc, poetule de la Botoşani! Ai văzut bine lucrurile, ca întotdeauna. Suces la numătătoare! Şi la plimbările prin "Câmpia cu numere"!
RăspundețiȘtergere